Οι 16 διαφορετικοί τρόποι εισαγωγής στην Ιατρική

Αυτά σε ένα εξεταστικό τοπίο που δείχνει τις αδυναμίες του σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Στην περίπτωση της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, της πιο περιζήτητης σχολής της χώρας, τα συμπεράσματα είναι εντυπωσιακά. Κάθε χρόνο «η Ιατρική Σχολή δέχεται τους πρωτεύσαντες στις πανελλαδικές εξετάσεις, τους άριστους των αρίστων. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ζητάει ετησίως την εισαγωγή 140 φοιτητών, τελικά μετά την εγγραφή όλων των δικαιούχων και όλων των κατηγοριών υποψηφίων, στο δεύτερο έτος σπουδών φοιτούν περίπου 360 φοιτητές. Αντιθέτως, οι καθηγητές της Σχολής έχουν μειωθεί δραματικά κατά 300 μέλη τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα η εκπαίδευση των εκατοντάδων φοιτητών της πρώτης σε προτίμηση και ιστορικότερης σχολής στη χώρα να πραγματοποιείται με σημαντικές δυσκολίες» λέει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής της Αθήνας, καθηγητής Καρδιολογίας κ. Γεράσιμος Σιάσος.

Το ακαδημαϊκό έτος 2018-19 έλαβαν πτυχίο Ιατρικής 110 αγόρια και 135 κορίτσια. Ο μέσος όρος φοίτησης είναι 6,5 χρόνια και ο μέσος όρος πτυχίου 8,1 με 10. Ο αριθμός προτείνεται κάθε χρόνο από την Ιατρική Σχολή (για τη συγκεκριμένη χρονιά, όπως κατά προσέγγιση και για τις επόμενες, ήταν 120 φοιτητές), ωστόσο ο τελικός αριθμός τελικά ακόμη καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας (165 φοιτητές).

Και ποιοι μπαίνουν τελικά στη Σχολή; Πολλές και διαφορετικές κατηγορίες με πολλά και διαφορετικά κριτήρια. Και συγκεκριμένα:

l
Οι επιτυχόντες σε πανελλήνιες εξετάσεις της κάθε χρονιάς (τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες): Δηλαδή, οι απόφοιτοι Γενικών Λυκείων, Επαγγελματικών Λυκείων (90%, ημερήσιο, εσπερινό, μουσουλμανική μειονότητα Θράκης), συνολικά 152 άτομα που παλεύουν για τις υψηλότερες βαθμολογίες, οι απόφοιτοι Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων οι οποίοι επανακαταθέτουν μηχανογραφικό δελτίο ή αλλιώς η κατηγορία του 10%, (συνολικά 17 άτομα), οι απόφοιτοι Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου πυρόπληκτοι, φυσικές καταστροφές – πλημμυροπαθείς με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 2 άτομα).

l
Οι διακριθέντες σε επιστημονική βαλκανική ή διεθνή Ολυμπιάδα, Ολυμπιάδα μαθηματικών, πληροφορικής, φυσικής, χημείας, βιολογίας, ρομποτικής, χωρίς ποσοστό, σύμφωνα με υπουργική απόφαση (συνολικά 1 άτομο).

l
Οι αλλοδαποί αλλογενείς απόφοιτοι λυκείων εκτός ΕΕ και αποφοίτων λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων κρατών-μελών της ΕΕ με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 19 άτομα).

l
Τα τέκνα Ελλήνων του εξωτερικού και τέκνα ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 15 άτομα).

l
Με μεταφορά θέσης στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας χωρίς ποσοστό, σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση (συνολικά 5 άτομα).

l
Οι αλλοδαποί ή ομογενείς υπότροφοι του υπουργείου Εξωτερικών με κυρωμένους πίνακες από το υπουργείο Παιδείας (συνολικά 4 άτομα).

l
Οσοι έχουν λόγους υγείας (ποσοστό 5% επί του αριθμού των εισαχθέντων των πανελληνίων εξετάσεων, κυρωμένοι πίνακες από το υπουργείο Παιδείας). Συνολικά 23 άτομα.

l
Τα υιοθετημένα τέκνα από τη Βουλή των Ελλήνων χωρίς ποσοστό (συνολικά 1 άτομο).

Ακόμη:

l
Οι αθλητές με κυρωμένους πίνακες από το υπουργείο Παιδείας (συνολικά 22 άτομα).

l
Οι μετεγγραφέντες με μοριοδοτούμενα κριτήρια σε ποσοστό 15% με κυρωμένους πίνακες από το υπουργείο Παιδείας (συνολικά 25 άτομα).

l
Οι μετεγγραφές χωρίς μοριοδότηση – εκτός ποσοτικού προσδιορισμού – (τέκνα θυμάτων τρομοκρατίας, φοιτητών με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή πάσχοντες από σοβαρές παθήσεις σύμφωνα με ΚΥΑ, φοιτητές κρατούμενοι σε σωφρονιστικά ιδρύματα, μετεγγραφές ως έλληνες πολίτες μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, αδελφών προπτυχιακών φοιτητών με κυρωμένους πίνακες από το υπουργείο Παιδείας). Συνολικά 37 άτομα.

l
Οι μετεγγραφές διακριθέντων αθλητών φοιτητών (συνολικά 2 άτομα).

l
Οι μετεγγραφές πληγέντων από φυσικές καταστροφές, πυροπλήκτων (συνολικά 2 άτομα).

l
Οι μετεγγραφέντες κατόπιν ενστάσεων (συνολικά 3 άτομα).

l
Οι μετεγγραφέντες κατ’ εξαίρεση (χορηγούνται σε ιδιαίτερες και τεκμηριωμένα εξαιρετικές περιπτώσεις με Υπουργική Απόφαση). Συνολικά 11 άτομα.

l
Η εισαγωγή με κατατακτήριες εξετάσεις (συνολικά 25).

Η καταγραφή των στοιχείων αυτών αποκαλύπτει ότι παρά τον κοινωνικό χαρακτήρα πολλών μέτρων, το εξεταστικό μας σύστημα δεν παύει να είναι ένα «σεντόνι» με πολλές τρύπες που αντί να «μπαλώνεται» επί σειρά ετών, ίσως θα έπρεπε τελικά να αντικατασταθεί.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.