Με μέτρα ασφαλείας αντίστοιχα της φήμης ενός παγκόσμιου κολοσσού, το στρατηγείο έρευνας και ανάπτυξης της Tesla στον «Δημόκριτο» παραμένει ένα μυστήριο υψηλής τεχνολογίας.
Εκτός από το χαρακτηριστικό έμβλημα σε κόκκινο φόντο της εταιρείας, που μαγνητίζει τους λάτρεις της αυτοκίνησης, το μόνο που μαρτυρά ότι εκεί αναπτύσσονται τεχνολογίες για τους διάσημους ηλεκτρικούς κινητήρες της Tesla είναι τα ομώνυμα οχήματα που κάνουν – αθόρυβα και αυτά – την εμφάνισή τους στους πευκόφυτους δρόμους που οδηγούν στο τεχνολογικό πάρκο.
Οσο για το εσωτερικό της λιτής εγκατάστασης, στην οποία μπαινοβγαίνουν νεαρά πρόσωπα σκανάροντας την οθόνη του κινητού τους, κανείς μη εξουσιοδοτημένος δεν μπορεί να μπει, κανείς δεν μιλά για το τι γίνεται στο εσωτερικό, οι φήμες και οι «διαρροές» ούτε καν περνούν από το μυαλό των υπαλλήλων, ενώ οι επαφές τους με τους άλλους εργαζομένους στο ερευνητικό κέντρο είναι περιορισμένες.
«Να σκεφτείτε ότι φέτος στην κοπή της πίτας μας από την πλευρά της Tesla συμμετείχε ένας υπάλληλος που ήρθε για μερικά λεπτά, πήρε το κομμάτι τους και έφυγε αμέσως» λέει στο «Βήμα» ερευνητής του μεγάλου ελληνικού ερευνητικού κέντρου. Ο ίδιος, αν και προσπάθησε να μπει στο κτίριο δεν έφτασε ούτε καν στον προθάλαμο. Εξάλλου και ο τότε πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ κατά την επίσκεψή του στο κτίριο δεν φωτογραφήθηκε μέσα σε αυτό, αλλά στην είσοδό του.
Η ανάπτυξη της ρομποτικής
Τι σχεδιάζεται όμως στα άδυτα του ερευνητικού hub που φυλάσσεται καλύτερα από τα περισσότερα ελληνικά υπουργεία; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι απλά η μυστικότητα θα μεταφερθεί και… αλλού. Η Tesla επεκτείνεται και μάλιστα αναζητεί νέο κτίριο για τις δραστηριότητές της και 30 νέους εργαζομένους. Κάτι που ανεβάζει το δυναμικό της στην Ελλάδα στους περίπου 80 εργαζομένους.
Επιπλέον, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η έρευνά της απλώνεται και σε μία νέα δραστηριότητα, στην οποία στρέφεται πλέον η Tesla: τη ρομποτική. Μάλιστα, ο δημοφιλής πολυεκατομμυριούχος ιδρυτής της Ελον Μασκ σύστησε πρόσφατα στη Σίλικον Βάλεϊ το τελευταίο πρωτότυπο του ανθρωποειδούς ρομπότ (humanoid Robot) που αναπτύσσεται από την εταιρεία. Ενα μικρό κομμάτι της υψηλού επιπέδου έρευνας που γίνεται παγκοσμίως στο πεδίο αυτό θα ξεκινήσει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, από την Ελλάδα. Για να φτάσει, κατά τις εκτιμήσεις του ίδιου, σε μαζική παραγωγή σε τρία με πέντε χρόνια. Στόχος είναι τα ρομπότ αυτά να δοκιμαστούν αρχικά ως εργάτες στα εργοστάσια παραγωγής οχημάτων.
