Μητροπολίτες, ιερείς, μοναχοί, ιεροψάλτες και πιστοί έχουν σηκώσει τα λάβαρα του πολέμου, ή μάλλον τα «Εξαπτέρυγα» με αφορμή τις εκλογές της 25ης Ιουνίου. Τα εκλογικά αποτελέσματα του Μαΐου έχουν θορυβήσει την Ιεραρχία, καθώς τα ποσοστά της Νίκης ανά την επικράτεια αναδύουν το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στη χώρα επί πολλές δεκαετίες και εντάθηκε από τα μέσα του 2000, μεταξύ άλλων και εξαιτίας της αποδυνάμωσης των δύο μεγάλων εκκλησιαστικών οργανώσεων «Ζωή» και «Σωτήρ».
Δεκάδες μοναχοί και κληρικοί ανά την επικράτεια δημιούργησαν τις δικές τους ομάδες και με επίκεντρο τα μοναστήρια και τις ενορίες επηρεάζουν τις εξελίξεις στο εσωτερικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Το φαινόμενο μάλιστα εντάθηκε με την ανακάλυψη της σύγχρονης τεχνολογίας. Sms, YouTube, Facebook χρησιμοποιούνται από όλους και σε λίγο δεν αποκλείεται να κάνουν την εμφάνισή τους οι μοναχοί και οι ιερείς και στο ΤikTok.
Το φαινόμενο δείχνει να εντείνεται από την αδυναμία των προκαθημένων και των ιεραρχών να πείσουν για τις θέσεις και τις απόψεις τους.
Οι αμβλώσεις, τα σύμφωνα συμβίωσης, η ομοφυλοφιλία, η νέα τάξη πραγμάτων και η μασονία βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των παραπάνω ομάδων. Τι γίνεται όμως στη Βόρεια Ελλάδα και πώς αναπτύσσονται τα κέντρα αυτά επί δεκαετίες;
Στη Δυτική Μακεδονία
Επί πολλές δεκαετίες στους Νομούς Κοζάνης, Φλώρινας, Γρεβενών και Καστοριάς υπάρχει μια διαμορφωμένη κατάσταση. Οι οργανώσεις «Ζωή», «Σωτήρ» και «Σταυρός» του Αυγουστίνου Καντιώτη παρουσιάζουν πλούσια φιλανθρωπική και κατηχητική δράση. Δεκάδες κληρικοί, μοναχοί και πιστοί προέρχονται από τις τάξεις τους. Με επίκεντρο τη Φλώρινα και την Πτολεμαΐδα, πνευματικά παιδιά του μακαριστού Αυγουστίνου Καντιώτη, οι περισσότεροι δρουν σήμερα σε όλη την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας… Χαρακτηριστική ήταν η στιγμή της «σύγκρουσης» του Μητροπολίτη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Θεοκλήτου με τον Αρχιμανδρίτη της Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου ο οποίος απαγόρευε την είσοδο στον ναό όλων όσοι φορούσαν μάσκα με σύνθημα «οι λησταί φοράνε μάσκα, οι χριστιανοί δε φοράνε»…
Κεντρικός ήταν επί 20 χρόνια ο ρόλος ενός ξεχωριστού και δραστήριου μοναχού, του πατρός Αυγουστίνου Μύρου, ο οποίος υπέγραψε την Ομολογία Πίστεως, εκφραζόταν κατά της Συνόδου στην Κρήτη και κατέληξε χτυπημένος από τον κορωνοϊό. Από τη Μονή του Αγίου Νεκταρίου Παλαιογράτσανου στο Βελβενδό Κοζάνης και τις τηλεοπτικές του εκπομπές επηρέασε εκατοντάδες πιστούς.
Καθοριστικός όμως είναι και ο ρόλος του πατρός Αρσενίου Βλιαγκόφτη. Γεννημένος και μεγαλωμένος στην Κοζάνη και διδάκτορας Θεολογίας, ο πατήρ Αρσένιος εγκαταβιώνει στη Μονή Οσίου Αρσενίου Καππαδόκου στο Βατοπαίδι Χαλκιδικής, σύμβουλος του περιοδικού «Παρακαταθήκη». Πριν από τις εκλογές προέβαλλε θέσεις όπως «ψηφίστε, μαυρίστε, νικήστε»… και μετά τις εκλογές τόνιζε: «Το κόμμα αυτό, η Νίκη, να μην στεναχωρείτε αφού είναι δέντρο που έχει καρπό και εφόσον πηγαίνουν έτσι τίμια και καθαρά και δεν φοβούνται να πούνε ότι πιστεύουν στον Χριστό, στις αξίες μας εμείς έχουμε ένα άλλο ήθος και θα φανεί αυτό στην πράξη».
Η Νίκη έλαβε υψηλά ποσοστά στην περιοχή και συγκεκριμένα στην Κοζάνη 4,89%, στη Φλώρινα 4,2%, στην Καστοριά 3,91% και στα Γρεβενά 2,5%.
