Το τηλέφωνο στα γραφεία της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δεν σταματά να χτυπά. Καθημερινά πολίτες καταγγέλλουν ότι έχουν πέσει θύματα απάτης. Αγνωστοι κατάφεραν να τους αποσπάσουν στοιχεία, να «εισβάλουν» στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους, να τους αποσπάσουν χρήματα. Τελευταία, τα περισσότερα θύματα που καταγράφονται είναι και ηλικιωμένοι που πείθονται να δώσουν ποσά σε αγνώστους για να βοηθήσουν συγγενικά τους πρόσωπα…

Εξάρθρωση κυκλώματος

Οι αστυνομικοί συλλέγουν τα στοιχεία των καταγγελιών, εξετάζουν τυχόν συνάφεια με άλλες καταγγελίες και ξεκινούν να ερευνούν την υπόθεση. Τα στοιχεία ωστόσο είναι ανησυχητικά: από την εποχή της καραντίνας, όπου και η πλειονότητα αγορών και συναλλαγών γινόταν μέσω Διαδικτύου, οι ηλεκτρονικές απάτες έχουν αυξηθεί σημαντικά. Αρκετές μάλιστα έχουν ως «αφετηρία» κάποια χώρα στο εξωτερικό.

Ωστόσο, πρόσφατα έγινε γνωστή μια σημαντική επιτυχία των στελεχών της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος με την εξάρθρωση πολυμελούς εγκληματικής οργάνωσης, τα μέλη της οποίας βρίσκονται στη χώρα μας και προέβαιναν συστηματικά σε απάτες με υπολογιστή με τη μέθοδο «Phishing». Συνολικά συνελήφθησαν 24 άτομα, μεταξύ των οποίων τρία μέλη σε αρχηγικές θέσεις. Μάλιστα, η συνολική ζημία των θυμάτων της συγκεκριμένης συμμορίας υπερβαίνει τα έξι εκατομμύρια ευρώ.

 

Τρόπος δράσης

Ως προς τον τρόπο δράσης της, τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης προσέγγιζαν τα θύματα μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, όπου παρουσιάζονταν άλλοτε ως ενδιαφερόμενοι για την παροχή υπηρεσιών ή υποψήφιοι αγοραστές προϊόντων που εντόπιζαν σε διαδικτυακές αγγελίες και άλλοτε ως υπάλληλοι εταιρειών ή δημόσιων υπηρεσιών (ΔΕΔΔΗΕ, Εφορία, υπάλληλοι δήμων, λογιστές κ.λπ.), αναφορικά με επιστροφή χρηματικού ποσού, χορήγηση επιδομάτων όπως «market pass», «fuel pass», «power pass» κ.τ.λ. Στη συνέχεια, αρχικά με προφορική χειραγώγηση και ακολούθως μέσω απατηλών υπερσυνδέσμων (phishing links) που προσομοίαζαν σε μεγάλο βαθμό με τους αντίστοιχους των τραπεζικών ιδρυμάτων, κατάφερναν να υποκλέψουν τα διαπιστευτήρια εισόδου (user name και password) και να αποκτήσουν παράνομη πρόσβαση στους λογαριασμούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) των θυμάτων. Σύμφωνα με στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. τα άτομα που δραστηριοποιούνται στις ηλεκτρονικές απάτες έχουν διαμορφώσει ιστοσελίδες που προσομοιάζουν με αυτή μιας υπηρεσίας e-banking τράπεζας, ενώ χρησιμοποιούν παραπλανητικά  μηνύματα για να αποσπάσουν πληροφορίες από τα θύματά τους. Αν κατά τη διάρκεια εφαρμογής του σχεδίου τους διαπιστώσουν ότι κάποιοι αντιλαμβάνονται πως πρόκειται για απάτη, αλλάζουν το «σενάριό» τους.

«Χτυπούν» τις… Παρασκευές

Αναζητούν δε τα θύματά τους σε διάφορες επαγγελματικές κατηγορίες. Αλλοτε σε γιατρούς με το πρόσχημα ότι θέλουν να προκαταβάλουν χρήματα για θεραπεία, άλλοτε σε επιχειρηματίες για αγοραπωλησίες κ.ά., ενώ στα «δίχτυα» τους μπορούν να πέσουν και άτομα που γνωρίζουν από υπολογιστές αλλά και στελέχη εταιρειών που εργάζονται σε οικονομικές υπηρεσίες. Μάλιστα, για τους τελευταίους επιλέγουν να «χτυπήσουν» Παρασκευή και ώρες που ξέρουν πως έχουν αρκετή πίεση στην εργασία για να τους αποπροσανατολίσουν και να πάρουν στοιχεία πρόσβασης σε τραπεζικούς λογαριασμούς.

Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ζητεί από τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και επιφυλακτικοί όταν μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μήνυμα στο κινητό ή κάποιος άγνωστος κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής κλήσης ζητήσει στοιχεία πρόσβασης σε τραπεζικό λογαριασμό.