Τρία χρόνια αφότου μίσθωσε σκάφος της SpaceX για την πρώτη ιδιωτική κρουαζιέρα σε τροχιά γύρω από τη Γη, ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Τζάρεντ Αϊζακμαν (εικόνα) εκτοξεύτηκε σε νέα ύψη με τη φιλόδοξη και ριψοκίνδυνη αποστολή «Polaris Dawn».

Λίγες ώρες μετά την αναχώρησή του από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ στη Φλόριντα, το σκάφος Crew Dragon που μετέφερε τον Αϊζακμαν και τρία ακόμα άτομα έφτασε σε απόγειο 1.400 χιλιομέτρων, τη μεγαλύτερη απόσταση στην οποία έχει ταξιδέψει άνθρωπος από το 1972, όταν τελείωσε το αμερικανικό πρόγραμμα Apollo για την εξερεύνηση της Σελήνης.

Η ιδιωτική αποστολή πέρασε έτσι μέσα από τις ζώνες ακτινοβολίας Βαν Αλεν που περιβάλλουν τον πλανήτη και συνέλεξε δεδομένα για τις επιδράσεις της ακτινοβολίας στα ηλεκτρονικά συστήματα του σκάφους και το ανθρώπινο σώμα.

Το αποκορύφωμα της αποστολής, ο πρώτος διαστημικός περίπατος από μη επαγγελματίες αστροναύτες, ήρθε με το σκάφος να αποσυμπιέζεται πλήρως σε ύψος περίπου 700 χιλιομέτρων.

Το Crew Dragon δεν διαθέτει διπλό αεροφράκτη αλλά μόνο μια μονή θυρίδα, η οποία όταν ανοίγει εκθέτει στο κενό του Διαστήματος όλους τους επιβαίνοντες – κάτι που σημαίνει ότι όλοι έπρεπε να φορούν στολές υπό πίεση.

Συνδεδεμένοι σε σωλήνες οξυγόνου, οι δύο από τους τέσσερις, ο Αϊζακμαν και η 30χρονη μηχανικός της SpaceX Σάρα Γκίλις, βγήκαν διαδοχικά από το σκάφος για λίγα λεπτά ο καθένας, ενώ οι δύο συνεπιβάτες τους, ο 50χρονος πιλότος Σκοτ Ποτίτ και η 38χρονη μηχανικός της SpaceX Ανα Μίνον, έμειναν δεμένοι στις θέσεις τους.

Η προετοιμασία είχε ξεκινήσει σχεδόν αμέσως μετά την εκτόξευση, όταν η πίεση στην καμπίνα του Crew Dragon άρχισε να μειώνεται και το ποσοστό του οξυγόνου να ανεβαίνει.

Στόχος ήταν να απομακρυνθεί όλο το άζωτο από τον οργανισμό των αστροναυτών ώστε να αποτραπεί ο σχηματισμός φυσαλίδων όταν η πίεση στην καμπίνα μειωνόταν. Οι φυσαλίδες αζώτου μπορούν να αποφράξουν αιμοφόρα αγγεία και δυνητικά να προκαλέσουν ακόμα και θάνατο, φαινόμενο γνωστό ως νόσος των δυτών.

Ο Αϊζακμαν, ιδρυτής της εταιρείας ηλεκτρονικών πληρωμών Shift4, διαθέτει άδεια πιλότου και είχε εκπαιδευτεί για επικίνδυνα σενάρια. Δεν αποκάλυψε πόσα πλήρωσε για τη δεύτερη αποστολή του στο Διάστημα, σκοπεύει όμως να χρηματοδοτήσει και μια τρίτη στο πλαίσιο του προγράμματος Polaris της SpaceX.