Η εκδημία του Αχμέτ Μετέ στις 14 Ιουλίου, που παρουσιαζόταν ως «εκλεγμένος μουφτής» στην Ξάνθη, αποτέλεσε ευκαιρία για την Αγκυρα να ανακινήσει πτυχές που άπτονται της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Παρότι η τουρκική πλευρά κρατούσε χαμηλούς τόνους για εύλογο χρονικό διάστημα, η είδηση του θανάτου ενός ανθρώπου που προωθούσε το αφήγημά της στην περιοχή και ταυτόχρονα επιχειρούσε να υποκαταστήσει τις νόμιμες θρησκευτικές αρχές στάθηκε μια καλή αφορμή.
Ωστόσο, η Αγκυρα φαίνεται ότι υπολόγιζε χωρίς τον ξενοδόχο: την Αθήνα. Εδώ και αρκετό καιρό, στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων επεξεργάζονταν ένα νομοθέτημα-σταθμό για τον τρόπο ανάδειξης των μουφτήδων και τον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου των μουφτειών. Το νομοσχέδιο (που παρουσίασε αποκλειστικά «Το Βήμα») ήρθε στη δημοσιότητα στις 22 Ιουλίου.
Διαβάστε ακόμα: Αποκλειστικό: Νομοσχέδιο – σταθμός για τις Μουφτείες και τους Μουφτήδες
Η υπερψήφιση του νομοσχεδίου
Μάλιστα, την περασμένη Πέμπτη το νομοσχέδιο (το οποίο περιλάμβανε 26 άρθρα) υπερψηφίστηκε στη Βουλή από Νέα Δημοκρατία, ΠαΣοΚ και ΜέΡΑ25, ενώ το ΚΚΕ ψήφισε «παρών». Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε εννέα άρθρα και καταψήφισε 16, μεταξύ των οποίων και αυτό που αφορά τα ζητήματα της συμβουλευτικής επιτροπής η οποία θα αναδεικνύει υποψήφιους μουφτήδες. Οπως εξηγούσαν πηγές με άριστη γνώση των δεδομένων, ο συγκεκριμένος νόμος δεν παραβιάζει τις νόρμες του Ισλάμ και ταυτόχρονα θεμελιώνει μια έμμεση εκλογή μουφτή, καθιστώντας την όλη υπόθεση μια «καθαρά ενδομουσουλμανική διαδικασία». Η Αγκυρα είθισται να ζητεί (χωρίς να έχει καμία αρμοδιότητα) εκλογή μουφτή απευθείας από τη μειονότητα, μια διαδικασία που θα σηματοδοτούσε τη δημιουργία πολιτικού Ισλάμ σε ελληνικό – ευρωπαϊκό έδαφος. Για την ιστορία, στην Τουρκία οι μουφτήδες διορίζονται από το κράτος και δεν τίθεται ούτε προβλέπεται διαδικασία εκλογής.
Οι αμείλικτοι αριθμοί
Το… παράδοξο είναι ότι η Αγκυρα δεν αντέδρασε στο νομοσχέδιο για τους μουφτήδες και τις μουφτείες. Την ημέρα που γνωστοποιήθηκε το νομοσχέδιο, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών κατηγόρησε την Ελλάδα ότι κλείνει ακόμα τέσσερα σχολεία της «τουρκικής μειονότητας» και ότι αυτό παραβιάζει τα εκπαιδευτικά δικαιώματά της και συνιστά «καταπιεστική πολιτική».
«Για την ευημερούσα μουσουλμανική μειονότητα στην Θράκη θα λειτουργήσουν κατά το επόμενο εκπαιδευτικό έτος 99 δημοτικά σχολεία. Στην Κωνσταντινούπολη θα λειτουργήσουν μόνο τρία, στην Ιμβρο ένα και στην Τένεδο κανένα» απάντησε ο εκπρόσωπος του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, Αλέξανδρος Παπαϊωάννου. Τόνισε, δε, πως στην ευρύτερη περιοχή πέραν των τεσσάρων μειονοτικών δημοτικών, αναμένεται να ανασταλεί η λειτουργία άλλων 29 μη μειονοτικών σχολείων. «Δυστυχώς για την Τουρκία, οι αριθμοί διακινούν τη δική τους αναντίρρητη αλήθεια σχετικά με το ποιος σέβεται και εφαρμόζει την Συνθήκη της Λωζάννης» πρόσθεσε.
Παρέλαση και «εκλογές»
Σχετικά με τον Μετέ, η Αγκυρα επιχείρησε να εκμεταλλευτεί την κηδεία του και να δημιουργήσει εντυπώσεις τόσο όσον αφορά το ποιοι όσο και το πόσοι έδωσαν το «παρών». Ο πρόεδρος της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης Μουσταφά Σεντόπ και ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων της τουρκικής προεδρίας Αλί Ερμπάς παρευρέθηκαν, ενώ μεταφέρθηκε αρκετός κόσμος από την Κομοτηνή με πούλμαν για να φανεί το «πολυπληθές» της σύναξης.
Ανθρωποι με γνώση του Μειονοτικού υπογράμμιζαν ότι στην κηδεία του προηγούμενου «ψευδομουφτή» Μεχμέτ Εμίν Αγκά (2006) υπήρχε τριπλάσιος κόσμος. Και αυτό φαίνεται ότι έχει εξήγηση. Η μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη είναι φιλήσυχη και απόλυτα φιλειρηνική κοινότητα. Και η συντριπτική πλειονότητα των μελών της ενοχλείται σφόδρα από τις βάναυσες απόπειρες της Αγκυρας να εμπλακεί στα ζητήματά της. Σημειώνεται ότι τις ημέρες που ακολούθησαν της κηδείας, ο τούρκος υφυπουργός Εξωτερικών Γιαβούζ Σελίμ Κιράν αλλά και ο άλλοτε πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, επισκέφθηκαν τη Θράκη. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τουρκικό προξενείο και οι συν αυτώ προετοιμάζονται για νέα «εκλογή μουφτή» τον προσεχή Σεπτέμβριο. Τα επικρατέστερα ονόματα για τον επόμενο «ψευδομουφτή» Ξάνθης είναι τέσσερα. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν των Ιλτέρ Μέτσο και Σεντάντ Καράνταϊ, οι οποίοι εκτιμάται ότι βρίσκονται σε πλήρη και απόλυτη σύμπνοια με τον τουρκικό παράγοντα.