Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν για πιέσεις στα κέρδη τους από τις παραδοσιακές δραστηριότητες κατασκευής αυτοκινήτων – μια φρέσκια ανησυχία που προστίθεται στις προκλήσεις τις οποίες ήδη αντιμετωπίζουν λόγω της κοστοβόρου μετάβασης του κλάδου στα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Η Ford Motor, η Tesla και η κατασκευάστρια των Jeep, Stellantis, είδαν την προηγούμενη εβδομάδα τις μετοχές τους να σφυροκοπούνται, μετά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων χαμηλότερων από τις προσδοκίες της Wall Street. Τα αποτελέσματα της General Motors ήταν καλύτερα των προβλέψεων και η εταιρεία αναβάθμισε τις προβλέψεις για τα κέρδη του συνόλου του έτους, αλλά και οι δικές της μετοχές βυθίστηκαν.
Οι λόγοι της πίεσης στα κέρδη κυμαίνονται από τα έξοδα για εγγυήσεις και τα διογκωμένα αποθέματα οχημάτων μέχρι τα προβλήματα στις δραστηριότητες των εταιρειών στο εξωτερικό. Ολα αυτά μαζί εξέπεμψαν σήμα στους επενδυτές ότι για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ο δρόμος προς τον μετασχηματισμό τους σε κατασκευάστριες ηλεκτρικών οχημάτων είναι κάθε άλλο παρά ομαλός.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν έναν λόγο σημαντικότερο από τους υπόλοιπους για να ανησυχούν: Η ισχυρή τιμολογιακή πολιτική που μπορούσαν να εφαρμόζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες την εποχή της πανδημίας εξασθενεί σιγά-σιγά. Αρκετά στελέχη του κλάδου έχουν προειδοποιήσει ότι, για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αναμένουν ότι η μέση τιμή αγοράς θα κινηθεί χαμηλότερα.
«Τα αποτελέσματα των ανταγωνιστών μας δείχνουν ότι πιέσεις στις τιμές θα διατηρηθούν» ανέφερε ο Carlos Tavares, διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, η οποία κατασκευάζει επίσης τα οχήματα Ram.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και χρόνια υποστηρίζουν ότι είναι έτοιμες να εξελιχθούν σε εταιρείες τεχνολογίας, σχεδιάζοντας να μετατρέψουν τα αυτοκίνητα σε ηλεκτροκίνητα smartphones με τροχούς. Αυτές οι φιλοδοξίες, σε συνδυασμό με μια άνευ προηγουμένου πορεία κερδοφορίας που τροφοδοτήθηκε από τις γενναίες τιμολογήσεις, οδήγησε στην άνοδο των μετοχών.
Ωστόσο, ο ενθουσιασμός της Wall Street για το όραμα αυτό ξεθώριασε, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ δεν απογειώθηκε όπως αναμενόταν. Τώρα, βλέποντας την τιμολόγηση να χάνει τη δυναμική της καθώς οι αμερικανοί αγοραστές αυτοκινήτων παλεύουν με τα υψηλά επιτόκια, οι επενδυτές αναζητούν λόγους για να παραμείνουν στον κλάδο.
«Το κυρίαρχο συναίσθημα για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ότι οι καλές μέρες δεν μπορούν να διαρκέσουν» λέει ο Martin French, γενικός διευθυντής στην Berylls Strategy Advisors, μια εταιρεία συμβούλων για θέματα του κλάδου των αυτοκινήτων.
Προς καλύτερο μέλλον
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αυτοκινητοβιομηχανιών προσπάθησαν να πείσουν τη Wall Street να δει πέρα από τα προβληματικά σημεία που παρουσιάζουν οι τρέχουσες δραστηριότητες των εταιρειών και να εστιάσει στις προοπτικές των μελλοντικών τους επενδύσεων.
Την προηγούμενη εβδομάδα η Tesla ανακοίνωσε υποχώρηση κερδών για δεύτερο στη σειρά τρίμηνο, καθώς τα κέρδη της ήταν κατώτερα των προβλέψεων των αναλυτών λόγω των πιέσεων στην τιμολόγηση των ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά στην Κίνα. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιλον Μασκ επανέλαβε την άποψή του ότι το μέλλον της Tesla βρίσκεται στα αυτόνομα αυτοκίνητα και τα ανθρωποειδή ρομπότ και όχι στην κατασκευή παραδοσιακών αυτοκινήτων.
«Η αξία της Tesla είναι σε συντριπτικό ποσοστό στην αυτονομία» είπε ο Μασκ απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το εάν η δραστηριότητα της Tesla στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων θα πληγεί στην περίπτωση που μειωθούν οι φοροελαφρύνσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ. «Ολα τα υπόλοιπα είναι απλώς εμπόδια για την αυτονομία».
Η μετοχή της Tesla υποχώρησε κατά 12% την επόμενη ημέρα και έκλεισε με απώλειες 8% στο τέλος της εβδομάδας. Η Ford ανακοίνωσε αποτελέσματα που ήταν σημαντικά χαμηλότερα των εκτιμήσεων, σε μεγάλο βαθμό λόγω κόστους που σχετίζεται με ανακλήσεις ασφαλείας και άλλες διορθώσεις σε παλαιότερα μοντέλα. Σε επαφή του με τους αναλυτές, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Jim Farley προσπάθησε να επαναφέρει τη συζήτηση στο λογισμικό της Ford για εμπορικούς στόλους και στα σχέδια της εταιρείας να κατασκευάσει μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλού κόστους.
