Το ChatGPT και άλλες μορφές δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης γνωρίζουν ραγδαία άνοδο, αλλά πολλές επιχειρήσεις διστάζουν να πέσουν με τα μούτρα στη νέα τεχνολογία. Η καπνοβιομηχανία Reynolds American για παράδειγμα, υιοθετεί μια πιο σταδιακή προσέγγιση, κάνοντας περιορισμένες μόνο δοκιμές της δημιουργικής AI. Πειραματίζεται χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για την ανάλυση μεγάλων συνόλων δεδομένων, αλλά όχι σε χρηματοοικονομικές εφαρμογές υψηλής διακινδύνευσης ή σε ρόλους επικοινωνίας με πελάτες, ανέφερε ο γενικός διευθυντής Πληροφορικής της εταιρείας, Aaron Gwinner.
«Η δημιουργική AI ενέχει κάποιους εγγενείς κινδύνους» λέει ο Gwinner. «Προτού σπεύσουμε να αρχίσουμε τα πρότζεκτ τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει να θέσουμε τα θεμέλια και τις βάσεις».
Το Copilot της Microsoft, το Gemini της Google και το ChatGPT επιδιώκουν να φέρουν στον κόσμο των επιχειρήσεων τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη και οι υποστηρικτές της ελπίζουν ότι θα τον μεταμορφώσει. Η σουηδική εταιρεία χρηματοοικονομικής τεχνολογίας Klarna, για παράδειγμα, ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι ένα εργαλείο ChatGPT κάνει τώρα τη δουλειά που θα έκαναν για λογαριασμό της 700 υπάλληλοι εξυπηρέτησης πελατών. Αλλά πολλές εταιρείες δεν έχουν κάνει ακόμα το βήμα.
Επιφυλακτικά
Ευρείες έρευνες επιχειρηματικού κλίματος δείχνουν ότι πολλές επιχειρήσεις, όπως η Reynolds, προχωρούν επιφυλακτικά. Στοιχεία που δημοσίευσε τον Μάρτιο η Στατιστική Υπηρεσία των ΗΠΑ (U.S. Census Bureau) αποκάλυψαν ότι μόλις ένα 5,4% των επιχειρήσεων χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη οποιουδήποτε τύπου για να παράγει αγαθά ή υπηρεσίες. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι επιχειρήσεις του κλάδου της πληροφορικής και οι μεγάλες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη περισσότερο από ό,τι άλλες.
Οι εταιρείες που είναι πιο πιθανό να δηλώσουν ότι σκοπεύουν να υιοθετήσουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη είναι όσες ασχολούνται με τις βιοεπιστήμες, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, καθώς και οι πάροχοι υπηρεσιών επικοινωνίας. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο από την εταιρεία ερευνών Gartner, ποσοστό 42%-49% των επιχειρήσεων σε αυτούς τους κλάδους ανέφερε ότι έχει τέτοια πρόθεση. Ωστόσο, οι περισσότερες από τις εταιρείες που δηλώνουν ότι θα υιοθετήσουν την τεχνητή νοημοσύνη, τελικά δεν το κάνουν, όπως έχουν δείξει πολλές έρευνες – ένα φαινόμενο που η Gartner αποκαλεί «κενό μεταξύ φιλοδοξίας και επίτευξης».
Οι εταιρείες προσπαθούν ακόμη να καταλάβουν πόσο χρήσιμη είναι πραγματικά η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη, λέει ο Daniel Colson, συνιδρυτής του Ινστιτούτου Πολιτικής Τεχνητής Νοημοσύνης, μιας ομάδας έρευνας και προώθησης του τομέα. «Αυτό δεν είναι σαφές εδώ και αρκετό καιρό. Και νομίζω ότι οδήγησε σε αβεβαιότητα σχετικά με το κατά πόσον τα γλωσσικά μοντέλα είναι πραγματικά τόσο πολύτιμα για τις επιχειρηματικές εφαρμογές» είπε ο Colson, αναφερόμενος στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που βρίσκονται πίσω από το ChatGPT και άλλα προγράμματα.
