Οι καταγραφές του συστήματος επικοινωνιών του «Blue Horizon» όπου φαίνεται να γίνονται «προσεκτικές αναφορές» για ένα απλό… ατύχημα. Οι κινήσεις του θύματος στα λιμάνια Πειραιά και Ηρακλείου όπου φαίνεται να είχε γνωριστεί με λιμενικούς και μέλη πληρωμάτων πλοίων.
Οι εσωτερικές «σχέσεις» και μετακινήσεις των ναυτικών του μοιραίου πλοίου και οι κινήσεις των υπαλλήλων του Λιμεναρχείου Πειραιά τις κρίσιμες ώρες. Αυτά είναι ορισμένα από τα τέσσερα σημεία-«κλειδιά» που παρουσιάζει «Το Βήμα» για την πλήρη διαλεύκανση της δολοφονίας, πριν από πέντε ημέρες στο λιμάνι του Πειραιά, του νεαρού Αντώνη Καργιώτη μετά τη βίαιη, εγκληματική απώθησή του προς τη θάλασσα από τον ύπαρχο του πλοίου, το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο για την Κρήτη. Βασικό συμπέρασμα είναι επίσης ότι οι ελλείψεις προσωπικού στο Λιμεναρχείο Πειραιά (υπολογίζονται σε 80%) αλλά και η ατιμώρητη νοοτροπία των καπετάνιων να κλείνουν και να ανοίγουν τους καταπέλτες εν πλω, είχαν κύριο ρόλο στο δραματικό συμβάν. Τα τέσσερα σημεία-κλειδιά λοιπόν του δραματικού αυτού συμβάντος είναι τα εξής:
Ο άτυχος Αντώνης ήταν γνωστός σε πολλούς λιμενικούς σε Πειραιά και Ηράκλειο, όπως και στα πληρώματα των πλοίων. Σύμφωνα με καταθέσεις συνήθιζε να πηγαίνει συχνά, κυρίως στο λιμάνι του Πειραιά, πέρα από τις ώρες των ταξιδιών του, φορώντας μερικές φορές και φωσφοριζέ γιλέκο, για να βοηθήσει λιμενικούς ή και άλλους εργαζομένους, ενώ, σύμφωνα με μαρτυρία, δήλωνε πρόθυμος να συμμετάσχει στη μεταφορά ασθενών και σε άλλες δουλειές μέσα στο λιμάνι. Για τις κινήσεις του αυτές φέρεται να έχει δώσει κατάθεση υπάλληλος του λιμανιού του Πειραιά που ήταν κι αυτός παρών τη στιγμή της δραματικού συμβάντος.
Οπως έχει αναφερθεί στην έρευνα, ο 36χρονος πολλές φορές που ταξίδευε (όπως συνέβη και το συγκεκριμένο βράδυ), αφού επιβιβαζόταν, κατέβαινε και περίμενε κοντά στο πλοίο τη διαδικασία λύσης των κάβων. Με σκοπό – όπως αναφέρεται – να ανέβει στο πλοίο την ώρα που ενεργοποιούσε τις μηχανές του. Αυτό φέρεται να είχε συμβεί, σύμφωνα με μαρτυρίες, και στο λιμάνι του Ηρακλείου. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες αυτή την ιδιόμορφη κίνηση του 36χρονου τη γνώριζαν πολλά πληρώματα που δεν τον εμπόδιζαν, προκειμένου να υπάρχει ασφαλής επιβίβαση στο πλοίο, παρότι οι κάβοι ήταν λυμένοι. Ωστόσο ο ύπαρχος του «Blue Horizon» που είχε τοποθετηθεί προ διμήνου στο πόστο (μέχρι τότε ύπαρχος ήταν ο νυν καπετάνιος του πλοίου) προχώρησε στην απώθηση του 36χρονου που προκάλεσε τον πνιγμό του.