Οσο για την επαφή των ελλήνων εργαζόμενων του hub με το ευφυές και συχνά εκρηκτικό μεγάλο αφεντικό της εταιρείας, δεν είναι λίγες οι φορές που συμμετέχουν σε κοινές συσκέψεις, καθώς θέλει να έχει ιδία γνώση για την πρόοδο και τα αποτελέσματα του έργου τους. Ο ίδιος μάλιστα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, συναντιέται «διαδικτυακά» με όλους και σίγουρα τη νεότερη γενιά των εργαστηρίων με τους οποίους και θέλει να έχει προσωπική εμπλοκή.
Μάλιστα, έχοντας ως φυτώριο νέων ταλέντων το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), το υψηλής κατάρτισης επιστημονικό του προσωπικό αποτέλεσε εξαρχής κι ένα από τα κίνητρα για να εγκαταστήσει η Tesla στην Ελλάδα το πρώτο R&D hub στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Για τους φοιτητές που κάνουν την πρακτική τους στις εγκαταστάσεις της Αγίας Παρασκευής, μέσα στα 600 στρ. του «Δημόκριτου», το περιβάλλον εργασίας είναι ιδανικό.
Η «γέφυρα» του Ατλαντικού
Οπως περιγράφει ένας εξ αυτών στο «Βήμα», περιστοιχίζεται από νέους ανθρώπους με όρεξη και ως ηλεκτρολόγος μηχανικός έχει την ευκαιρία να πάρει μια γεύση από τη λειτουργία μιας τόσο μεγάλης εταιρείας με διεθνή ορίζοντα. Γιατί όχι, και να ακολουθήσει τα χνάρια του επικεφαλής σχεδιασμού ηλεκτροκινητήρων του αμερικανικού κολοσσού και αποφοίτου του ΕΜΠ, κ. Κώστα Λάσκαρη, ο οποίος είναι κατά κοινή ομολογία η «καρδιά» του όλου εγχειρήματος στη χώρα μας. Και μάλιστα στο περιβάλλον ενός τεχνολογικού πάρκου, όπου λειτουργούν 45 δυναμικές εταιρείες, ανοίγοντας τον δρόμο της απευθείας επικοινωνίας μιας διεθνούς εταιρείας καινοτομίας, με το εγχώριο ερευνητικό οικοσύστημα και νεοφυείς επιχειρήσεις.
Εξαρχής, όπως εξηγούν πηγές με βαθύτερη γνώση αυτής της συνεργασίας, ο λόγος της δημιουργίας αυτού του κέντρου έρευνας και τεχνολογίας σαν μια μονάδα-δορυφόρος της Tesla στη χώρα μας ήταν να «γεφυρώσει» την τεράστια απόσταση μεταξύ των νέων ελλήνων επιστημόνων και της άλλης πλευράς του Ατλαντικού. Για μια εταιρεία δε που ψάχνει ιδιαίτερα εξονυχιστικά το προσωπικό που χρειάζεται για να βρίσκεται στην αιχμή των εξελίξεων, αποτελεί το κατάλληλο εργαστήριο.
Το τρίτο Master Plan
Η παρουσία της Tesla στο τεχνολογικό πάρκο «Λεύκιππος» αποτέλεσε μαγνήτη για τους τελειόφοιτους του ΕΜΠ, παρά το εξαιρετικά εξειδικευμένο ερευνητικό αντικείμενο. Ο δρόμος άνοιξε για πρακτική άσκηση και σε ελληνικές εταιρείες του κλάδου της ενέργειας. Ετσι, το αμφιθέατρο έρχεται σε απευθείας σύνδεση με τις προκλήσεις του μέλλοντος. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, που ο πολυμήχανος Ελον Μασκ μέσα στην εβδομάδα απευθυνόμενος στους μετόχους, τους επενδυτές της Tesla και σε όσους «επενδύουν στη Γη» παρουσίασε το τρίτο Master Plan της εταιρείας ως το μονοπάτι προς ένα μέλλον ανανεώσιμης ενέργειας για τον πλανήτη.