Η Wall Street δεν ξεπέρασε το γεγονός της αναπάντεχης διάψευσης των προσδοκιών για τα αποτελέσματα της εταιρείας, στέλνοντας τη μετοχή της 18% χαμηλότερα την επόμενη ημέρα – σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση του τίτλου της Ford την τελευταία δεκαπενταετία.
«Η αγορά δεν είναι έτοιμη να δώσει στην εταιρεία τα εύσημα για αυτές τα νέα, συναρπαστικά εγχειρήματα» σχολίασε ο αναλυτής της Morgan Stanley Adam Jonas.
Οι «πόνοι ανάπτυξης»
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν και παλαιότερα διαφημίσει την προοπτική γενναίων αλλαγών, για να διαψευστούν τελικά και να επιστρέψουν στις βιομηχανικές τους ρίζες, με το χαμηλό περιθώριο κέρδους. Πολλές επιχειρήσεις του κλάδου πραγματοποίησαν μεγάλες επενδύσεις σε αυτοκίνητα χωρίς οδηγό και σε επιχειρήσεις κοινής χρήσης οχημάτων όπως, για παράδειγμα, στα μέσα της δεκαετίας του 2010. Οι κινήσεις αυτές κατέληξαν στο σταμάτημα αυτών των εγχειρημάτων, μετά από τεχνικά εμπόδια ή τη ματαίωση της επιχειρηματικής προοπτικής.
Τα στελέχη παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών λένε ότι δεν εγκαταλείπουν την προσπάθειά τους για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, αν και κάποιοι συνεχίζουν να μειώνουν τις επενδύσεις σε νέα εργοστάσια και σε ηλεκτρικά μοντέλα. Τα κυβερνητικά μέτρα κατά των εκπομπών καυσαερίων και η εντεινόμενη απειλή της Tesla και των κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργούν μια αίσθηση επείγοντος.
Αυτές οι τεράστιες επενδύσεις πιέζουν τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες να στραγγίξουν κάθε δεκάρα από τις παραδοσιακές επιχειρηματικές τους δραστηριότητες κινητήρων εσωτερικής καύσης. Τα ποσά-ρεκόρ που αμερικανοί καταναλωτές πλήρωναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν βοηθήσει, λόγω της πανδημίας και της συνεπακόλουθης έλλειψης οχημάτων, που δημιούργησε μια αγορά πωλητών. Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αν τα έσοδα από την τιμολόγηση αντιστραφούν υπερβολικά, θα αρχίσουν να ροκανίζουν τα κέρδη στα οποία οι αυτοκινητοβιομηχανίες στηρίζονται για να χρηματοδοτήσουν τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.
Εκπτώσεις 1 δισ. δολαρίων
Την περασμένη εβδομάδα, η GM ανακοίνωσε ότι αναμένει να ξοδέψει περισσότερα σε εκπτώσεις για να κρατήσει το ενδιαφέρον των αγοραστών – μια κίνηση που αναμένεται να επιβαρύνει τον ισολογισμό της εταιρείας κατά περίπου 1 δισ. δολάρια στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Αυτό ήταν αρκετό για να αναστατώσει τους επενδυτές, παρά τα προ φόρων κέρδη-ρεκόρ ύψους 4,4 δισ. δολαρίων που εμφάνισε η GM στο δεύτερο τρίμηνο.
Οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν παραμείνει υψηλές για μεγαλύτερο διάστημα από αυτό που ανέμεναν πολλοί αναλυτές, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των διαθέσιμων οχημάτων στις μάντρες ανακάμπτει σταθερά εφέτος. Ωστόσο, αναλυτές και στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών συνυπολογίζουν και τη μεγαλύτερη τιμολογιακή πίεση που αναμένουν τους ερχόμενους μήνες.
Ορισμένοι αναλυτές αναφέρονται στο τεράστιο στοκ από φορτηγάκια και SUV Jeep της Stellantis. Ο Tavares ανακοίνωσε ότι η εταιρεία εξετάζει συμφωνίες και προσαρμογές τιμών για να εξαλείψει το απόθεμα, αλλά είπε επίσης ότι, προκειμένου να συμπιεστεί το πλεόνασμα των οχημάτων, ίσως μειώσει την παραγωγή τους. Οι μετοχές της Stellantis κατέγραψαν πτώση κατά 10% στις δύο ημέρες μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
«Οι επενδυτές ανησυχούν ότι το αυξημένο απόθεμα της Stellantis θα μπορούσε τελικά να οδηγήσει σε επιθετική μείωση των τιμών, που θα επηρεάσει την GM, τη Ford και άλλες αντιπάλους της» ανέφερε ο αναλυτής της Barclays Dan Levy. Μια τέτοιου είδους μάχη τιμών – κάποτε σήμα κατατεθέν της αυτοκινητοβιομηχανίας – έχει να συμβεί από την εποχή πριν το ξεκίνημα της πανδημίας, στις αρχές του 2020.
Ο Jim Farley της Ford συνόψισε τα πράγματα, εξηγώντας στους επενδυτές το δύσκολο τρίμηνο: «Στην πορεία μετεξέλιξης της Ford δεν θα αποφύγουμε τους πόνους ανάπτυξης».