Η Μυριάνθη Μουσά δούλεψε για χρόνια ως αρχιτέκτονας, αντιμετωπίζοντας όπως και άλλοι συνάδελφοί της περιόδους όπως εκείνη της οικονομικής κρίσης ή της πανδημίας, με τις οικοδομές στη χώρα ελάχιστες και την εργασιακή ανασφάλεια ένα συναίσθημα χειροπιαστό. Πέρυσι μπήκε σε ένα από τα δεκάδες εξεταστικά κέντρα του 1ου πανελλαδικού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ με ένα συναίσθημα ευφορίας.
«Ο διαγωνισμός ήταν μια ευκαιρία να αφήσω πίσω το ελεύθερο επάγγελμα και την ανασφάλεια που απορρέει από αυτό και να κυνηγήσω τη μονιμότητα και τη σταθερότητα που εξασφαλίζει το Δημόσιο…» λέει σήμερα αναπολώντας τα συναισθήματα της περιόδου. Βεβαίως πέτυχε. Και το συναίσθημα της χαράς κορυφώθηκε. Ωστόσο δεν ακολουθήθηκε από την ανάλογη ανταμοιβή. Εναν χρόνο μετά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, ούτε η ίδια ούτε αλλά και κάποιος από τους 14.837 επιτυχόντες έχουν διοριστεί.
Με τους ίδιους τους επιτυχόντες να ετοιμάζονται να συγκροτήσουν ακόμη έναν σύλλογο επαγγελματιών που διεκδικεί αυτονόητα αιτήματα από την πολιτεία, ήδη οι πληροφορίες φέρνουν τις αρμόδιες υπηρεσίες να «στήνουν» και τον 2ο πανελλαδικό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ που τοποθετείται πιθανότατα στο πρώτο τετράμηνο του 2025.
Σε προχωρημένες συζητήσεις, πηγές από την Ανεξάρτητη Αρχή τονίζουν κατηγορηματικά πως ο δεύτερος μεγάλος γραπτός διαγωνισμός δεν πρόκειται να γίνει πριν από το 2025 καθώς προηγουμένως πρέπει να γίνουν οι αναγκαίες προετοιμασίες και να υλοποιηθούν και κάποιες καινοτομίες ως προς το περιεχόμενο και τη διαδικασία. Μάλιστα, το ΑΣΕΠ βρίσκεται στη αρχή των σχετικών διεργασιών και συνεννοήσεων με υπουργεία και διάφορες υπηρεσίες.
Τι λένε οι ίδιοι οι επιτυχόντες; Με χρόνια εμπειρίας, η αρχιτέκτονας Μυριάνθη Μουσά είδε στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τη διέξοδο που αναζητούσε προς κάτι πιο σταθερό. «Τα χρόνια της κρίσης η οικοδομή ήταν από τους πρώτους κλάδους που επλήγησαν και ο τελευταίος που έκανε την επανεκκίνηση» λέει στο «Βήμα». «Το γεγονός ότι ήμουν στο ελεύθερο επάγγελμα έκανε τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα. Και πριν από τη συμμετοχή μου στον διαγωνισμό κοιτούσα τις προκηρύξεις που έβγαιναν και αφορούσαν την ειδικότητά του, αφενός, όμως, αυτές ήταν πολύ λίγες, αφετέρου είχαν ως προαπαιτούμενο την προϋπηρεσία για κάποιο διάστημα στον φορέα που έβγαζε την προκήρυξη».
Από την ανακούφιση στην αγωνία
Εναν χρόνο μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων η ανακούφιση και η χαρά της επιτυχίας έχουν μετατραπεί σε αγωνία. Κι αυτό γιατί, όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι επιτυχόντες, οι διαδικασίες είναι ιδιαίτερα αργές, με αποτέλεσμα κανείς τους να μην έχει τοποθετηθεί. Οπως λένε, στις εξετάσεις που έλαβαν χώρα τον Μάρτιο του 2023 συμμετείχαν επιστήμονες κάθε ηλικίας, με οικογένειες, με επαγγελματικές και οικονομικές υποχρεώσεις, καθένας με τα προσωπικά οικογενειακά του προβλήματα και με περιορισμένο ελεύθερο χρόνο.
«Αφιερώσαμε χρόνο, κάποιοι και χρήμα καθώς έκαναν φροντιστήρια, τον οποίο στερηθήκαμε οι ίδιοι και οι οικογένειές μας για να διαβάσουμε και να πετύχουμε. Ολοι μας λάβαμε μέρος στις εξετάσεις διότι πιστεύουμε στην αξιοκρατία και εμπιστευόμαστε τους κρατικούς θεσμούς» σημειώνει η Μυριάνθη.
Είναι ενδεικτικό πως μέχρι στιγμής αναμένονται τα αποτελέσματα τριών προκηρύξεων που έχουν εκδοθεί και απευθύνονται αποκλειστικά στους επιτυχόντες του 1ου διαγωνισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα αποτελέσματα της προκήρυξης που αφορά τους επιτυχόντες Τεχνολογικής Εκπαίδευσης αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα, ενδεχομένως και μέσα στον Απρίλιο, ενώ για την προκήρυξη που αφορά περίπου 4.300 επιτυχόντες Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης τα προσωρινά αποτελέσματα αναμένονται τον Ιούλιο και τα τελικά το φθινόπωρο.
Κανείς δεν έχει τοποθετηθεί
Αυτό που υποστηρίζουν οι επιτυχόντες είναι πως ενώ κανείς τους δεν έχει τοποθετηθεί σε θέση στο Δημόσιο, συνεχίζουν να εκδίδονται προκηρύξεις με βάση τις οποίες προβλέπεται η πλήρωση θέσεων μονίμου προσωπικού με σειρά προτεραιότητας, δηλαδή εκτός των πινάκων κατάταξης του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η διαδικασία και το πλαίσιο που θεσπίζει ο ισχύων νόμος. «Με αυτόν τον τρόπο έχουν χαθεί πάνω από 600 θέσεις που θα μπορούσαν να καλυφθούν από επιτυχόντες. Ακόμη, όμως, και η προκήρυξη 1Κ/2024 για τη Δημοτική Αστυνομία, που είναι απόφαση του 2022, θα μπορούσε να βγει ως προκήρυξη που αφορά τους επιτυχόντες και όχι με τον παλιό τρόπο μέσω μοριοδότησης» προσθέτει η Μυριάνθη Μουσά.
Τι απαντά το ΑΣΕΠ
Από την πλευρά του το ΑΣΕΠ τονίζει πως οι εργαζόμενοι και τα μέλη της Αρχής, έχοντας επίγνωση της αγωνίας των επιτυχόντων, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για τη γρηγορότερη έκδοση των αποτελεσμάτων. Θα πρέπει, ωστόσο, όπως έχει επισημάνει ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ, Θάνος Παπαϊωάννου, να συνυπολογιστεί και η συνεχής διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Αρχής.
Στελέχη του ΑΣΕΠ τόνιζαν στο «Βήμα» πως οι τρεις προκηρύξεις που απευθύνονται σε επιτυχόντες του διαγωνισμού αφορούν χιλιάδες θέσεις και εκατοντάδες φορείς. Υπογράμμιζαν δε πως σε αυτές ενσωματώνεται ο προγραμματισμός προκηρύξεων δύο ετών που με το παλιό σύστημα αντιστοιχούσε σε συνολικά 10-12 προκηρύξεις και που σε ορισμένες περιπτώσεις για την έκδοση των αποτελεσμάτων απαιτούνταν έως και δύο χρόνια.
Την ώρα όμως που οι χιλιάδες επιτυχόντες του 1ου διαγωνισμού έχουν μπει στον… πάγο μέχρι την έκδοση των προκηρύξεων και των αποτελεσμάτων τους, η συζήτηση για τον 2ο διαγωνισμό έχει ανάψει.
«Ο διαγωνισμός είναι μια τομή στη δημόσια διοίκηση. Ωστόσο, ακούγοντας και την υπουργό στη Βουλή να αναφέρεται στον 2ο διαγωνισμό, χωρίς να κάνει αναφορά στις θέσεις του 2024 που πρέπει να καλυφθούν, αρχίζουμε να αμφιβάλλουμε. Αυτό που θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε είναι ότι εμείς που συμμετείχαμε και πετύχαμε στον πρώτο διαγωνισμό δεν είμαστε πειραματόζωα και οι όποιες προετοιμασίες για έναν δεύτερο διαγωνισμό δεν θα πρέπει να γίνουν εις βάρος μας» λένε επιτυχόντες, σημειώνοντας πως στην περίπτωση που μέχρι την ανακοίνωση του δεύτερου διαγωνισμού δεν έχουν ξεκινήσει οι διορισμοί, είναι αρκετοί οι επιτυχόντες που σκέφτονται να δώσουν εκ νέου… εξετάσεις.
Εδώ και μήνες, πάντως, υποψήφιοι, οι οποίοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στη δεύτερη διαγωνιστική διαδικασία, έχουν ξεκινήσει να προετοιμάζονται, ενώ και φροντιστήρια έχουν… καταρτίσει τα προγράμματα προετοιμασίας είτε διά ζώσης είτε εξ αποστάσεως, καλύπτοντας ενότητες, όπως οι δεξιότητες ή οι γενικές γνώσεις, στις οποίες θα εξεταστούν στον διαγωνισμό.