Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Προσπάθειες ξεκίνησαν και στην Αθήνα, με τον δήμο της πρωτεύουσας να επαναφέρει, με διαφοροποιήσεις, την ιδέα του Μεγάλου Περιπάτου, σε συνδυασμό με παρεμβάσεις για τη βιώσιμη κινητικότητα. Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την Αθήνα, που εκπονήθηκε τα τελευταία χρόνια από ομάδα πολεοδόμων και συγκοινωνιολόγων, τελικά εγκρίθηκε στις αρχές Νοεμβρίου. Τα ΣΒΑΚ προωθούνται από την ΕΕ στοχεύοντας σε μια πορεία κλιματικής ουδετερότητας των ευρωπαϊκών πόλεων έως το 2050.  

Ειδικότερα, το ιστορικό κέντρο της Αθήνας ανακηρύσσεται σε ζώνη… car-free, με εξαίρεση τα οχήματα τροφοδοσίας, τα ταξί και τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Προτείνεται η πύκνωση των δρομολογίων στα ΜΜΜ σταθερής τροχιάς και η διεύρυνση του ωραρίου κυκλοφορίας τους, η βελτίωση των υφιστάμενων ελεύθερων χώρων (πλατειών και οδών) και η δημιουργία νέων, η επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης κατά 1.700 θέσεις, η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων κ.λπ.

Πέρα όμως από την υλοποίηση του ΣΒΑΚ, το οποίο απαιτεί χρόνο (για μελέτες) και χρήμα (για έργα), ο Δήμος Αθηναίων έχει προχωρήσει σε μικρές τοπικές παρεμβάσεις, δημιουργώντας λιλιπούτειους ελεύθερους χώρους, τα «πάρκα τσέπης», προκειμένου να «πρασινίσει» πυκνοκατοικημένες γειτονιές, όπου ο δημόσιος χώρος είναι περιορισμένος. Πρόκειται για αυτό που ονομάζουν οι πολεοδόμοι «θεραπεία» των πόλεων με αστικό… βελονισμό, δηλαδή με ήπιες, μη παρεμβατικές δημιουργίες.

Και αυτή θα μπορούσε να είναι η αρχή για μια πιο ολιστική προσέγγιση των προβλημάτων της πόλης, ενώ συμπεριλαμβάνονται και δράσεις για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας ή της ενεργειακής εξοικονόμησης. Αλλωστε πλέον ευρωπαϊκά κονδύλια είναι διαθέσιμα για πράσινες υποδομές και για δράσεις που δεν επιδεινώνουν το κλίμα. Για την Ελλάδα 9,6 δισ. ευρώ (6,03 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 3,6 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027) προορίζονται για «πράσινες» επενδύσεις.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.