Κινήσεις σε πολλαπλά μέτωπα γίνονται αυτή την περίοδο για να γυρίσει σελίδα ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Η προκήρυξη του διαγωνισμού για τον Προαστιακό της Δυτικής Αττικής καθώς και για 90 νέες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ στον ΟΣΕ είναι μόνο η αρχή, ώστε οι ελληνικές ράγες να μπουν στη νέα εποχή που επιτάσσουν οι σύγχρονες συνθήκες των πράσινων και βιώσιμων μεταφορών.
Ως το τέλος του έτους αναμένεται να τροχοδρομήσει το μεγαλύτερο στοίχημα για τις ελληνικές ράγες, που δεν είναι άλλο από τη συντήρηση, για πρώτη φορά, με ορίζοντα 20ετίας. Η αρχή θα γίνει από το πολύπαθο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας.
Ξεκαθαρίζει το τοπίο
Η αλλαγή, στις αρχές Οκτωβρίου, του θεσμικού πλαισίου που διαχώρισε πλήρως ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ ξεκαθαρίζει το τοπίο που άφηνε σιδηροδρομικά έργα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων να παραπαίουν. Εξαιτίας του στρεβλού μηχανισμού παραλαβής των έργων, αλλά και την ασάφεια ως προς τις αρμοδιότητες μεταξύ των φορέων, οι ευθύνες για τις καθυστερήσεις στις επισκευές και την ελλιπή συντήρηση γίνονται μπαλάκι μεταξύ των φορέων. Η εξυγίανση αυτής της σχέσης, κατ’ απαίτηση της Κομισιόν, ανοίγει τον δρόμο στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
«Μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να κάνουμε σημαντικά βήματα που δημιουργούν νέα δεδομένα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Η στελέχωση του νέου οργανογράμματος μας περνάει και οργανωτικά στην επόμενη μέρα, ώστε να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες απαιτήσεις, ενώ είμαστε κοντά σε μια λύση για τα τέλη χρήσης του δικτύου, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κανονισμών, που θα λειτουργήσει ευνοϊκά για την αγορά» αναφέρει, μιλώντας στο «Βήμα», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Σπύρος Πατέρας.
Η επέκταση του Προαστιακού
Η αρχή έγινε με την προκήρυξη του μεγάλου έργου της επέκτασης του Προαστιακού προς τη Δυτική Αττική. Πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει τη μεταφορική εικόνα μεγάλων δήμων της πρωτεύουσας, που έμεναν όμως εκτός του κυκλοφοριακού χάρτη. Μια νέα προαστιακή γραμμή, μήκους 36 χλμ., θα ξεκινά από τα Ανω Λιόσια, θα περνά από τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα, με επτά νέους σταθμούς. Εκτός από τη σύνδεση με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, θα ενώσει τη Δυτική Αττική με το κέντρο της Αθήνας, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το λιμάνι του Πειραιά.
Οι χρονικοί στόχοι για το έργο
Στόχος του ΟΣΕ είναι η υπογραφή της σύμβασης το φθινόπωρο του 2023, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025. Ο προϋπολογισμός του έργου, που περιλαμβάνει ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, ανέρχεται σε 110 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 80,57 εκατ. θα είναι η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης. Παράλληλα, θα τρέξει και ο διαγωνισμός για τον σύμβουλο του έργου.
Ως το τέλος του έτους αναμένεται η συνεδρίαση της αρμόδιας Διυπουργικής Επιτροπής για το έργο ΣΔΙΤ της συντήρησης του οριζόντιου άξονα Βόρειας Ελλάδας. Η έγκριση θα δώσει το έναυσμα για το πρωτόγνωρο εγχείρημα της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μέσω σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα, που στην πλήρη ανάπτυξη μπορεί να φτάσει τα 1,2 δισ. ευρώ.
