Το πρωί της Τρίτης στη Χαριλάου Τρικούπη χτύπησε συναγερμός. Ενα «σαρδάμ» της Ελένης Χρονοπούλου και κάποιες δηλώσεις του Παναγιώτη Δουδωνή για τη φορολογική πολιτική του ΠαΣοΚ οδήγησαν σε έναν πόλεμο ανακοινώσεων με τη ΝΔ που, όπως εκτιμάται, θα συνεχιστεί σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Εκείνο το πρωί οι επιτελείς του Νίκου Ανδρουλάκη διαπίστωσαν ότι εκατοντάδες ιστοσελίδες σε όλη τη χώρα «αναπαρήγαγαν την προπαγάνδα της ΝΔ».
Η περίφημη «μονταζιέρα της Ρηγίλλης» είχε στραφεί εναντίον τους. Δημιουργήθηκε, όπως λέγεται, σε χρόνο ρεκόρ η αίσθηση ότι στο οικονομικό πρόγραμμα του ΠαΣοΚ εμπεριέχονται φόροι για τις μικρές επιχειρήσεις και τη μεσαία τάξη. Το φάντασμα του Κατρούγκαλου έκανε προς στιγμήν την εμφάνισή του πάνω από τα κεντρικά γραφεία του ΠαΣοΚ. Η αντίδραση ήταν άμεση. Σε πρώτο χρόνο ο Δημήτρης Μάντζος και το απόγευμα της ίδιας ημέρας ο Νίκος Ανδρουλάκης πέρασαν στην αντεπίθεση τονίζοντας ότι η ΝΔ δεν αποκάλυψε κάποια κρυφή ατζέντα αλλά ανακάλυψε με καθυστέρηση το πρόγραμμα του ΠαΣοΚ, το οποίο, σε αντίθεση με αυτό της ΝΔ, «δεν παρέχει φορολογική ασυλία στους έχοντες και κατέχοντες».
«Προγραμματικός πόλεμος» με τη ΝΔ
Η εκλογική ομάδα του ΠαΣοΚ ετοιμάζεται για έναν «προγραμματικό πόλεμο» με τη ΝΔ. Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι η ΝΔ, με όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή της, θα επιχειρήσει να αποδομήσει τις προγραμματικές θέσεις της Χαριλάου Τρικούπη. Το «σχέδιο Μητσοτάκη», όπως υπογραμμίζεται, είναι ξεκάθαρο. Θα επιχειρήσει στην πορεία προς τις κάλπες να εμφανίσει το ΠαΣοΚ ως «ΣΥΡΙΖΑ 2.0». Ναι μεν, θα υποστηρίξει η ΝΔ, το ΠαΣοΚ σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ αποφεύγει τους υψηλούς τόνους αντιπαράθεσης και δεν τροφοδοτεί με τοξικότητα τον δημόσιο διάλογο, αλλά αυτή είναι και η μοναδική διαφορά που έχει με τον ΣΥΡΙΖΑ.
Το ΠαΣοΚ του Νίκου Ανδρουλάκη είναι, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα, αναξιόπιστο προγραμματικά, δεν έχει ένα σαφές σχέδιο για την πορεία της χώρας. Η τακτική αυτή του κ. Μητσοτάκη, στο πλαίσιο της διαφύλαξης του εκλογικού αποτελέσματος της 21ης Ιουνίου, έχει στόχο, όπως εκτιμάται, τους ψηφοφόρους του Κέντρου. Θέλει να αποτρέψει το ενδεχόμενο ένα τμήμα τους που ψήφισε ΝΔ να αλλάξει στάση και θεωρώντας δεδομένη την αυτοδυναμία της στις εκλογές του Ιουνίου να επιλέξει το ΠαΣοΚ.
Η Χαριλάου Τρικούπη έχει αποφασίσει να «κοντράρει» τη ΝΔ στο «προγραμματικό γήπεδο» που επέλεξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Οι συνεργάτες του κ. Ανδρουλάκη γνωρίζουν ότι σε αυτή τη μάχη η ΝΔ διαθέτει επικοινωνιακή υπεροπλία. Γνωρίζουν επίσης ότι στελέχη του ΠαΣοΚ έχουν το «μειονέκτημα της απειρίας». Ωστόσο, εκτιμούν ότι αυτές οι «αδυναμίες» μπορούν να εξισορροπηθούν από το γεγονός ότι «δεν υπάρχει κρυφή ατζέντα». «Ξέρουμε τι θέλουμε και δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε» δηλώνει στο «Βήμα» στενός συνεργάτης του κ. Ανδρουλάκη. Εκτός όμως από τις παγίδες, η επιλογή της ΝΔ να στρέψει τα βέλη της κατά του ΠαΣοΚ κρύβει ευκαιρίες, που βοηθούν την προεκλογική του στρατηγική και «δεν θα μείνουν αναξιοποίητες».