Η απουσία λιμενικού
Κρίσιμη παράμετρος για τον θάνατο του νεαρού ήταν η απουσία λιμενικού. Ο λιμενικός που επιτηρούσε την επιβίβαση των επιβατών στο «Blue Horizon» φέρεται να είχε αναχωρήσει πρόωρα, ώστε να παρέμβει σε διαπληκτισμό αλλοδαπών στον Αγιο Διονύσιο. Η σχετική ΕΔΕ που διεξάγεται επιχειρεί να αποσαφηνίσει πώς ο εν λόγω λιμενικός – με πολλές διακρίσεις – αντελήφθη ή κλήθηκε στο αναφερόμενο συμβάν. Παράλληλα, είναι ζωτικής σημασίας η υποστελέχωση του Α’ Λιμενικού Σταθμού Πειραιά που επιτηρεί τον χώρο του λιμανιού, παρότι υπήρχαν διαδοχικά έγγραφα για ενίσχυσή του. Μάλιστα αποστολέας τέτοιου είδους εγγράφων φέρεται ότι ήταν και ο λιμενάρχης Πειραιά που απομακρύνθηκε από το πόστο του μετά την τραγωδία με τον 36χρονο.
Οι λιμενικοί και οι δικαστικοί λειτουργοί που ερευνούν την υπόθεση θεωρούν βασικά τα δεδομένα από το σύστημα καταγραφής συνομιλιών (VDR) των μελών του πληρώματος και των καμερών του πλοίου που καλύπτουν και τον καταπέλτη του «Blue Horizon». Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, σε αυτά ακούγεται ο ύπαρχος που έχει σπρώξει στη θάλασσα τον 36χρονο να μιλάει για μια ακούσια πτώση του στο νερό.
Εντός λίγων δευτερολέπτων (το πλοίο αναχώρησε στις 9.13 μ.μ. και η ενημέρωση υπήρξε στις 9.14 μ.μ.) ο καπετάνιος φέρεται να αναφέρει στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού για την πτώση ατόμου στη θάλασσα. Σύμφωνα με καταθέσεις δύο λιμενικών, αποδεκτών αυτής της ειδοποίησης, ζητήθηκε από τον πλοίαρχο να συνεχίσει το ταξίδι του, γιατί ήταν επικίνδυνος για τον 36χρονο ένας ελιγμός επιστροφής του πλοίου.
Γνώριζε την εγκληματική ενέργεια του υπάρχου ο πλοίαρχος;
Κύριο ζητούμενο προς διευκρίνιση είναι αν τελικώς ο πλοίαρχος γνώριζε την εγκληματική ενέργεια του υπάρχου, αν είδε στις κάμερες που καταγράφουν τις κινήσεις στον καταπέλτη. Αλλοι ναυτικοί επισημαίνουν ότι «πρέπει να ερευνηθεί ενδελεχώς αν ο καπετάνιος μπήκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα (οπότε και ειδοποίησε το επιχειρησιακό κέντρο) στη λογική συγκάλυψης της φονικής ενέργειας και αν θα μπορούσε να είχε αντιληφθεί το επεισόδιο υπάρχου και νεαρού και δεν σταμάτησε τη μηχανή του πλοίου. Ωστόσο επειδή ορισμένα μέλη πληρωμάτων ξέρουν ότι σε περίπτωση απροόπτου μπορεί να εξεταστεί το σύστημα καταγραφής εικόνας και ήχου του πλοίου, είναι προσεκτικοί σε όσα αναφέρουν στους ασυρμάτους». Ζητούμενο ακόμα είναι αν ο πλοίαρχος ήξερε ότι υπήρχε επιβάτης εκτός πλοίου και αν ζητούσε ενημέρωση για την επιβίβασή του από τους ναυτικούς που επιτηρούσαν τον καταπέλτη. Επίσης, ειδικού ενδιαφέροντος θεωρείται η τυχόν μεθόδευση μελών του πληρώματος για να αλλοιώσουν τα δεδομένα του συμβάντος προκειμένου να αποφύγουν την ενημέρωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας.