Ντόναλντ Τραμπ και Κάμαλα Χάρις ξόδεψαν εκατομμύρια για επικοινωνιολόγους που θα εμπνέονταν τα πιο αποτελεσματικά προεκλογικά μηνύματα. Μόνο που μια νέα αμερικανική μελέτη δείχνει ότι οι επαγγελματίες της πολιτικής δεν είναι καλύτεροι από τον μέσο πολίτη στο να προβλέπουν ποια μηνύματα θα πείσουν και θα φέρουν ψήφους.

Η μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PNAS» συνέκρινε μέλη του κοινού με επικοινωνιολόγους, άλλους επαγγελματίες που εργάζονται σε προεκλογικές καμπάνιες, δημοσκόπους και μέλη ομάδων άσκησης πίεσης.

Οι επιδόσεις των επαγγελματιών της πολιτικής, όπως και των υπολοίπων, ήταν ελάχιστα καλύτερες από ό,τι θα ήταν αν οι προβλέψεις τους δίνονταν στην τύχη, προκύπτει από την ανάλυση.

Στο πείραμα συμμετείχαν 1.542 επαγγελματίες της πολιτικής και 21.247 πολίτες, οι οποίοι κλήθηκαν να προβλέψουν την πειστικότητα 172 γραπτών προεκλογικών μηνυμάτων για θέματα όπως η νομιμοποίηση της κάνναβης, η διαγραφή των φοιτητικών δανείων και η επιτήρηση των συνόρων.

Η πειστικότητα των μηνυμάτων, τα οποία συλλέχθηκαν από διάφορες πηγές όπως οι λογαριασμοί πολιτικών στα social media, αξιολογήθηκε ανεξάρτητα με ένα δεύτερο πείραμα, στο οποίο 23.000 εθελοντές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες.

Η πρώτη ομάδα κλήθηκε να διαβάσει προεκλογικά μηνύματα για τρία διαφορετικά ζητήματα, ενώ η ομάδα ελέγχου δεν διάβασε κανένα. Στη συνέχεια και οι δύο ομάδες ρωτήθηκαν για τις θέσεις τους σχετικά με τα εν λόγω ζητήματα.

Οι διαφορές ανάμεσα στις δύο ομάδες χρησιμοποιήθηκαν ως ανεξάρτητο, αντικειμενικό μέτρο της πειστικότητας κάθε μηνύματος.

Η ανάλυση έδειξε ότι οι επαγγελματίες της πολιτικής δεν ήταν καλύτεροι στις προβλέψεις τους, παρά το γεγονός ότι το 91% εξ αυτών δήλωσε ότι συμμετέχει ενεργά στην παραγωγή προεκλογικών μηνυμάτων. Επιπλέον, οι πιο έμπειροι επικοινωνιολόγοι δεν είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους άπειρους.

Τα ευρήματα, λένε οι ερευνητές, υποδεικνύουν ότι, αντί να βασίζονται στη διαίσθησή τους, οι πολιτικοί θα πρέπει να στραφούν σε τεχνικές της επιστήμης δεδομένων. Με άλλα λόγια, να κάνουν τα δικά τους ανάλογα πειράματα, μια τάση που σύμφωνα με τη μελέτη έχει ξεκινήσει ήδη.