Οι οινοπαραγωγοί έχουν μια νέα πρόταση: λευκά κρασιά με λιγότερες θερμίδες που δεν θα σας κάνουν να μετανιώσετε το επόμενο πρωί που ενδώσατε.
Ενώ οι συνολικές πωλήσεις κρασιού μειώθηκαν για τρίτη συνεχή χρονιά, η κατηγορία των κρασιών light σημείωσε άνοδο των πωλήσεων φτάνοντας τα 209 εκατομμύρια δολάρια το 2024 από 16 εκατομμύρια δολάρια το 2019, σύμφωνα με έρευνα αγοράς της Circana που έδωσε στη δημοσιότητα η Delicato Family Wines.
Πολλές από τις καινούργιες αυτές προτάσεις κοστίζουν λιγότερο από 15 δολάρια το μπουκάλι και έχουν περίπου 80 θερμίδες ανά ποτήρι – σε αντίθεση με τις 120 θερμίδες που περιέχει ένα τυπικό ποτήρι λευκό κρασί.
Οι οινοποιοί ποντάρουν στους νεότερους σε ηλικία καταναλωτές που προσέχουν την υγεία τους αλλά δεν θέλουν να στερηθούν την απόλαυση 1-2 ποτηριών την εβδομάδα.
Το οινοποιείο Chateau Ste. Michelle, που εδρεύει στο Γούντινβιλ της Πολιτείας της Ουάσιγκτον, λανσάρισε νωρίτερα εφέτος δύο ελαφριά κρασιά, ένα Chardonnay και ένα Sauvignon Blanc, με τιμή 13 δολάρια. Η εταιρεία αφαιρεί το αλκοόλ από το έτοιμο κρασί σε ποσοστό 30% και το αναμειγνύει με μη τροποποιημένο κρασί για να διατηρήσει τη γεύση.
Περίπου ένας στους τέσσερις καταναλωτές που το αγοράζουν για πρώτη φορά το επιλέγει ξανά, σύμφωνα με στοιχεία από καταστήματα τροφίμων που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία.
Οι καταναλωτές επιθυμούν «επιλογές κρασιού που είναι συμβατές με έναν υγιεινό τρόπο ζωής», σύμφωνα με τη διευθύντρια του οινοποιείου, Κέιτι Νέλσον.
Η γεύση των προϊόντων με χαμηλές θερμίδες δεν αρέσει πάντα στους λάτρεις του κρασιού.
Η Μισέλ Ζιμίτσκι, ιδιοκτήτρια ινστιτούτου αισθητικής στο Χέρισμπεργκ της Πενσιλβάνια, λέει ότι έχει δοκιμάσει 14-15 τέτοιες ποικιλίες από την κάβα της περιοχής της. Ορισμένα από τα κρασιά αυτά δύσκολα πίνονταν. Τους λείπει η σύνθετη γεύση των λευκών και των κόκκινων που πίνει συνήθως. «Η λέξη «νερωμένο» το περιγράφει αρκετά καλά, κατά τη γνώμη μου» λέει η Ζιμίτσκι. Ακόμα ψάχνει μια εναλλακτική που θα την κάνει να αποζητεί ένα δεύτερο ποτήρι το βράδυ.
Η Μιλένα Κοτάρα, από το Στάνφορντ του Κονέκτικατ, έμαθε για πρώτη φορά για τα ελαφριά κρασιά από το Instagram. Κάποια της φάνηκαν πολύ στυφά, αλλά μία φορά την εβδομάδα απολαμβάνει ένα ποτήρι από το αγαπημένο της, αφού βάλει για ύπνο τα παιδιά της, που είναι 1 και 3 χρόνων.
Απολαμβάνει τη γεύση των κρασιών με λιγότερες θερμίδες – και δεν διαταράσσουν τον ύπνο της. «Η αλήθεια είναι ότι μου αρέσει πολύ η γεύση του κρασιού» λέει.
Ειδική απόσταξη
Οι οινοποιοί σπανίως αραιώνουν το κρασί τους με νερό για να μειώσουν την περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν μια διαδικασία απόσταξης για να αφαιρέσουν ένα μέρος του οινοπνεύματος. «Η μείωση της περιεκτικότητας του κρασιού σε αλκοόλ μειώνει αυτομάτως και τις θερμίδες» λέει ο Ματίας Σμιτ, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Hochschule Geisenheim στη Γερμανία, ο οποίος ειδικεύεται στην αφαίρεση του οινοπνεύματος από το κρασί.
Η περιεκτικότητα σε αλκοόλ «επηρεάζει το κρασί με πολλούς τρόπους ως προς την αισθητηριακή εμπειρία» λέει. «Η υψηλότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ δημιουργεί και μια αίσθηση γλυκού».
Οι οινοποιοί λαμβάνουν υπόψη τους τις διάφορες γνώμες – και την κριτική. Ο Μπράντον Τζόλντερσμα, διευθύνων σύμβουλος της Arlow, μιας μάρκας κρασιών με χαμηλές θερμίδες που βγήκε στην αγορά εφέτος, λέει ότι ο πειραματισμός με τις ποικιλίες δίνει καλύτερα αποτελέσματα.
