Τα δύο πρώτα του νομοσχέδια καταθέτει στο Υπουργικό Συμβούλιο της Τρίτης το υπουργείο Παιδείας, στοχεύοντας σε δύο τομείς που άλλωστε είχαν προαναγγελθεί: την αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά και την επιστημονική υποστήριξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης μέσω του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου της περιοχής.
Παράλληλα, προχωρεί ο σχεδιασμός για τον νόμο που θα επιτρέψει τη λειτουργία στη χώρα μας ιδιωτικών πανεπιστημίων, ο οποίος, και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», δεν θα αφορά μόνο τα ίδια τα ιδιωτικά ΑΕΙ αλλά τη συγκρότηση ενός κοινού «πλέγματος» λειτουργίας των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης.
Στόχος αυτού θα είναι να δοθεί στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας η περίφημη και πολυδιακηρυχθείσα αυτονομία τους και η απομάκρυνσή τους από τον ασφυκτικό έλεγχο του κράτους. Κάτι που για πολλά χρόνια ακούμε, αλλά οι νομοθετικές ρυθμίσεις που ακολουθούν τις σχετικές εξαγγελίες παραδοσιακά «δένουν» τα ΑΕΙ της χώρας πιο στενά στον κορμό του κρατικού μηχανισμού και των ασφυκτικών ελέγχων από τη διοίκηση.
Το «ελεύθερο πανεπιστήμιο»
Για τους παραπάνω λόγους, πηγές από το κτίριο του Αμαρουσίου αποκαλούν πλέον τον νόμο που συντάσσεται ως έναν νόμο «για το ελεύθερο πανεπιστήμιο», που θα προσκαλεί κάτω από τη στέγη του δημόσια και (στο μέλλον) ιδιωτικά ΑΕΙ. Οπως είναι σαφές, βέβαια, κύριο μέλημα του νομοθέτη σε αυτή τη φάση είναι να μην αφεθούν πίσω, θεσμικά και οικονομικά, τα δημόσια ΑΕΙ της χώρας στην προσπάθεια να στρωθεί η νομική οδός για τα ιδιωτικά πανεπιστήμιά της.
Ετσι να γίνουν οι απαιτούμενες προσπάθειες που θα υποστηριχθούν και θα βοηθηθούν τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, τα οποία και θα υποδεχτούν τον Δεκέμβριο, στην τακτική Σύνοδό τους με «οικοδεσπότη» το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, για να ακούσουν ό,τι νεότερο υπάρχει επί του θέματος.
Κύριο μέλημα του νομοθέτη είναι να μην αφεθούν πίσω, θεσμικά και οικονομικά, τα δημόσια ΑΕΙ της χώρας στην προσπάθεια να στρωθεί η νομική οδός για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Από την πλευρά της, η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) ήδη μελετάει τα κοινά κριτήρια λειτουργίας δημόσιων – ιδιωτικών ΑΕΙ τα οποία θα κινηθούν στη λογική ανθρώπινου δυναμικού, διακυβέρνησης αλλά και κτιριακής υποδομής. Ετσι, για να ανοίξει ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο στη χώρα, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις σύμφωνες με τη λειτουργία και των δημόσιων πανεπιστημίων της.
Σε αυτή την κατεύθυνση και από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο αποτελεί ένα από τα πρώτα «στοιχήματα» και η υποστήριξή του θα αποτελέσει το περιεχόμενο νομοσχεδίου που θα παρουσιαστεί αυτή την εβδομάδα στο Υπουργικό Συμβούλιο της κυβέρνησης.
Το Ιδρυμα ήδη έχει από πέρυσι ένα νέο Τμήμα Ψυχολογίας και περιμένει ακόμη τη λειτουργία ενός Τμήματος Φυσικοθεραπείας.
