Ο καθηγητής που κάθεται απέναντί μου, πέρα από το σκεπτικό ύφος και το άγχος που ξεφεύγει από τις κινήσεις του, μοιάζει να διακατέχεται από μια γενική απογοήτευση. Ξεκινάει με μια διήγηση: «Θα περιγράψω κάτι που έζησα πέρυσι ο ίδιος. Ο μαθητής βιντεοσκοπεί κανονικά μέσα στην τάξη το μάθημα με σκοπό φυσικά να το ανεβάσει μετά στα κοινωνικά του δίκτυα. Του ζητάω να μου δώσει το κινητό. Το κλείνει και αρνείται ότι βιντεοσκοπούσε.
Του ζητάω ξανά να μου το δώσει αλλά φυσικά και να μου το δώσει δεν μπορώ να το ανοίξω για να δω αν όντως βιντεοσκοπούσε. Φυσικά δεν μου το δίνει, ενώ την επόμενη ημέρα μού τηλεφωνεί δικηγορικό γραφείο που εξειδικεύεται σε μαθητικά θέματα εκ μέρους του πατέρα του και βέβαια η φράση «τον είδα να βιντεοσκοπεί» φυσικά δεν αποδεικνύει τίποτα…».
Η σκηνή δεν αποτελεί κάτι σπάνιο για τα σχολεία της χώρας, όπου οι εκπαιδευτικοί μοιάζουν πλέον πιο πολύ φοβισμένοι, παρά κραταιοί. Και στη «μάχη με τα κινητά» που ξεκίνησε ήδη στις σχολικές αυλές, φαίνεται ότι έχουν ξανά έναν γνώριμο αντίπαλο: τους γονείς των μαθητών και μαθητριών. Οι οποίοι, όπως λένε εκπαιδευτικοί από πολλά σχολεία της χώρας, σε πολλές περιπτώσεις παρεμβαίνουν κανονικά στην εκπαιδευτική διαδικασία προτείνοντας πολιτικές, καταγγέλλοντας τακτικές ή αφιερώνοντας άπειρες ώρες στο να καταδιώκουν εκπαιδευτικούς και συστήματα.
Η Ελλάδα για πρώτη φορά είναι συντονισμένη πλήρως με ένα διεθνές επιστημονικό αλλά και κοινωνικό κίνημα αναζητώντας λύσεις μέσω των σχολείων στον βαρύ εθισμό των εφήβων στα κινητά τηλέφωνα και στις οθόνες.
Πότε ξεκίνησε αυτό; Οταν το μάθημα μπήκε στα σπίτια μας την περίοδο της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης και ακούστηκε για πρώτη φορά η φράση ενηλίκου, πάνω από το αγουροξυπνημένο πρόσωπο του παιδιού του: «Καλά, είναι μάθημα τώρα αυτό;».
Το θετικό είναι ένα: η Ελλάδα για πρώτη φορά είναι συντονισμένη πλήρως με ένα διεθνές επιστημονικό αλλά και κοινωνικό κίνημα αναζητώντας λύσεις, μέσω των σχολείων, στον βαρύ εθισμό των εφήβων από τα κινητά τηλέφωνα και τις οθόνες.
Το αρνητικό ωστόσο είναι ότι η μάχη αυτή είναι συμβολική. Η ουσία της είναι ότι «σήμερα δεν υπάρχει πυξίδα στην εκπαίδευση, το μορφωτικό μας αγαθό έχει χαθεί» όπως πολύ σοφά λέει στο «Βήμα» ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής Ανδρέας Μαρίνος.
Στα παραπάνω, αφού ο σεβασμός έχει χαθεί, το υπουργείο Παιδείας και οι διευθυντές των σχολείων αναγκάζονται να περάσουν στις ποινές. Κάτι που άλλωστε προβλέπεται από τον νόμο. Οι αποβολές μαθητών που έγιναν πρώτο θέμα τις προηγούμενες ημέρες με το σχολείο του Καστριτσίου Πάτρας δεν δόθηκαν μόνο σε μαθητές που κρατούσαν κινητό στο σχολείο τους στην πρωτεύουσα του Νομού Αχαΐας. Στην Παλλήνη, η διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Παλλήνης Βάσω Γωγούλου έχει δώσει ήδη αποβολή μιας ημέρας σε έναν μαθητή που είχε στα χέρια του το κινητό του στη διάρκεια του σχολικού χρόνου και το ίδιο έχει γίνει και στο Λύκειο. «Αν δεν το έκανα, την επομένη το πρωί θα είχα 250 κινητά στα χέρια των μαθητών και μαθητριών σε κοινή θέα…» λέει η ίδια μιλώντας στο «Βήμα».
Αναφερόμενη στην ποινή της αποβολής εάν οι κανόνες για τη χρήση κινητού δεν ακολουθηθούν, συνεχίζει με τις φράσεις: «Θεωρώ ότι αυτό το μέτρο είναι ρεαλιστικό. Σιγά-σιγά τα παιδιά αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους και αντιμετωπίζουν τις συνέπειες των πράξεών τους. Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημά μας αυτή τη στιγμή είναι η παρέμβαση των γονέων σε αντίστοιχες περιπτώσεις».
Ο έμπειρος εκπαιδευτικός και για πολλά χρόνια διευθυντής σε σχολείο του Γέρακα Γιάννης Κατράδης προσθέτει ότι ίσως υπάρχουν ασάφειες στην πλήρη απαγόρευση των κινητών στα σχολεία, καθώς οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να εποπτευθούν μόνο στις αυλές ή στις τάξεις τους. «Στο 1ο Λύκειο Γέρακα είχαμε συνέχεια περιπτώσεις βιντεοσκοπήσεων από τα κινητά των μαθητών μέσα στην τάξη, τα οποία στη συνέχεια ανέβαζαν στα κοινωνικά τους δίκτυα με τα αντίστοιχα σχόλια» λέει ο κ. Κατράδης. «Πιστεύω ότι αυτό που επηρέασε φέτος τη συμπεριφορά τους και μαζεύτηκαν είναι η απόφαση για αυστηροποίηση των ποινών».
Ερευνα για το συμβάν στην Πάτρα
Στην Πάτρα η διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας Ευγενία Πιερρή, μιλώντας για το περιστατικό της πρόσφατης αποβολής σε μαθητή που είχε το κινητό του στο σχολείο, λέει ότι «από τη στιγμή που έγινε καταγγελία από γονείς, έχουμε ξεκινήσει έρευνα για το θέμα». Ωστόσο αναρωτιέται τι εικόνα δίνει στα παιδιά ένα σύστημα στο οποίο οι γονείς τσακώνονται με τους εκπαιδευτικούς τους για το αν τα μέτρα που αποφάσισε η πολιτεία πρέπει να εφαρμοστούν ή όχι…