Η εταιρεία προωθεί το κρασί της ως «το επίσημο κρασί για τα βράδια της Πέμπτης» και προτείνει τρεις διαφορετικές ετικέτες στην τιμή των 22 δολ. τη φιάλη: Sauvignon Blanc, ροζέ και Cabernet Sauvignon. Ενα ποτήρι έχει 70 θερμίδες. Είναι πιο δύσκολο να πετύχει κανείς ένα καλό αποτέλεσμα με τα κόκκινα κρασιά, τα οποία περιέχουν συνήθως περισσότερο αλκοόλ και σάκχαρα.
«Τα κρασιά που έχουν τέλεια γεύση στους κανονικούς αλκοολικούς βαθμούς τους τη χάνουν τελείως όταν τους αφαιρείς οινόπνευμα» λέει ο Τζόλντερσμα, ο οποίος συμπληρώνει ότι χρειάστηκαν μήνες δοκιμών για να φτιαχτεί το Cabernet της Arlow.
Στην τάση αυτή πρωτοστατεί μια ομάδα καταναλωτών κάτω των 45 ετών. «Είναι λιγότερο πιστοί καταναλωτές σκληρών αλκοολούχων ποτών και αναζητούν πιο υγιεινές εναλλακτικές» λέει η Κάθι Πιρς, αντιπρόεδρος marketing στην εταιρεία Delicato, στη Νάπα της Καλιφόρνιας. Η εταιρεία λανσάρισε το Bota Box Breeze το 2021 και σήμερα διαθέτει συνολικά έξι κρασιά χαμηλών θερμίδων σε ασκό, με περίπου 85 θερμίδες ανά ποτήρι.
Εφέτος κυκλοφόρησε επίσης ένα Pinot Grigio με λίγες θερμίδες από το οινοποιείο του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Στην BevMax, μια εταιρεία με έδρα το Στάμφορντ του Κονέκτικατ, που εμπορεύεται κρασιά και άλλα αλκοολούχα ποτά, εδώ και κάποιον καιρό έχει αρχίσει να αυξάνεται το ενδιαφέρον για τα κρασιά χαμηλών θερμίδων, σύμφωνα με τον CEO Μάικλ Μπέρκοφ. Οι αγοραστές ανθρακούχων ποτών με αλκοόλ σε κουτάκι (hard seltzers), όπως τα White Claw ή τα Truly, ανακαλύπτουν τώρα τα κρασιά με χαμηλές θερμίδες.
Οι πωλήσεις τους αντιστοιχούν σε μόλις 2% των συνολικών πωλήσεων κρασιού, αλλά οι πελάτες που στρέφονται στα ελαφριά λευκά κρασιά συχνά τα επιλέγουν ξανά, σύμφωνα με τον Μπέρκοφ. «Δεν επιστρέφουν στις προηγούμενες επιλογές τους» λέει.
Κάποια οινοποιεία ανανεώνουν την εμπορική ταυτότητα των ελαφρύτερων προϊόντων τους. Η J. Lohr Vineyards & Wines, στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνιας, πήρε το κρασί της με τις χαμηλότερες πωλήσεις, το Riesling, και τόνισε το γεγονός ότι έχει μόνο 90 θερμίδες ανά ποτήρι. Του έδωσε επίσης μια καινούργια, πολύχρωμη ετικέτα. Η φιάλη, με τιμή 13 δολάρια, απευθύνεται σε ένα νεότερο καταναλωτικό κοινό χωρίς να «φωνάζει» τον αριθμό των θερμίδων, λέει ο CEO Στιβ Λορ.
Ενώ η διαδικασία οινοποίησης του Riesling δεν έχει αλλάξει, η J. Lohr εξέτασε το κρασί ως προς τις διατροφικές πληροφορίες του με σκοπό να υπογραμμίσει τη μικρότερη ποσότητα θερμίδων που περιέχει από τη φύση του. Το παρουσίασε εκ νέου το 2022 και σήμερα είναι best-seller. Εχει κερδίσει βραβεία και το περιοδικό «Wine Enthusiast» το χαρακτήρισε «best buy».
«Οταν οι πωλήσεις του κρασιού πέφτουν, πρέπει να διαφοροποιηθείς από τους ανταγωνιστές σου» λέει ο Λορ.
Η πρόταση ενός σομελιέ
Σε όσους αναζητούν κρασιά που έχουν από τη φύση τους λιγότερες θερμίδες, ο Ντάνιελ Μπιντλ, σομελιέ στο Kimpton the Forum Hotel στο Σάρλοτσβιλ της Βιρτζίνια, προτείνει πιο ξηρά κρασιά. Περιέχουν λιγότερα φυσικά σάκχαρα και οινόπνευμα. Μπορείτε να δείτε στην ετικέτα ποια έχουν κάτω από 11% περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Ο Μπιντλ κατευθύνει τους πελάτες προς τα Albariño, Txakolina και Grüner Veltliner.
«Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν συνήθως λευκά κρασιά που παράγονται σε μεγαλύτερο υψόμετρο» λέει. Για την Κρίσταλ Βερστράτ, personal trainer στο Γουιλμέτ του Ιλινόις, οι ετικέτες με χαμηλές θερμίδες και αλκοόλ «ήταν η λύση», αλλά τελικά έγιναν αφορμή για να σταματήσει να πίνει σχεδόν τελείως. Τελευταία, πίνει μερικές φορές τον χρόνο και το προγραμματίζει από πολύ νωρίτερα. «Δεν σκοπεύω να χαραμίσω θερμίδες γι’ αυτά» λέει. «Θα προτιμήσω μια καλή σαμπάνια».