Εντονη ανησυχία επικρατεί στην κοινωνία της Καλύμνου και της Κω από την παρουσία του εγκαταλελειμμένου πλοίου «BlueShark» έξω από το λιμάνι της Καλύμνου. Το πρόβλημα ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα από επίκαιρη ερώτηση και στη συνέχεια νέα ερώτηση του βουλευτή Δωδεκανήσου του ΠαΣοΚ Γιώργου Νικητιάδη.

Το «BlueShark», με φορτίο σιτηρών, σημαίας Τόγκο και πλοιοκτησίας της τουρκικής BARBOUR SHIPPING & MANAGEMENT σύμφωνα με το Equasis, βρίσκεται έξω από το λιμάνι της Καλύμνου από τον περασμένο Σεπτέμβριο λόγω μηχανικής βλάβης ανοιχτά της Τήλου. Στη συνέχεια ρυμουλκήθηκε και αγκυροβολήθηκε ανοιχτά της Καλύμνου.

Σύμφωνα με τον κ. Νικητιάδη, στις δεξαμενές του έχει 60.000 λίτρα καύσιμα και πρόσφατα «πήρε νερά». Και το ερώτημα που τίθεται είναι τι έκανε το υπουργείο Ναυτιλίας τους δέκα μήνες από τότε που το πλοίο έπαθε βλάβη και ρυμουλκήθηκε μέχρι έξω από το λιμάνι της Καλύμνου, με αρχικό στόχο να δέσει εκεί, κάτι που προκάλεσε τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας.

Πολλά γιατί

«Ο τρόπος χειρισμού της υπόθεσης «BlueShark» χρήζει διερεύνησης δεδομένου ότι δεν υπάρχουν λογικές εξηγήσεις» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Νικητιάδης και προσθέτει ότι «το συγκεκριμένο πλοίο παρουσίασε πρόβλημα πολύ μακριά από την Κάλυμνο και με εντολές κάποιων έφτασε έξω από τα παράλια της Καλύμνου. Αφού έμεινε εκεί αρκετό καιρό, χωρίς να γίνει οτιδήποτε, στη συνέχεια με απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας θα μεταφερόταν στο λιμάνι της Καλύμνου. Πρωτοφανείς ενέργειες! Ενα πλοίο έτοιμο να βυθιστεί και αντί να απομακρυνθεί τελείως από τα παράλια της Καλύμνου και τα απέναντι παράλια της Κω, να διατάσσουν να μεταφερθεί στο λιμάνι της Καλύμνου».

Μετά τη σχετική διαμαρτυρια του Δήμου Καλυμνίων για την υπουργική εντολή να μεταφερθεί το πλοίο-«περιβαλλοντική βόμβα» στο λιμάνι του νησιού και τη δική μου επίκαιρη ερώτηση, εξηγεί ο κ. Νικητιάδης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας ανακοίνωσε ότι ελήφθη η απόφαση το πλοίο να μη μεταφερθεί στο λιμάνι της Καλύμνου.

Παραμένουν ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, αναπάντητα αρκετά ζητήματα τα οποία έθεσε στο Κοινοβούλιο και επανάφερε με νεότερη ερώτηση. «Γιατί δόθηκε εντολή να μεταφερθεί έξω από την Κάλυμνο το πλοίο; Γιατί δόθηκε εντολή να πάει και μέσα στο λιμάνι της Καλύμνου; Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει η μεταφορά του πλοίου στη Σαλαμίνα, όπου υπάρχουν ειδικές εγκαταστάσεις για αντίστοιχες περιπτώσεις; Φοβάμαι ότι πίσω από την ιστορία μπορεί να κρύβονται συμφέροντα» καταγγέλλει ο κ. Νικητιάδης.

Εκείνο πάντως που είναι σίγουρο για τον ίδιο είναι ότι το πλοίο παραμένει «περιβαλλοντική βόμβα». Οπως υποστηρίζει επικαλούμενος φωτογραφίες «απομένουν μόλις 20 εκατοστά από το σημείο ασφαλείας πριν από την εισροή υδάτων στο πλοίο, που σημαίνει ότι θα αρχίσει να βυθίζεται. Μία ξαφνική επιδείνωση του καιρού και μπορεί να συμβεί το μοιραίο».

Εκτός λιμένα

Απαντώντας στη Βουλή στην ερώτηση του βουλευτή του ΠαΣοΚ ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας είπε πως από τη στιγμή που το πλοίο «BlueShark» ανέφερε μηχανική βλάβη και αγκυροβόλησε έξω από το λιμάνι της Καλύμνου, έγιναν οι απαραίτητες επιθεωρήσεις από τους πιστοποιημένους επιθεωρητές του «Μνημονίου Συνεννόησης των Παρισίων» και απαγορεύτηκε ο απόπλους. Περαιτέρω, επιβλήθηκαν στην πλοιοκτήτρια εταιρεία διοικητικές κυρώσεις ύψους 19.500 ευρώ από το Λιμεναρχείο Καλύμνου, κατόπιν των σχετικών ελέγχων.

«Επιπλέον», πρόσθεσε ο κ. Γκίκας, «το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημέρωσε, όπως όφειλε, την πλοιοκτήτρια και τη διαχειρίστρια εταιρεία, το κράτος σημαίας του πλοίου και τον αλληλασφαλιστικό οργανισμό (TURKP&ICLUB), χωρίς ωστόσο να ανταποκριθούν.

«Κατά συνέπεια», συνέχισε ο υφυπουργός, «το Λιμεναρχείο Καλύμνου έχει εκκινήσει τις διαδικασίες υπαγωγής του «BlueShark» στις διατάξεις του Ν. 2881/2001, περί επικινδύνων και επιβλαβών σκαφών».

Μιλώντας στο «Βήμα», ο κ. Γκίκας αναφέρει ότι η σχετική διαδικασία έχει προχωρήσει και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου καλούν την πλοιοκτησία μέχρι τις 13 Αυγούστου να το παραλάβει. Αν δεν εμφανισθεί, θα προκηρυχθεί μειοδοτικός διαγωνισμός και όπως εκτιμά ο υφυπουργός μέχρι τέλους Αυγούστου θα έχουμε τον μειοδότη, ο οποίοςθα πρέπει το αργότερο σε τρεις μήνες να το αποσύρει από την περιοχή. Σύμφωνα με τον κ. Γκίκα μέχρι τέλη Σεπτέμβριου όλη η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί. Ο υφυπουργός Ναυτιλίας διαβεβαιώνει ότι το υπουργείο είναι σε ετοιμότητα, ωστόσο θα πρέπει να κινηθεί σύμφωνα με την νομοθεσία καθώς το πλοίο φέρει σημαία Τόγκο και όλες οι συνεννοήσεις γίνονται μέσω του υπουργείου Εξωτερικών με τις Αρχές της εν λόγω χώρας.