H ανασύνταξη της τεχνικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης της χώρας μας απασχολεί πολιτικούς και επιστήμονες επί χρόνια, ειδικά δε μετά την κατάργηση των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Πώς άλλες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν πετύχει, με την Ελλάδα να αδυνατεί επί δεκαετίες να βάλει τις βάσεις για ένα σταθερό και αξιόπιστο σύστημα που θα δώσει επαγγελματικές διεξόδους στους χιλιάδες των νέων που δεν καταφέρνουν να εισαχθούν σε μια πανεπιστημιακή Σχολή;

Το νέο εκπαιδευτικό μοντέλο στον χώρο της τεχνικής εκπαίδευσης ωστόσο ήδη μελετάται: Η επόμενη προσπάθεια για το υπουργείο Παιδείας της χώρας φέρνει ένα σχέδιο διασύνδεσης κρατικού και ιδιωτικού τομέα στην Περιφέρεια της χώρας με τη δημιουργία νέων εκπαιδευτικών δομών.

Κατ’ ακρίβεια, με τη δημιουργία (σε πρώτη φάση) 10 νέων τεχνικών Ακαδημιών που στόχο θα έχουν να εκπαιδεύουν πολίτες σε συνεργασία με τις βιομηχανίες της κάθε περιοχής, αλλά και τις ιδιαίτερες ανάγκες της.

Οι δομές αυτές τελικά θα δίνουν τίτλους σπουδών επιπέδου 3 του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων (που θα αφορούν τους αποφοίτους της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δηλαδή του Γυμνασίου, θα είναι διετούς διάρκειας και θα εκπαιδεύουν κυρίως τεχνίτες) ή και επιπέδου 5 (σήμερα αφορά τους απόφοιτους των τάξεων μαθητείας των Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς και απόφοιτους δημοσίων ή ιδιωτικών ΙΕΚ μετά τις εξετάσεις πιστοποίησής τους).

Τι σημαίνει αυτό; Στη Νάουσα έχουμε οινοπαραγωγή, στο Κιλκίς τεχνολογία, μηχανοτρονική (έναν κλάδο υψηλής εξειδίκευσης) και βιομηχανικά επαγγέλματα, στην Τρίπολη φάρμακα, στη Δράμα μάρμαρα, στην Κρήτη οπωροκηπευτικά…

Κάθε περιοχή της χώρας χρειάζεται με βεβαιότητα εξειδικευμένο προσωπικό για να υπηρετήσει τις ιδιαίτερες ανάγκες της. Αν ακολουθήσει δε κανείς τον ίδιο νοητικό μίτο, θα φτάσει στο παλαιότερο αίτημα των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών της χώρας για διαμόρφωση μέρους του εκπαιδευτικού προγράμματος και Επαγγελματικών Λυκείων με βάση τις ανάγκες κάθε περιοχής της χώρας.

Στο Κιλκίς η πρώτη Ακαδημία

Το σχέδιο είναι πολυδιάστατο. Σε αυτή τη φάση του ωστόσο οι πληροφορίες του «Βήματος» αναφέρουν ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει αποφασίσει μόνο τη δημιουργία της πρώτης Ακαδημίας που θα γίνει στο Κιλκίς, με το σχέδιο αυτό να περιλαμβάνει ακόμη 9 Ακαδημίες σε όλη τη χώρα. Στο Κιλκίς δε, στην «ομπρέλα» των φορέων που θα υποστηρίξουν τον νέο σχεδιασμό συμμετέχει και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, που πιθανότατα θα στεγάσει τη νέα εκπαιδευτική δομή σε εγκαταστάσεις και κτίριά του.

Το σχέδιο αυτό, με την επίβλεψη του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη και της αρμόδιας υφυπουργού του Ιωάννας Λυτρίβη, αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα ενώ ως το 2026 ο στόχος είναι να λειτουργούν οι νέες Δομές και να έχουν συνδεθεί με τις βιομηχανίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις κάθε περιοχής, που μπορεί να τις προμηθεύουν με τεχνολογικό εξοπλισμό ή και καθηγητές.

Για τα παραπάνω, το υπουργείο Παιδείας θα κάνει συμπράξεις με Επιμελητήρια ή ομάδες εταιρειών με στόχο να «παντρέψει» ανάγκες και προσφορά. Οπως έλεγε μάλιστα πηγή από το κτίριο του Αμαρουσίου στο «Βήμα», για την υποδομή και την υποστήριξη του σχεδίου θα γίνει σύμπραξη κρατικών και ιδιωτικών πόρων, ενώ τα προγράμματα σπουδών που θα συναποφασίζονται θα πιστοποιούνται στη συνέχεια αφού αξιολογηθούν και από του αρμόδιους Οργανισμούς της Πολιτείας.

Πού έχουν γίνει ήδη συζητήσεις

Εκτός από το Κιλκίς, προχωρημένες συζητήσεις έχουν γίνει και με επιχειρήσεις και βιομηχανίες στην περιοχή της Νάουσας, ενώ αναζητούνται τώρα οι υπόλοιπες περιοχές της χώρας που θα ενταχθούν στον ίδιο σχεδιασμό. Μια επόμενη εξ αυτών θα είναι πιθανότατα η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος, όπου επίσης έχει ανάγκη από εξειδικευμένους εργαζομένους.

Πάντως δεν είναι μία ούτε δύο οι μελέτες της χώρας όπου αποκαλύπτεται ότι μια μεγάλη μερίδα των εκπροσώπων της αγοράς εργασίας θεωρεί ότι η εκπαίδευση της χώρας δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας.

Ηδη δε, έχουν καταγραφεί σε όλο το φάσμα των ειδικοτήτων οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κατά την αναζήτηση εργαζομένων σε σειρά εργασιακών κλάδων, με σημαντικό κομμάτι των ελλείψεων σε ποιοτικές δεξιότητες, όπως ομαδικότητα, επικοινωνία, ικανότητα οργάνωσης και συντονισμού ομάδας, ευσυνειδησία και συνέπεια, ευελιξία, ικανότητα προσαρμογής στις αλλαγές, στρατηγική σκέψη και διάθεση για μάθηση.