«Είμαι μποτιλιαρισμένος τόσες ώρες! Επιτέλους, πού είναι η Τροχαία;». Ενα, σχεδόν καθημερινό, ερώτημα στα χείλια εκατοντάδων οδηγών που κινούνται στον Κηφισό φαίνεται πως βρήκε την απάντησή του, καθώς το τελευταίο χρονικό διάστημα η εντονότερη παρουσία στελεχών της Τροχαίας έχει αποδώσει καρπούς.
Σύμφωνα με τον κ. Κίμωνα Λογοθέτη, σύμβουλο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Οδικής Ασφάλειας στην Περιφέρεια Αττικής, καθημερινά στον συγκεκριμένο οδικό άξονα καταγράφονται περίπου οκτώ περιστατικά με τροχαία ατυχήματα ή ακινητοποιημένα οχήματα λόγω βλάβης. Αυτά, όπως είναι φυσικό, προκαλούν σε καθημερινή βάση σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα με ουρές πολλών χιλιομέτρων. Ωστόσο, χάρη στον νέο σχεδιασμό που περιλαμβάνει άμεση παρέμβαση με γερανούς, πλατφόρμες μεταφοράς οχημάτων και διαρκείς περιπολίες αστυνομικών της Τροχαίας, τα εμπλεκόμενα οχήματα μεταφέρονται πλέον σε σύντομο χρονικό διάστημα στη δεξιά πλευρά του δρόμου με αποτέλεσμα τη σταδιακή αποσυμφόρηση της κατάστασης.
Οι γερανοί στον Κηφισό
Σε πρώτη φάση, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι δυο γερανοί της Τροχαίας θα βρίσκονται στον Κηφισό (στο ύψος της γέφυρας Βρυούλων και στον σταθμό υπεραστικών λεωφορείων) μόνο τις καθημερινές, αφήνοντας ωστόσο άλυτο προς το παρόν το πρόβλημα των Σαββατοκύριακων και ειδικά της Κυριακής το απόγευμα, όπου και παρατηρείται αυξημένη κίνηση εάν προκληθεί κάποιο ατύχημα, αφού σχηματίζονται ουρές πολλών χιλιομέτρων. Ενδεικτικά την περασμένη Κυριακή μέσα σε διάστημα 40 λεπτών έγιναν τρία διαδοχικά ατυχήματα, με αποτέλεσμα το ρεύμα κυκλοφορίας προς Πειραιά να μοιάζει με ένα τεράστιο… πάρκινγκ παρά με αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα, όμως, τα στελέχη της Τροχαίας που βρίσκονταν στον Κηφισό εστίασαν σε μια παράβαση που καταγράφεται καθημερινά στην περιοχή και αφορά την παράνομη κίνηση αυτοκινήτων στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης, την οποία επιτρέπεται να χρησιμοποιούν μόνο περιπολικά, οχήματα της Πυροσβεστικής και ασθενοφόρα.
Η διαχείριση της κυκλοφορίας στον Κηφισό, που αποτελεί μια από τις κεντρικότερες οδικές αρτηρίες της Αττικής, είναι ένα από τα «στοιχήματα» της πολιτικής ηγεσίας της ΕΛ.ΑΣ. και γενικότερα τα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, έχουν ήδη επιστρέψει σε υπηρεσίες της Τροχαίας 75 αστυνομικοί που βρίσκονταν σε άλλες θέσεις. Στόχος των επιτελών της ΕΛ.ΑΣ. δεν είναι μόνο η ρύθμιση της κυκλοφορίας αλλά και η βεβαίωση παραβάσεων, όπως το διπλοπαρκάρισμα, η καταπολέμηση των αυτοσχέδιων αγώνων ταχύτητας και η ηχορύπανση που προκαλούν αυτοκίνητα, η κίνηση στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η επιθετική οδήγηση κ.ά. Η παρουσία περισσότερων στελεχών της Τροχαίας είχε ως αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τον Ιούλιο να καταγραφεί αύξηση κατά 70% στον αριθμό των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. σημειώνουν στο «Βήμα» πως οι τροχονόμοι βρίσκονται καθημερινά στους δρόμους, ωστόσο δεν είναι εφικτό να βρίσκεται ένας τροχονόμος κάθε 100 μέτρα.
Διπλοπαρκάρισμα και ΛΕΑ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, στον Κηφισό από τις 2 έως τις 20 Οκτωβρίου καταγράφηκαν 89 απομακρύνσεις οχημάτων και 547 παραβάσεις κίνησης στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Ακόμη από τις 18 Σεπτεμβρίου έως τις 20 Οκτωβρίου βεβαιώθηκαν 2.544 παραβάσεις για διπλοπαρκάρισμα. Με βάση τον σχεδιασμό, έμφαση δίνεται στους δρόμους όπου παρατηρούνται κυκλοφοριακά προβλήματα λόγω του διπλοπαρκαρίσματος – Αριστοτέλους, Υμηττού, Μιχαλακοπούλου, 3ης Σεπτεμβρίου, Αχαρνών, Μεσογείων, Φιλολάου και στον Πειραιά σε Ηρώων Πολυτεχνείου, Εθνικής Αντιστάσεως, Γρηγόρη Λαμπράκη και 2ας Μεραρχίας.
Μιλώντας σχετικά στο «Βήμα» ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Γιάννης Οικονόμου, δηλώνει ότι: «Τα θέματα κυκλοφορίας και οδικής συμπεριφοράς αποτελούν κομβικούς άξονες του νέου ολιστικού σχεδίου που εφαρμόζουμε για την αναβάθμιση της ασφάλειας στην καθημερινότητα. Η ανακούφιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης δεν είναι πρωτίστως θέμα τροχαίας αστυνόμευσης, αλλά βασικά συγκοινωνιακό. Η Τροχαία ούτε κατασκευάζει ούτε διαπλατύνει δρόμους. Οι μεγάλες οδικές αρτηρίες έχουν κατασκευαστεί με προδιαγραφές περασμένων δεκαετιών και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον υπερπολλαπλάσιο όγκο οχημάτων που κυκλοφορούν πια στην Αττική». Μιλώντας για τον νέο σχεδιασμό, αναφέρεται στην ύπαρξη των γερανοφόρων οχημάτων σε δυο σημεία του Κηφισού αλλά και μοτοσικλετιστών που διατρέχουν τον δρόμο, στο «δίκτυο καμερών που θα συνδράμει αποτελεσματικά στην επιτήρηση και διευθέτηση της κυκλοφορίας», ενώ προσθέτει ότι «συνεχίζουμε, με πρακτικές παρεμβάσεις, για την αναβάθμιση της τροχαίας αστυνόμευσης και της οδικής ασφάλειας που βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την ποιότητα ζωής».
Πάντως, συγκοινωνιολόγοι αναφέρουν ότι πέρα από την εντονότερη παρουσία τροχονόμων θα πρέπει πλέον να δοθεί έμφαση σε τρία στοιχεία για την αποσυμφόρηση των δρόμων: στους πεζούς, στους ποδηλατοδρόμους και σε αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς.