Οι κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας για τη ρύπανση των πλοίων οδήγησαν σε ένα φυσικό πείραμα για τη μελέτη της επίδρασης της ρύπανσης στο παγκόσμιο κλίμα: λιγότερη ρύπανση, περισσότερη ζέστη. Κάποιοι επιστήμονες προτείνουν μάλιστα να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής με την… κατάλληλη ρύπανση.
Το να επαναφέρουμε τη ρύπανση από θείο είναι βέβαια εκτός συζήτησης λόγω των παρενεργειών στην υγεία και στο περιβάλλον. Μια άλλη ιδέα που έχει προταθεί είναι ο βομβαρδισμός της ατμόσφαιρας με μικροσκοπικούς κόκκους θαλασσινού αλατιού, οι οποίοι θα λειτουργούσαν ως «πυρήνες» για τη συμπύκνωση υδρατμών που σχηματίζουν σύννεφα και ανακλούν την ηλιακή ακτινοβολία. Είναι ένα παράδειγμα «γεωμηχανικής», της ιδέας ότι μπορούμε να βρούμε την κατάλληλη τεχνολογία για να ρυθμίσουμε τον πλανήτη στα μέτρα μας.
Κανένας από τους τέσσερις ειδικούς που απάντησαν στο BHMA-Science δεν είπε ότι είναι καλή ιδέα, τουλάχιστον για την ώρα. Πρώτο πρόβλημα, οι τεράστιες αβεβαιότητες στο πώς η μία ή άλλη μέθοδος θα επιδρούσε στο παγκόσμιο κλιματικό σύστημα. Δεύτερον, οι πιθανές παρενέργειες, που δεν είναι αμελητέες. Η σπορά των νεφών με αλάτι θα μπορούσε για παράδειγμα να επηρεάσει τα μοτίβα των βροχών, κάτι που δυνητικά θα μπορούσε να πλήξει τις σοδειές και να φέρει γεωπολιτικές εντάσεις. «Οι επιλογές αυτές έχουν ανεπιθύμητες δράσεις και δεν βοηθούν με όλα τα επιμέρους ζητήματα της κλιματικής αλλαγής» δήλωσε ο Πιρς Φόρστερ, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λιντς. «Επιπλέον δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε αρκετά μεγάλη κλίμακα για να αντισταθμίσουν τη θέρμανση λόγω των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οπότε η μείωση των εκπομπών CO2 πρέπει να είναι πάντα η πρώτη προτεραιότητά μας».
Δεδομένου όμως ότι τα μέχρι τώρα μέτρα κατά της κλιματικής αλλαγής αναγνωρίζονται ομόφωνα ως ανεπαρκή, η γεωμηχανική παραμένει στο τραπέζι. Δύο από τους τέσσερις ερευνητές που μίλησαν στο ΒΗΜΑ-Science, ο Μάικλ Ντάιαμοντ του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Φλόριντα, και ο Τιανλί Γιουάν της NASA, συμμετέχουν σε ερευνητικό πρόγραμμα γεωμηχανικής της αμερικανικής Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA), το οποίο θα εξετάσει σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια την αλληλεπίδραση της ρύπανσης με τα σύννεφα.