Οι καταναλωτές που μπαίνουν στον πειρασμό να χρησιμοποιήσουν αναβαθμισμένες εκδόσεις εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να πληρώσουν υψηλότερες τιμές για τις νέες AI συσκευές και τις συνδρομές για πλήρη πρόσβαση στις δυνατότητές τους. Ο τεχνολογικός κλάδος έχει μια νέα στρατηγική για να μας κάνει να αναβαθμίσουμε τις παλιές συσκευές μας: την τεχνητή νοημοσύνη.
Μεγάλο μέρος των εσόδων του κλάδου εξαρτάται από το αν αγοράζουμε, όσο συχνότερα γίνεται, τα νεότερα προϊόντα του. Ωστόσο, εδώ και χρόνια η απόσταση ανάμεσα στις τεχνολογικά πιο προηγμένες συσκευές και στις παλιότερες εκδοχές τους έχει μικρύνει, κάνοντας τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να κρατούν τα παλιότερα μοντέλα πιο πολύ από ποτέ. Ο μέσος χρόνος αντικατάστασης των τηλεφώνων έχει αυξηθεί στα τρία έτη, των laptop στα τέσσερα και των desktop σε περισσότερα από έξι.
Υπάρχει σχέδιο
Ο κλάδος έχει ένα σχέδιο για να αντιστρέψει αυτή την τάση: Να μας πείσει ότι ή θα προχωρήσουμε σε αναβάθμιση στο εγγύς μέλλον ή θα μείνουμε πίσω, καθώς εντάσσει την τεχνητή νοημοσύνη σε κάθε πτυχή της εργασίας και της ζωής μας.
Και αυτή είναι μόνο η αρχή. Είτε κάνουμε αναβάθμιση είτε όχι, σχεδόν κάθε επώνυμη εταιρεία τεχνολογίας ποντάρει στο ότι πολλοί από εμάς θα συσσωρεύσουμε συνδρομές για υπηρεσίες AI στο cloud. Αυτό το επαναλαμβανόμενο έσοδο μπορεί να είναι σημαντικό για τις εταιρείες. Για παράδειγμα, η προσθήκη AI στο Office 365 της Microsoft, με τη μορφή της προσφερόμενης υπηρεσίας Copilot, αυξάνει το κόστος κατά 30 δολάρια τον μήνα για κάθε υπάλληλο. Αυτό αντιστοιχεί σε άλμα 50% στην τιμή, έναντι ακόμη και της πληρέστερης υπάρχουσας έκδοσης του προϊόντος. Είναι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα όλης της διαφήμισης και της επένδυσης που γίνεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Σε τελική ανάλυση, αυτά τα νέα data center και μικροτσίπ πώς θα βγάλουν τα έξοδά τους;
Η αύξηση της κεφαλαιοποίησης της Apple κατά περίπου 300 δισ. δολάρια από τη Δευτέρα, που ανακοίνωσε τη δέσμη υπηρεσιών AI «Apple Intelligence», δείχνει ότι οι επενδυτές ποντάρουν ότι αυτή είναι η σωστή κίνηση – τουλάχιστον για την Apple.
Ενίσχυση εσόδων
Η άνοδος στην αξία της Google και της Microsoft – που έχουν αμφότερες αναπτύξει στρατηγικές εξάπλωσης για νέες συσκευές και υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης – υποδηλώνει ότι και οι εταιρείες αυτές ακολουθούν παρόμοια επενδυτική λογική. Ακόμη και η εταιρεία λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών ευρείας κατανάλωσης Best Buy έχει μπει στο παιχνίδι. Οι μετοχές της σημείωσαν άνοδο αφότου η εταιρεία επισήμανε την προοπτική ενίσχυσης των εσόδων της από τις αναμενόμενες πωλήσεις laptop με τεχνητή νοημοσύνη.
Δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο αν όλος αυτός ο ενθουσιασμός και οι επενδύσεις θα αποδώσουν στο κοντινό μέλλον, σύμφωνα με όσα λένε ειδικοί που εστιάζουν στις επιπτώσεις που θα έχουν αυτές οι τεχνολογίες στον πραγματικό κόσμο και στον ρυθμό με τον οποίο θα διαδοθεί η χρήση τους. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να είναι κανείς σκεπτικιστής. Για παράδειγμα, οι οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών είναι περιορισμένες ύστερα από χρόνια πληθωρισμού και αυξημένων δαπανών για υπηρεσίες streaming βίντεο, μουσικής, κατ’ οίκον παραδόσεων και άλλα.
Οσοι ελπίζουν σε μια κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων συσκευών είναι πιθανό να απογοητευτούν, λέει η Καρολίνα Μιλανέζι, πρόεδρος της εταιρείας τεχνολογικών αναλύσεων Creative Strategies.
