Αυξημένοι είναι και εφέτος οι αριθμοί των ατυχημάτων που καταγράφονται ετησίως στους δρόμους και στις λεωφόρους της χώρας μας, με τις εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων, που ήδη πραγματοποιήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, να αποκτούν ιδιαίτερη σημασία.
Τις προηγούμενες εβδομάδες έγιναν δύο τροχαία δυστυχήματα με διαφορά λίγων ωρών στη λεωφόρο Συγγρού, ενώ τα προηγούμενα μόλις 24ωρα είχαμε δυο νεκρούς από σοκαριστικό τροχαίο δυστύχημα στα Σπάτα, όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε 25χρονος εξετράπη της πορείας του, υπερπήδησε τη διαχωριστική νησίδα και βρέθηκε στο αντίθετο ρεύμα, όπου συγκρούστηκε μετωπικά με άλλο όχημα. Παράλληλα είχαμε την πρόσκρουση του τραμ με ΙΧ στο Παλαιό Φάληρο με έναν νεκρό και έναν βαριά τραυματία.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., το πρώτο 10μηνο του 2023 σημειώθηκαν 9.352 ατυχήματα, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι ο αριθμός τους ήταν 9.195. Αύξηση καταγράφεται στα ελαφρά ατυχήματα, καθώς εφέτος, από τον Ιανουάριο έως και τον Οκτώβριο, έγιναν 8.382, ενώ πέρυσι ήταν 8.217.
Επιπροσθέτως σε υψηλά επίπεδα παραμένει ο αριθμός των τραυματιών από τροχαία ατυχήματα καθώς και το πρώτο 10μηνο του 2023 και το ίδιο διάστημα του 2022 παραμένουν πάνω από 11.000. Πάντως, συνολικά εφέτος παρατηρείται μικρή μείωση στα τροχαία δυστυχήματα και στους νεκρούς από αυτά. Επίσης, βάσει των στοιχείων της ΕΛ.ΑΣ. για το σύνολο του 2022, τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα καταγράφηκαν Παρασκευή και Πέμπτη, ενώ ως προς τις ώρες ήταν από 17.00 έως 21.00 και ακολουθούν από 09.00 έως 13.00, δηλαδή σε χρονικές περιόδους που κινούνται πολλά αυτοκίνητα στους δρόμους καθώς θεωρούνται ώρες αιχμής.
Επιθετική οδήγηση
Την ίδια στιγμή, αρκετοί είναι εκείνοι που λόγω της εικόνας που παρουσιάζουν οι ελληνικοί δρόμοι αποφεύγουν να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητά τους. Οπως λένε κάποιοι από αυτούς στο «Βήμα»: «Πλέον πολλοί οδηγοί, ακόμα και επαγγελματίες, αλλάζουν λωρίδα ή στρίβουν χωρίς να ανάβουν φλας όπως είναι υποχρεωμένοι, ενώ συχνά βλέπουμε το φαινόμενο της επιθετικής οδήγησης με άμεσο κίνδυνο ατυχήματος. Οπότε καλύτερα η μετακίνηση να γίνεται είτε με μέσο μαζικής μεταφοράς είτε με ταξί».
Στα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. σχετικά με την «πηγή» πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων εφέτος τους πρώτους 10 μήνες σημειώνεται πως το πρώτο 10μηνο του 2023 τα 183 προήλθαν από σύγκρουση, τα 79 ήταν παράσυρση πεζού, τα 56 ήταν από πρόσκρουση, τα 167 ήταν από εκτροπή οχήματος και 17 από ανατροπή.
Επικίνδυνες παραβάσεις
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για τις βεβαιώσεις επικίνδυνων παραβάσεων που «οδηγούν» σε τροχαίο ατύχημα. Το πρώτο 10μηνο του 2023 καταγράφηκαν αυξήσεις σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι στις κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου και μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Αντιθέτως μικρές μειώσεις παρατηρήθηκαν στις παραβάσεις: Αντικανονικοί ελιγμοί, αντικανονικό προσπέρασμα, κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και μη χρήση κράνους.
Αδύναμος κρίκος τα δίκυκλα
Μιλώντας στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Θανάσης Τσιάνος, μεταξύ άλλων, εστιάζει στους οδηγούς μοτοσικλετών λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «με βάση έρευνες, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα είναι τα υψηλά ποσοστά νεκρών σε τροχαία ατυχήματα με μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα». Ο ίδιος θεωρεί πως η εντονότερη αστυνόμευση με έμφαση στις παραβάσεις που συντελούν στα τροχαία ατυχήματα σε συνδυασμό με την αυστηρή τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μπορούν να συνεισφέρουν στη μείωση των ατυχημάτων. Επεσήμανε ακόμη ότι η Ελλάδα σημειώνει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά νεκρών οδηγών και επιβατών σε ατυχήματα εντός κατοικημένης περιοχής.
Πού «πάσχει» η Ελλάδα
Ο κ. Τσιάνος υπογραμμίζει επιπλέον ότι η οικονομική κρίση, η αλλαγή στην αστυνόμευση και η κατασκευή ή αναβάθμιση αυτοκινητοδρόμων είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των μετακινήσεων, ωστόσο παρατηρήθηκε το φαινόμενο τα τροχαία ατυχήματα και ο αριθμός των νεκρών να μη μειώνεται. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε καθώς η Ελλάδα «πάσχει» σε τρία σημεία, στις υποδομές, στην οδική συμπεριφορά και στον στόλο των οχημάτων, καθώς στους δρόμους εξακολουθούν να κινούνται παλιά οχήματα, ακόμα και επαγγελματικά.
Προτείνει επίσης να δοθεί «βάρος» στο επαρχιακό και λοιπό οδικό δίκτυο, τονίζοντας ότι θα πρέπει ειδικά στις πόλεις να βρεθεί τρόπος μείωσης ταχυτήτων προκειμένου να «προστατευτούν» ευάλωτοι χρήστες του δρόμου, όπως πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες πατινιών. Κατά τον κ. Τσιάνο κομβικό ρόλο για ένα ατύχημα μπορεί να έχουν και άλλες παραβάσεις, όπως η παράνομη στάθμευση στις γωνίες που περιορίζει σημαντικά την ορατότητα των διερχόμενων οδηγών.