Στην Κεντρική Μακεδονία
Πολλοί εκτιμούν ότι τα υψηλά ποσοστά της Νίκης στον Νομό Πιερίας (7,46%) οφείλονται στο γεγονός ότι από εκεί κατάγεται ο Δημήτριος Νατσιός. Ομως στην περιοχή δραστηριοποιείται επί δεκαετίες η αδελφότητα θεολόγων «Σωτήρ». Τα ηγετικά στελέχη της αδελφότητας έσπευσαν να διαψεύσουν οποιαδήποτε διασύνδεση με το κόμμα Νίκη και το περιοδικό που εκδίδουν από το 1960 και έχει τον τίτλο «Προς την Νίκη», όμως σύμφωνα με πληροφορίες μια ομάδα 13 κληρικών που υπηρετούν στην πόλη της Κατερίνης αλλά και χωριά της περιοχής βρίσκονται κοντά στον «Σωτήρα» και διαμορφώνουν επί χρόνια μέσω των κατηχητικών και τις ενορίες τους πιστούς, ενώ ηγήθηκαν της στήριξης του κ. Νατσιού. Καθοριστική στο κίνημα στήριξης της Νίκης ήταν σύμφωνα με πληροφορίες και ομάδα μοναχών που υπηρετούν στον Αγιο Διονύσιο τον εν Ολύμπω, ένα ιστορικό μοναστήρι.
Στον Νομό Χαλκιδικής
Εκεί που η Νίκη έλαβε 5,63% πολλοί εκτιμούν ότι η διαμόρφωση γίνεται όπως και σε πολλές περιοχές της χώρας από μοναχούς του Αγίου Ορους. Ομως πρόκειται μόνο για τη μια όψη του ίδιου νομίσματος. Στην περιοχή δραστηριοποιείται εκτός του πατρός Αρσενίου Βλιαγκόφτη και ένας άλλος αρχιμανδρίτης που ιερουργεί σε μετόχια του Αγίου Ορους. Γνωστός παιδοψυχίατρος, κορυφαίο στέλεχος της Ενωσης Επιστημόνων Θεσσαλονίκης και χειροτονία του μακαριστού Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτη ο Αρχιμανδρίτης Αντώνιος Στυλιανάκης και όπως ο ίδιος επισημαίνει σε εκπομπή του στο YouTube για τη Νίκη «γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο βγήκαν κάποιοι επώνυμοι εκκλησιαστικοί άνθρωποι και τους έδωσαν ας το πούμε έτσι κάποια πιστοποιητικά, ακόμη και κάποιοι μοναχοί γιατί κατηγορούν κάποια μοναστήρια που ανακατεύτηκαν. Μα αυτό έκαναν οι άνθρωποι, έδωσαν – ας πούμε – κάποιες διαβεβαιώσεις: ναι, τους ξέρουμε αυτούς τους ανθρώπους, άνδρες και γυναίκες από όλα τα επαγγέλματα, είναι πιστοί, είναι ανεξάρτητοι – δεν είναι χρωματισμένοι δηλαδή, ούτε και έχουν ανθρώπους που είχαν παλιά συμμετάσχει μέσα στις παρατάξεις τους – είναι αντισυστημικοί».
Νομός Θεσσαλονίκης
Οι οργανώσεις και τα κείμενα κατά του Οικουμενισμού
Η μακροχρόνια ασθένεια του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμου έχει απορρυθμίσει την όλη δραστηριότητα της Εκκλησίας. Και το 5,63% στη Β’ Θεσσαλονίκης αλλά και το 4,58% στην Α’ Θεσσαλονίκης της Νίκης θεωρείται αναμενόμενο, αφού οι εκκλησιαστικές οργανώσεις, οι μοναχοί και οι κληρικοί κυριαρχούν… στις ενορίες, τα κατηχητικά, το φιλανθρωπικό και το εθελοντικό έργο της Εκκλησίας.
Ο πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης ηγείται επί χρόνια των κειμένων κατά του Οικουμενισμού. Δραστηριοποιείται σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ οι θέσεις του έχουν προκαλέσει πολλές φορές την έντονη δυσφορία προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Η παρουσία της αδελφότητας θεολόγων ο «Σωτήρ» είναι έντονη αφού διατηρούν επί δεκαετίες ακόμη και οικοτροφεία.
Ενώ ορισμένοι από τους υποστηρικτές του κ. Νιατσού προέρχονται από την οργάνωση Ενωμένη Ρωμιοσύνη με ιδιαίτερη δραστηριότητα στη Θεσσαλονίκη αλλά και τον Νομό Ημαθίας όπου η Νίκη έλαβε 4,57%.
Εντυπωσιακή είναι η δραστηριότητα και της ομάδας του αποθανόντος καθηγητή Στέργιου Σάκκου, άλλοτε μαθητή του Αυγουστίνου Καντιώτη. Εχοντας δύο ομάδες, τη Χριστιανική Αδελφότητα «Απολύτρωσις» και τη Χριστιανική Ελπίδα, ο εκ Γρεβενών ορμώμενος καθηγητής Πανεπιστημίου δημιούργησε πολλές και ισχυρές ομάδες σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.