Ανησυχίες
Ορισμένοι ανησυχούν ότι το κόστος της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης είναι δυσανάλογα μεγάλο. Πολλές εταιρείες απλώς δεν μπορούν να καταλάβουν ακόμη σε ποια περίπτωση θα μπορούσαν να τη χρησιμοποιήσουν. Η νομική εταιρεία Luminos Law έχει σκεφτεί να χρησιμοποιήσει δημιουργική AI αλλά δεν έχει προχωρήσει, αν και ειδικεύεται στη συμβουλευτική πελατών σχετικά με τη διαχείριση κινδύνων από την τεχνητή νοημοσύνη.
«Το συζητήσαμε και η αλήθεια είναι ότι η πραγματική αξία της δημιουργικής AI είναι να παράσχει γνώση και πληροφορίες, σε μεγάλη κλίμακα, σε πολλούς ανθρώπους» λέει ο Andrew Burt, συνιδρυτής της Luminos. «Εμείς είμαστε μικροί και απευθυνόμαστε σε ελίτ κοινό, οπότε δεν έχει νόημα». Η Koko, εταιρεία παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας μέσω Διαδικτύου, προκάλεσε έντονες συζητήσεις όταν αποκάλυψε πέρυσι ότι έστειλε στους χρήστες της κάποια μηνύματα κατανόησης και συμπάθειας τα οποία είχαν συνταχθεί από το δημοφιλές εργαλείο. Αν και η ίδια η αποστολή εγκρίθηκε από υπάλληλο της εταιρείας και τα μηνύματα έφυγαν γρηγορότερα από ό,τι σε άλλη περίπτωση, οι χρήστες ενοχλήθηκαν όταν έμαθαν ότι πίσω από τα μηνύματα βρισκόταν ένας προσομοιωτής, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Koko, Rob Morris. «Η προσομοίωση ενσυναίσθησης μοιάζει παράξενη, κενή» ανέφερε τότε ο Morris. Οπως εξήγησε, η χρήση του ChatGPT είχε εγκριθεί από ένα εξωτερικό συμβούλιο, αλλά η εταιρεία σταμάτησε να χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη τεχνολογία μέχρι να βρεθεί κάποια καλύτερη περίπτωση για την εφαρμογή της.
Η Mind Meld PR, ένα πρακτορείο δημοσίων σχέσεων στο Βανκούβερ, το οποίο παρέχει και υπηρεσίες αποστολής μηνυμάτων σε δεκάδες δημοσιογράφους, λέει ότι η σύντομη εμπειρία τους με τη δημιουργική AI δεν εξελίχθηκε τόσο καλά όσο ήλπιζαν, μια και η όλη διαδικασία – συμπεριλαμβανομένης και της τελειοποίησης του τελικού αποτελέσματος – πήρε περίπου τον ίδιο χρόνο που θα έπαιρνε αν την έκανε το προσωπικό της εταιρείας. Σε άλλες περιστάσεις, η AI απαντά με σιγουριά σε ερευνητικά ερωτήματα, αλλά αργότερα παραδέχεται ότι οι απαντήσεις δεν ήταν στην πραγματικότητα αληθινές, λέει ο Jonathan Narvey, διευθύνων σύμβουλος της Mind Meld.
«Το δοκιμάσαμε. Η απόλυτη καταστροφή» είπε.
Η ύπαρξη των αποκαλούμενων «ψευδαισθήσεων», ενός φαινομένου κατά το οποίο η δημιουργική AI απαντά με σιγουριά ενώ δίνει μια κατασκευασμένη απάντηση, έχει καταγραφεί επανειλημμένως και επαρκώς στην εποχή του ChatGPT.
Λάθος πληροφορίες
Η Air Canada αναγκάστηκε τον Φεβρουάριο να επιστρέψει χρήματα σε έναν πελάτη της, αφού το chatbot της εταιρείας έδωσε λάθος πληροφορίες σχετικά με την πολιτική εκπτώσεων της αεροπορικής εταιρείας για όσους ταξιδεύουν για να παραστούν σε κηδεία συγγενικού τους προσώπου. Η Air Canada ανέφερε ότι η συγκεκριμένη εφαρμογή χρησιμοποιούσε παλαιότερη και λιγότερο εξελιγμένη τεχνολογία από τη σημερινή τεχνητή νοημοσύνη, αλλά το επεισόδιο ανέδειξε τους κινδύνους που υπάρχουν όταν αφήνεις ένα λογισμικό να διεκπεραιώνει την επικοινωνία με τους πελάτες σου. Η Air Canada απέσυρε τα chatbots, ανέφερε. Αν και οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι πιο πιθανό να έχουν ήδη υιοθετήσει λειτουργίες δημιουργικής AI σε σχέση με τις μικρότερες, βλέπουν και την πιθανότητα η δημιουργική AI να αποτελέσει κίνδυνο για την ασφάλεια των συστημάτων τους. Το 92% των ειδικών ασφαλείας και προσωπικών δεδομένων που πήραν μέρος σε μια πρόσφατη έρευνα της Cisco Systems ανέφερε ότι η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη είναι ριζικά διαφορετική από άλλες τεχνολογίες και απαιτεί νέες τεχνικές διαχείρισης δεδομένων και κινδύνου. Περισσότερο από το 25% των ερωτηθέντων είχε φτάσει στο σημείο να απαγορεύσει τη χρήση της.
Η καθιέρωση
Ο χρόνος ίσως αποτελεί τον βασικό περιοριστικό παράγοντα για την υιοθέτηση της δημιουργικής AI σε ευρεία κλίμακα. Οι μηχανές αναζήτησης και τα social media, δύο πρωτοποριακές τεχνολογίες της διαδικτυακής εποχής, χρειάστηκαν χρόνια για να καθιερωθούν. Το 2002, τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυση της Google, μόνο το 29% των χρηστών του Διαδικτύου χρησιμοποιούσε σε μια συνηθισμένη του ημέρα κάποια μηχανή αναζήτησης, σύμφωνα με το Pew Research Center. Το ChatGPT συγκέντρωσε 100 εκατομμύρια χρήστες μηνιαίως, σε διάστημα μόλις δύο μηνών από το ξεκίνημά του, τον Νοέμβριο του 2022, και έγινε η εφαρμογή με την ταχύτερα αυξανόμενη βάση χρηστών στην ιστορία, ως εκείνη τη στιγμή, σύμφωνα με αναλυτές της UBS. Η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη μπορεί τελικά να ακολουθήσει την ίδια τροχιά προς τη σχεδόν καθολική καθιέρωση, όπως εκείνες οι άλλοτε πρώιμες τεχνολογίες. Οπως ανέφερε η Microsoft, σε έρευνα που πραγματοποίησε για το Copilot, το δικό της προϊόν δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, ποσοστό 77% των χρηστών που το δοκίμασαν δεν θέλει να το αποχωριστεί. Η Reynolds American προσπαθεί να σταθμίσει τα συγκριτικά οφέλη που μπορεί να έχει αν κινηθεί γρήγορα έναντι των κινδύνων αν κινηθεί υπερβολικά γρήγορα, λέει ο Gwinner.
«Αν σκεφτεί κανείς τις τεχνολογικές επαναστάσεις των τελευταίων 100 ετών, αυτή θα είναι μία από τις μεγαλύτερες» λέει ο Gwinner. «[Αλλά] θα μας πάρει χρόνο να είμαστε έτοιμοι για αυτήν».
Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Richard Vanderford στο Richard.Vanderford@wsj.com