Εν μέρει αυτό οφείλεται στο ότι οι νέες συσκευές με AI είναι πιο ακριβές και δεν θα είναι διαθέσιμες σε όλους. Για παράδειγμα, ενώ η Apple παρουσίασε έναν μακρύ κατάλογο με τις νέες λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης των συσκευών της, αυτές θα είναι διαθέσιμες μόνο στα νεότερα notebooks και desktops της εταιρείας, στα μοντέλα iPhone 15 Pro και μόνο στην αγγλική γλώσσα. Με βάση το συνηθισμένο μοτίβο αναβάθμισης των τσιπ στα iPhone, τα χαρακτηριστικά αυτά θα είναι ενσωματωμένα τελικά σε όλες τις νεότερες συσκευές της εταιρείας, πιθανότατα με το iPhone 16, το οποίο ενδεχομένως να βγει τον Σεπτέμβριο. Μέχρι να συμβεί αυτό και τα μοντέλα AI της Apple να κυκλοφορήσουν σε όλον τον κόσμο και σε όλες τις βασικές γλώσσες που υποστηρίζει η Apple, δεν είναι πιθανό να σημειωθεί κάποια μεταβολή στις πωλήσεις, λέει η Μιλανέζι.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις
Οσο για τα PC, οι παγκόσμιες πωλήσεις σταθερών και φορητών υπολογιστών, εξαιρουμένης της Κίνας, προβλέπεται να αυξηθούν μόνο κατά 2,6% το 2024, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων για την τεχνολογική αγορά IDC. Αυτό αποτελεί αντιστροφή της τάσης της προηγούμενης διετίας, όταν οι πωλήσεις PC κατέγραψαν απότομη πτώση μετά την κατακόρυφη άνοδο των πωλήσεων που είχε καταγραφεί την περίοδο του που όλοι δούλευαν από το σπίτι, το 2021.
Η εδραίωση του κλάδου της τεχνητής νοημοσύνης σημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες, όπως η Apple, η Microsoft, η Google, η Meta και η Amazon, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις τεράστιες δεξαμενές ρευστότητας που διαθέτουν για να συνεχίσουν να επενδύουν σε data centers, σε νέο λογισμικό και παραγωγική ικανότητα, επισημαίνει η Αμρίτα Ρόι, αναλύτρια που ασχολείται με τη διασύνδεση μακροοικονομικών δυνάμεων και τεχνολογικού κλάδου. Η Ρόι βλέπει αυτές τις επενδύσεις από πλευράς των επιχειρήσεων σαν μια προσπάθεια κατάκτησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς σε αυτή τη συγκυρία, που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε «ευκαιρία της γενιάς» για αλλαγή της ζωής μας και του τρόπου εργασίας.
Η Μιλανέζι θεωρεί ότι καθώς τα χαρακτηριστικά της AI θα καθίστανται πιο χρήσιμα, η διαρκής αύξηση των απαιτήσεων που έχουν τα συστήματα αυτά από τις συσκευές μας, από τηλέφωνα μέχρι σταθερούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές, θα μπορούσαν τελικά να αντιστρέψουν την τάση μας να τις κρατάμε για όλο και περισσότερο καιρό.
Η πρόβλεψή της είναι ότι, τελικά, τα PC θα αντικαθίστανται κάθε δύο με τρία χρόνια αντί για κάθε έξι, κάτι που ο κλάδος δεν έχει δει εδώ και δεκαετίες. Είναι επίσης πιθανό να οδηγηθούμε σε υψηλότερες μέσες τιμές πώλησης αυτών των νέων PC, μια και όσα διαθέτουν δυνατότητες AI έχουν μεγαλύτερο κόστος. Η τάση αυτή μπορεί να επεκταθεί και στα smartphones, αντιστρέφοντας τη συνεχιζόμενη πτώση στις πωλήσεις τους σε όλον τον κόσμο.
«Να θυμάστε ότι η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι μια και έξω» λέει η Μιλανέζι. «Η ανάγκη για μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ δεν θα σταματήσει, θα δημιουργούνται μεγαλύτερα μοντέλα και άρα θα είστε αναγκασμένοι να αναβαθμίζετε διαρκώς τις συσκευές σας προκειμένου να μπορείτε να ακολουθείτε τις εξελίξεις της δημιουργικής AI». Αν έχει δίκιο, μπορούμε να ελπίζουμε ότι αυτή η τάση θα τροφοδοτείται από την πραγματική χρησιμότητα που θα έχουν για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές οι νέες AI συσκευές και όχι από το FOMO, από τον φόβο δηλαδή ότι θα χάσουν τις εξελίξεις, ο οποίος καθορίζει πολλές από τις επενδύσεις σε αυτόν τον χώρο.
Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Christopher Mims στο christopher.mims@wsj.com.