Η πρώτη φάση του «τριπλού» έργου αφορά παρεμβάσεις ανάταξης και συντήρηση του οριζόντιου άξονα από Στρυμόνα ως Αλεξανδρούπολη και από Πλατύ ως Φλώρινα, συνολικού μήκους περίπου 450 χλμ., για 20 χρόνια. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου το 30% αφορά τα έργα αναβάθμισης και το 70% τη συντήρηση σε βάθος 20ετίας. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα εισφέρει περίπου 80 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έργου. Η συμβασιοποίηση προβλέπεται ως τα τέλη του 2023, ώστε ο ανάδοχος να αναλάβει στις αρχές του 2024.
Η διεργασίες επιτάχυνσης της συνεργασίας Ελλάδας – Βουλγαρίας για τη λεγόμενη σιδηροδρομική παράκαμψη Βοσπόρου, που θα δημιουργήσει έναν σύγχρονο διάδρομο ενώνοντας τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τρία λιμάνια της γειτονικής χώρας, βάζει το εν λόγω έργο ψηλά στην ατζέντα.
Επόμενος στόχος είναι το δίκτυο της Νότιας Ελλάδας, ενώ τελευταίος θα ακολουθήσει ο κεντρικός άξονας, δεδομένου ότι επί αυτού υπάρχουν σήμερα πολλές ενεργές εργολαβίες με διαφορετικές προθεσμίες ολοκλήρωσης. Αυτό καθιστά το εγχείρημα πολύπλοκο.
INFO
150 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 25 εκατ. θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης) υπολογίζεται το κόστος του έργου ΣΔΙΤ του ψηφιακού μετασχηματισμού του Οργανισμού, με κύρια αντικείμενα την τηλεματική στους σταθμούς, το WiFi σε σταθμούς και συρμούς καθώς και το έξυπνο εισιτήριο, το οποίο θα περάσει σύντομα στο επόμενο στάδιο. Το έργο περιλαμβάνει και δεκαετή συντήρηση.
«Λευκός καπνός» για το Θριάσιο ΙΙ
Η περασμένη εβδομάδα επιφύλασσε και μια πολυαναμενόμενη εξέλιξη για την ανάδειξη της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά από τέσσερα χρόνια και δύο άγονες διαδικασίες, βγήκε λευκός καπνός για το Θριάσιο ΙΙ. Η αξιοποίηση του εμπορευματικού κέντρου των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ, που έχει μπει επίσης στο μικροσκόπιο της Κομισιόν προκειμένου η χώρα μας να μην εξαναγκαστεί σε επιστροφή ευρωπαϊκών κονδυλίων, θα συμπληρώσει τον επενδυτικό χάρτη που οδηγεί στη δημιουργία του μεγαλύτερου logistics hub της χώρας.
Η κοινοπραξία της κυρίαρχης στον ελληνικό σιδηρόδρομο Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με την DAMCO κατέθεσε δεσμευτική προσφορά για την παραχώρηση, διάρκειας 30 ετών, του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής, όπως ονομάζεται επισήμως το Θριάσιο ΙΙ. Εντός του τεράστιου ακινήτου, έχουν ήδη κατασκευασθεί σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, αποθήκες, χώροι τελωνείου και γραφείων, καθώς και κτίρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.
Οσον αφορά στις αποθήκες Κ1 και Κ2 του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, συνολικού εμβαδού 56.000 τ.μ., αυτές έμειναν εκτός της παραχώρησης. Στο παρελθόν αποτέλεσαν μάλιστα το μήλον της έριδος για την Hellenic Train, καθώς η τύχη τους συνδέθηκε με την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχοντας συνάψει προσύμφωνο μίσθωσης προς ενεργοποίηση. Ο ΟΣΕ προχωρεί πλέον στη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων αξιοποίησης, με πιθανότερη τη μακροχρόνια μίσθωση. Οι εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης θα είναι στα χέρια της διοίκησης ως το τέλος του έτους.