Υποστήριξη του Δημοκρίτειου
Στην περιοχή ακαδημαϊκά «συνεργάζεται» και με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ), το οποίο βέβαια αποτελείται από τη συνένωση 2 πρώην ΤΕΙ της περιοχής, οπότε και τα τμήματά του είναι απλωμένα σε μια πολύ μεγάλη έκταση (στη Θεσσαλονίκη, στην Κατερίνη, στις Σέρρες, στο Κιλκίς).
Στόχος του νέου νομοσχεδίου θα είναι η διοικητική και θεσμική υποστήριξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου (που ιδανικά από πανεπιστήμιο που αναφέρεται στην περιοχή της Θράκης θα αναφέρεται στο μέλλον ως πανεπιστήμιο όλης της περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης). Μέσα από αυτή τη διαδικασία αναμένεται να ενισχυθεί και συνολικά η περιφέρεια. Ανάλογοι σχεδιασμοί αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες περιοχές της χώρας.
Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης σήμερα έχει 8 σχολές, 20 τμήματα και βέβαια σειρά προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, φοιτητικό πληθυσμό περίπου 29.000 (προπτυχιακοί φοιτητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες) και ερευνητικό – διδακτικό προσωπικό που ξεπερνά τα 700 άτομα.
Στήριξη της μεταλυκειακής τεχνικής εκπαίδευσης
Το δεύτερο νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί αυτή την εβδομάδα από το υπουργείο Παιδείας είναι το νομοσχέδιο που ουσιαστικά θα στοχεύει στην ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης που έγινε στην εκπαιδευτική αυτή περιοχή το 2020.
Οπως είναι γνωστό, η κατάργηση των ΤΕΙ άφησε ένα μεγάλο κενό στην ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας, χωρίς να μπορέσουν φυσικά να αναπληρώσουν τον ρόλο τους τα δημόσια ΙΕΚ που στέκονταν στην εκπαιδευτική της «σκάλα» αρκετά σκαλοπάτια πιο κάτω.
Στόχος του νέου νομοσχεδίου έτσι είναι η περαιτέρω στήριξη της μεταλυκειακής εκπαίδευσης με τη σύνδεση ΙΕΚ – Επαγγελματικών Λυκείων και Επαγγελματικών Εργαστηρίων, αλλά και η εκπόνηση νέων προγραμμάτων σπουδών και αντικειμένων.
Ηδη για το θέμα έχουν αναπτυχθεί τα τρία επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, ο επανασχεδιασμός του ρυθμιστικού πλαισίου και των μορφών εισροών και εκροών της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη βελτίωση γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των αποφοίτων της, αλλά και η προσαρμογή τους στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Πάντως, όπως δείχνουν οι έρευνες, ήδη μεγάλο μέρος των θέσεων στην αγορά εργασίας προέρχονται από τα επίπεδα 3, 4, 5 του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (τεχνική, επαγγελματική εκπαίδευση). Οπως είναι γνωστό, έχουν θεσπιστεί οκτώ επίπεδα που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα των προσόντων από την πρωτοβάθμια έως την ανώτατη εκπαίδευση. Το επίπεδο 8 αντιστοιχεί στους κατόχους διδακτορικών διπλωμάτων.
Σήμερα στο επίπεδο 3 των επαγγελματικών προσόντων εντάσσονται όσοι τελειώνουν τον ΟΑΕΔ και τις νέες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΣΕΚ). Οσοι τελειώνουν Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) έχουν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 4. Τέλος, όσοι τελειώνουν τα ΙΕΚ έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των επαγγελματικών σχολών κατάρτισης και φτάνουν ως το επίπεδο 5 (ΙΕΚ), ενώ, όπως είναι γνωστό, έχουν δυνατότητα πρόσβασης και στα ΑΕΙ με εισιτήριες εξετάσεις, μόνο όμως εφόσον υπάρξει θετική ανταπόκριση και αποδοχή από την πλευρά των διοικήσεων των ΑΕΙ και εφόσον οι υποψήφιοι έχουν πιστοποίηση από το αρμόδιο ΕΟΠΠΕΠ.