Οταν στέλνετε ένα μήνυμα που μπορεί να αναστατώσει κάποιον άλλο, υπάρχει κάτι απλό που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την αποδοχή του: Χρησιμοποιήστε το «εμείς» αντί για το «εσείς».
Σε μια σειρά μελετών οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σε επαφές που ενέχουν συγκρούσεις – όπως οι αξιολογήσεις των εργαζομένων ή οι πολιτικές συζητήσεις – «η χρήση του β’ προσώπου μπορεί να κάνει κάποιον να αισθάνεται ότι στοχοποιείται και είναι λιγότερο πιθανό να εμπλακεί θετικά» λέει ο Mohamed A. Hussein, επίκουρος καθηγητής Μάρκετινγκ στην Columbia Business School και ένας από τους συγγραφείς του άρθρου. Αντίθετα, το «εμείς» ακούγεται πιο συμπεριληπτικό και οδηγεί τους άλλους να ενδιαφερθούν περισσότερο να αλληλεπιδράσουν.
«Δείχνει δεκτικότητα, η οποία ενισχύει την πειστικότητα» λέει ο Hussein.
Λογοκρίνονταν τα σχόλια
Μία από τις πέντε μελέτες που παρουσιάζονται στο άρθρο εξέτασε σχόλια στο διαδικτυακό φόρουμ Reddit, σε διαφορετικές ομάδες συζήτησης που χαρακτηρίστηκαν φιλελεύθερες και συντηρητικές. Διαπίστωσε ότι τα σχόλια που χρησιμοποιούσαν αντωνυμίες β’ προσώπου λογοκρίνονταν από τους συντονιστές σε υψηλότερα ποσοστά από εκείνα που χρησιμοποιούσαν αντωνυμίες α’ προσώπου.
«Στην αρχή σκεφτήκαμε ότι ίσως να μην έχει να κάνει με τις αντωνυμίες, αλλά με τα συμφραζόμενα ή την παράλληλη χρήση υβριστικών εκφράσεων, συναισθηματικών σχολίων ή την αναφορά σε θέματα όπως το Black Lives Matter» λέει ο Hussein. «Ακόμα όμως και αφού σταθμίστηκαν οι παράγοντες αυτοί, φάνηκε ότι τα σχόλια που ήταν γραμμένα σε β’ πρόσωπο λογοκρίνονταν σε μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με όσα ήταν γραμμένα σε α’ πληθυντικό πρόσωπο».
Σε ένα μεταγενέστερο πείραμα ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να φανταστούν ότι ήταν συντονιστές διαδικτυακού περιεχομένου και είχαν τη δυνατότητα να αποφασίσουν αν θα έπρεπε να αφαιρεθεί ένα σχόλιο στο οποίο διατυπώνονταν συγκεκριμένες απόψεις σχετικά με επίμαχα ζητήματα όπως οι αμβλώσεις και η μετανάστευση.
Οι συμμετέχοντες είχαν τριπλάσιες πιθανότητες να λογοκρίνουν τα σχόλια στα οποία χρησιμοποιούνταν αντωνυμίες β΄ προσώπου σε σύγκριση με εκείνα που χρησιμοποιούσαν αντωνυμίες α’ πληθυντικού προσώπου. «Οι φανταστικοί συντονιστές θεώρησαν ότι τα σχόλια που χρησιμοποιούσαν το «εσείς» ήταν επιθετικά και εχθρικά και θα οδηγούσαν τους αναγνώστες να είναι λιγότερο δεκτικοί» λέει ο Hussein.
Ενισχύοντας την πειστικότητα
Σε ένα άλλο πείραμα οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν για τις απόψεις τους σχετικά με τη μείωση της νόμιμης ηλικίας για την κατανάλωση αλκοόλ. Στη συνέχεια, κάθε συμμετέχων διάβασε μια ομιλία με επιχειρήματα για το συγκεκριμένο θέμα, που ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με τις δηλωμένες πεποιθήσεις του. Αλλοι κλήθηκαν να διαβάσουν μια ομιλία που χρησιμοποιούσε το «εσείς» και άλλοι μια ομιλία που χρησιμοποιούσε το «εμείς».
Για παράδειγμα, μια ομιλία που ήταν αντίθετη στη μείωση της ηλικίας κατανάλωσης αλκοόλ έλεγε σε ένα σημείο: «Δεν θα πρέπει να αφήσετε τις προσωπικές σας αμφιβολίες για την κατανάλωση αλκοόλ σε μικρότερη ηλικία να θολώσουν την κρίση σας και να θέσουν άλλους σε κίνδυνο». Μια άλλη εκδοχή της ίδιας ομιλίας έλεγε: «Δεν πρέπει να αφήσουμε τις προσωπικές μας αμφιβολίες για την κατανάλωση αλκοόλ σε μικρότερη ηλικία να θολώσουν την κρίση μας και να θέσουν άλλους σε κίνδυνο».
Η μελέτη διαπίστωσε ότι όταν οι συμμετέχοντες διάβαζαν ένα κείμενο που χρησιμοποιούσε αντωνυμίες β’ προσώπου, ήταν λιγότερο δεκτικοί στο επιχείρημα και λιγότερο πιθανό να πειστούν από ό,τι εκείνοι που διάβαζαν ένα σχεδόν πανομοιότυπο κείμενο που χρησιμοποιούσε αντωνυμίες α’ πληθυντικού προσώπου.
Το πείραμα που ακολούθησε είχε ως στόχο να διαπιστωθεί αν θα συνέβαινε το ίδιο σε γενικότερο πλαίσιο, ιδίως στο περιβάλλον της εργασίας. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να φανταστούν ότι συμμετείχαν σε μια ομάδα εργασίας με επικεφαλής έναν συνάδελφο και ότι το πρότζεκτ δεν πήγαινε καλά. Στη συνέχεια, τους ζητήθηκε να φανταστούν ότι ήταν υπεύθυνοι να αποφασίσουν αν θα μετέφεραν στον επικεφαλής τα αρνητικά σχόλια που είχαν κάνει για αυτόν άλλοι συνάδελφοι.
Οταν στην κριτική χρησιμοποιούνταν αντωνυμίες α’ προσώπου, οι συμμετέχοντες είχαν περίπου 16% περισσότερες πιθανότητες να θελήσουν να μεταφέρουν τα επικριτικά σχόλια στον ανεπαρκή επικεφαλής της ομάδας τους από ό,τι στην περίπτωση που τα σχόλια ήταν γραμμένα σε α’ πληθυντικό.
Δοκιμάστε να είστε ανοιχτοί
Η έρευνα δείχνει συνολικά ότι όταν οι ηγέτες επιλέγουν να μιλάνε σε α’ πληθυντικό αντί για β’ πρόσωπο σε δύσκολες συζητήσεις με εργαζομένους ή μέλη της ομάδας, είναι πιο πιθανό οι εργαζόμενοι να είναι ανοιχτοί στην κριτική, λέει ο Hussein. Το ίδιο ισχύει, όπως αναφέρει, και για πολιτικές ή άλλες αρνητικά φορτισμένες συζητήσεις.
«Αν εσείς δείχνετε ότι είστε ανοιχτόμυαλοι, είναι φυσικό οι άνθρωποι να θέλουν να σας το ανταποδώσουν» λέει ο Hussein. «Η αλλαγή των αντωνυμιών που χρησιμοποιείτε από το «εσείς» σε «εμείς» μπορεί να κάνει το ακροατήριό σας πιο ανοιχτό στο μήνυμά σας. Είναι ένα είδος μυστικής δύναμης».