«Αλλά… αυτοί είστε», «τα λιγουρεύεστε», «κινδυνεύει να γίνει… cringe». Αυτές είναι μόνο μερικές από τις κορυφαίες ατάκες πολιτικών προσώπων που έχουν ξεχωρίσει νέοι που μίλησαν στο «Βήμα» και αποτελούν κομμάτι των 438.595 πολιτών ηλικίας 17-21 ετών οι οποίοι οδεύουν για πρώτη φορά στην κάλπη.

Σύμφωνα με μελέτη που διεξήχθη από τη Morning Consult, οι ενήλικοι που ανήκουν στη λεγόμενη Generation Ζ αναζητούν πλέον ειδήσεις μέσω των social media σε ποσοστό 46%, ξεπερνώντας το Google που καταγράφει ποσοστό 39%. Μεταξύ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης το μεγαλύτερο ποσοστό (14%) συγκεντρώνει το TikTok.

Είναι φυσικό λοιπόν τα κόμματα και οι πολιτικοί αρχηγοί να θεωρούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βασικό μέσο μετάδοσης της πολιτικής τους δράσης στους νέους. Βέβαια, είναι αλήθεια ότι οι ίδιοι οι νέοι παραμένουν ένα «αχαρτογράφητο» εκλογικό κοινό, με τάσεις και trends που εναλλάσσονται συνεχώς. Μέσα σε αυτό το ομιχλώδες… οικοσύστημα, πολιτικοί και υπεύθυνοι επικοινωνίας αναζητούν τη μυστική συνταγή που θα τους φέρει στο προσκήνιο των παραστάσεων στα social media. Ατάκες, έντονες εκφράσεις, τσιτάτα που χρησιμοποιούν οι νέοι είναι μερικά από τα «οχήματα» στον δρόμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώστε να ανεβάσουν τη δημοφιλία τους.

Στον δρόμο αυτόν τα επιτελεία των κομμάτων έχουν επιστρατεύσει τις καλύτερες εταιρείες δημιουργίας περιεχομένου για την προεκλογική τους καμπάνια. Τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη του αφού η διαδικτυακή εικόνα είναι αυτό που κατά τους επικοινωνιολόγους μπορεί να περάσει το μήνυμα. Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις που κάνουν τα επιτελεία των κομμάτων μιλώντας στο «Βήμα», εφόσον το TikTok έχει τη μεγαλύτερη επίδραση στους νέους, τότε δόθηκε μεγάλη βαρύτητα εκεί. Μάλιστα, έχουν στηθεί ολόκληρες ομάδες που ακολουθούν τους πολιτικούς αρχηγούς στην περιοδεία τους ώστε τα βίντεο που ανεβαίνουν να έχουν μια πιο «ανθρώπινη πλευρά».

Η ομάδα του Κυριάκου Μητσοτάκη στο κομμάτι των social έχει ως στόχο να γνωρίσει ο κόσμος κάποιες πτυχές του Πρωθυπουργού που δεν είναι διακριτές αποτυπώνοντας στιγμές της καθημερινότητάς του. Η λογική, όπως λένε στο επιτελείο του Πρωθυπουργού, είναι η δημιουργικότητα. Στο Instagram ο στόχος είναι η προβολή της ζωής του Πρωθυπουργού, με έμφαση τη γλώσσα του σώματος και σαφώς, όπως τονίζουν, γίνεται σε ένα πλαίσιο φωτεινό, με θετικό πρόσημο.

Στον λογαριασμό του Αλέξη Τσίπρα τα περισσότερα βίντεο στο TikTok είναι αποσπάσματα από συζητήσεις που έχει με νέους μέσω από τις ομιλίες του, αποσπάσματα από συνεντεύξεις που έχει δώσει σε τηλεοπτικές εκπομπές, ενώ τα περισσότερα συνοδεύονται και από χιουμοριστικούς τίτλους. Στο ΠαΣοΚ ωστόσο έμφαση δίνεται και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο χρόνος των βίντεο κρατάει μέχρι και 1,5 λεπτό ενώ η μουσική που ακούγεται είναι αισιόδοξη και δυναμική. Και στα βίντεο βλέπουμε στιγμές από την προεκλογική εκστρατεία του Νίκου Ανδρουλάκη και από την επαφή του με τον κόσμο.

Ετσι, καθώς οι πλατείες δεν γεμίζουν πια και οι πολιτικές ομιλίες γίνονται σε «στενό οικογενειακό κύκλο», ο προεκλογικός παλμός σταμάτησε να χτυπάει γύρω μας. Πλέον χτυπάει στις οθόνες μας.