Πέμπτη, 8.59 π.μ. Σε ένα ακριβώς λεπτό, στο ήρεμο ηλιόλουστο λιμάνι του Πειραιά, ελάχιστα μέτρα από τη «μαύρη» αποβάθρα, που πριν από 9 ημέρες ο 36χρονος Αντώνης Καργιώτης άφησε την τελευταία πνοή του, ο καταπέλτης του Highspeed 4 της Hellenic Seaways (κοινοπραξία με την Blue Star Ferries) ετοιμάζεται να σηκωθεί.
9 π.μ. ακριβώς: ο καταπέλτης ανεβαίνει. Μόλις σφραγίζεται δυνατά, λύνεται ο πρώτος κάβος. Ακολουθεί κι ο δεύτερος. Τότε το πλοίο ξεκινάει. Καμία σπασμωδική κίνηση, καμία νευρικότητα, καμία φωνή από ναυτικό ή λιμενικό. Λίγη ώρα αργότερα το ίδιο ακριβώς «τελετουργικό» ακολουθείται, κατά γράμμα, στην Πύλη Ε8, με τα πλοία για τον Αργοσαρωνικό. Ανέμελες νεαρές τουρίστριες με αστεία καπελίνα και μαυροφορεμένες ηλικιωμένες γυναίκες επιβιβάζονταν στην «Αντιγόνη» της Saron Ferries, με προορισμό τη Σουβάλα της Αίγινας. Μια κυρία με τραυματισμένο σκυλάκι τρέχει φωνάζοντας να την περιμένουν για να μπει. Εχοντας πατήσει το πόδι της μέσα στο πλοίο, ο καταπέλτης σηκώνεται σβέλτα. Είναι 9.30 π.μ. Κι επαναλαμβάνεται, λίγα μέτρα μακρύτερα από την Πύλη Ε7 και λίγη ώρα αργότερα από τον απόπλου του Highspeed 4, η ίδια ακριβώς διαδικασία: δεν λύνονται οι κάβοι ούτε ξεκινά το πλοίο προτού ο καταπέλτης σφαλιστεί γερά.
Εκαναν όλοι τα στραβά μάτια
«Αυτό δεν συνέβαινε ποτέ» διαπιστώνει μιλώντας στο «Βήμα» καπετάνιος με μεγάλη εμπειρία σε ποστάλια γνωστής ακτοπλοϊκής εταιρείας. «Επρεπε να σκοτωθεί ένας άνθρωπος για να τηρηθεί η Διεθνής Σύμβαση περί ασφαλείας της ανθρωπίνης ζωής εν θαλάσση, του 1974, SOLAS, που είναι βεβαίως νόμος και του ελληνικού κράτους και προβλέπει να αποπλέει το πλοίο μόνο αφότου ο καταπέλτης έχει ασφαλίσει; Ναι. Γιατί όλο το σύστημα είναι δομημένο για να μην τηρείται».
Ο νόμος δεν τηρούνταν στην Ελλάδα, εξηγεί, «γιατί το επέτρεπαν και το Λιμενικό και οι ακτοπλοϊκές και οι ναυτικοί. Κάνανε όλοι τα στραβά μάτια. Ο χρόνος είναι χρήμα. Η πίεση μεγάλη. Και ο ανταγωνισμός να δέσεις πρώτος στο λιμάνι τεράστιος. Ακόμη κι ο πλοίαρχος, που είναι ο απόλυτος άρχων, να δώσει εντολή να γίνουν όλα ακολουθώντας τον κατά γράμμα, θα δεχτεί εμμέσως πίεση να «χαλαρώσει»».
Και ναι μεν ο καταπέλτης έχει αναδειχθεί, μετά την πρόσφατη τραγωδία, σε «ταμπού», αλλά ο συνομιλητής μας επισημαίνει ότι συνεχίζονται όλες oι παρανομίες, που θεωρούνται «ψιλά γράμματα». «Είδατε το πλήρωμα πάνω στον καταπέλτη να φοράει σήμερα σωσίβιο; Είδατε η αναγγελία για να κατέβουν οι οδηγοί στο γκαράζ να γίνεται αφότου δέσει το πλοίο;» ρωτά ρητορικά.
Λίγα λεπτά προτού αποχωρήσει η «Αντιγόνη», ο «Βενιζέλος» της ΑΝΕΚ έχει φτάσει στο λιμάνι από τα Χανιά και κάνει στροφή-πιρουέτα για να δέσει. Στην αποβάθρα, έχει ήδη ρίξει άγκυρα η «Αριάδνη» της Hellenic Seaways, από το Ηράκλειο. Επί της «υποδοχής», ο οδηγός ταξί Γιώργος Μπαλαούρας σταυροκοπιέται.
«Μα 10 λιμενικούς σήμερα από μηδέν ή μόλις έναν για όλες τις αποβάθρες; Ποιον κοροϊδεύουν;» παρατηρεί κουνώντας το κεφάλι και σχολιάζοντας εξίσου ειρωνικά το «σταγονόμετρο» με το οποίο αποβιβάζονταν από την πλαϊνή ράμπα του πλοίου οι επιβάτες. «Πόσες μέρες θα κρατήσει αυτό, επειδή σκοτώθηκε το παιδί; Μία βδομάδα; Εναν μήνα;» αναρωτιέται, θεωρώντας τη συζήτηση για τον καταπέλτη «υπερβολή». «Το πρόβλημά μας είναι ο καταπέλτης ή το ότι σπρώξανε ένα παλικάρι στη θάλασσα κι εγκλημάτησαν; Ο καταπέλτης όλα τα χρόνια κατεβασμένος ήταν και ξεκινούσε το πλοίο. Πόσες φορές έχω φέρει στο τσακ, στο παρά πέντε επιβάτη που προλάβαινε το πλοίο σαλτάροντας στον καταπέλτη! Αυτό το θέατρο που βλέπετε σήμερα δεν θα κρατήσει. Ελάτε σε έναν μήνα πάλι!» λέει με ύφος «βετεράνου», ενώ ένα Flying Cat έχει σαπλάρει πίσω του. Στο βάθος της προβλήτας, δίπλα από ένα παρκαρισμένο μαύρο Polo, ένας «μαρμαρωμένος» ψαράς με το καλάμι του βλέπει τα πλοία μπροστά του απλώς να περνούν.