Στα αριστερά η μεγάλη δεξαμενή
Στο στρατηγείο του ΠαΣοΚ δεν παραβλέπουν τον κίνδυνο η τακτική της ΝΔ να έχει αποτελέσματα να οδηγήσει στην εκλογική κοίτη της ΝΔ τους αμφιταλαντευόμενους ψηφοφόρους του Κέντρου. Ωστόσο, κοινή εκτίμηση είναι ότι η μεγάλη δεξαμενή για το ΠαΣοΚ βρίσκεται στα αριστερά του. Στους «προοδευτικούς πολίτες που παραμένουν στην αγκαλιά του ΣΥΡΙΖΑ». Αυτός είναι ο στόχος του κ. Ανδρουλάκη. Να πείσει το κοινό αυτό, που έχει αντιδεξιά χαρακτηριστικά, ότι το ΠαΣοΚ, σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, μπορεί να αποτελέσει το ανάχωμα στην πολιτική κυριαρχία της ΝΔ. «Ζητώ από τον ελληνικό λαό να μας δώσει τη δύναμη, για να είμαστε εμείς η ισχυρή αξιόπιστη προοδευτική δύναμη που θα αντιμετωπίσει τη συντήρηση και τη στασιμότητα, που εκπροσωπεί η Νέα Δημοκρατία του κ. Μητσοτάκη» είναι το μήνυμα που θέλει να στείλει προς το εκλογικό σώμα ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι η τακτική την οποία επέλεξε να ακολουθήσει ο Κ. Μητσοτάκης βοηθάει τον στόχο αυτόν. Πρώτον, επειδή εμφανίζει ως αντίπαλο δέος τον Νίκο Ανδρουλάκη και όχι τον Αλέξη Τσίπρα, πριμοδοτώντας τον πρόεδρο του ΠαΣοΚ στη μάχη για την ανατροπή του συσχετισμού δυνάμεων στην Κεντροαριστερά. Και, δεύτερον, επειδή όλη αυτή η αντιπαράθεση δίνει τη δυνατότητα να αναδειχθούν οι πολιτικές και ιδεολογικές διαφορές που χωρίζουν το ΠαΣοΚ από τη ΝΔ. «Λένε ότι θέλουμε να φορολογήσουμε τους πιο ισχυρούς. Είναι άδικο αυτό; Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα οι ισχυρότεροι δεν πληρώνουν περισσότερα από τους αδύναμους;» αναρωτήθηκε ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Πέραν του μετώπου με τη ΝΔ, στη Χαριλάου Τρικούπη έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν, σε σχέση με τις εκλογές του Μαΐου, μια νέα στρατηγική των κοινών που τους ενδιαφέρουν. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται διάφορες προτάσεις για εκδηλώσεις με επίκεντρο τη νεολαία αλλά και για τη μορφή που θα λάβει η κεντρική προεκλογική εκδήλωση του ΠαΣοΚ, στην Αθήνα.
Η μάχη στη Μακεδονία και το μοντέλο του Κιλκίς
Πριν από περίπου δύο χρόνια, στα mails χιλιάδων πολιτών έκανε την εμφάνισή του ο «Σόσιαλ Ντέμοκρατ». Το παρουσιαστικό του παρέπεμπε σε έναν διανοούμενο περασμένων δεκαετιών που επέμενε, κόντρα στο πνεύμα της εποχής, ότι στην πολιτική υπάρχουν και ιδεολογίες και αρχές και αξίες διαχρονικές. Δημιουργός του ήταν ο Στέφανος Παραστατίδης, προσωπική επιλογή της Φώφης Γεννηματά, ο οποίος τότε είχε τα καθήκοντα του οργανωτικού γραμματέα του ΠαΣοΚ. Οταν ο κ. Παραστατίδης ρωτήθηκε πώς του ήλθε αυτή η ιδέα που συνοδεύτηκε από πλήθος θετικών σχολίων, απάντησε: «Ενιωσα την ανάγκη να μοιραστώ κείμενα που αποτελούν τροφή για σκέψη. Και νιώθω ότι αποτελεί ανάγκη το να σκεφτόμαστε και να συζητάμε πολιτικά».
Μετά το αποτέλεσμα των εκλογών τα βλέμματα στράφηκαν και πάλι στον κ. Παραστατίδη που αρίστευσε στις εκλογές στο Κιλκίς, νομός όπου το ΠαΣοΚ κατέκτησε την τρίτη θέση, ακολουθώντας μια αμιγώς πολιτική καμπάνια. Το κύριο χαρακτηριστικό της ήταν η συμμετοχή σε αυτήν προσώπων εκτός των πολιτικών τειχών, η συμμετοχή ενός τμήματος της κοινωνίας που συνήθως αγνοείται από τους κομματικούς μηχανισμούς.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης ανέθεσε στον κ. Παραστατίδη τον συντονισμό του εκλογικού αγώνα στη Μακεδονία. Μπορεί το μοντέλο του Κιλκίς να αποδώσει καρπούς σε μια Περιφέρεια όπου το ΠαΣοΚ συναντά μεγάλες δυσκολίες;
Η καμπάνια του ΠαΣοΚ αναμένεται να κινηθεί σε δύο επίπεδα. Θα απευθυνθεί, όπως λέγεται, στο συναίσθημα αλλά και στη λογική. Το συναίσθημα λέει ότι ήλθε η ώρα ο ψηφοφόρος του ΠαΣοΚ να επιστρέψει στο σπίτι του. Η επιλογή αυτή υπακούει και στη λογική. Το ΠαΣοΚ μπορεί να αποτελέσει το όχημα της ολικής επιστροφής της δημοκρατικής παράταξης.
Η εκστρατεία του ΠαΣοΚ στη Μακεδονία αναμένεται να ακολουθήσει 3 στάδια. Το πρώτο στάδιο αφορά την οργάνωση της ομάδας που θα μεταφέρει στην κοινωνία τα μηνύματα, θα αποτελείται και από πρόσωπα εκτός των κομματικών τειχών. Σε δεύτερο στάδιο θα προβληθούν κωδικοποιημένες οι θέσεις του ΠαΣοΚ για μια σειρά από θέματα που αφορούν τη χώρα αλλά και ειδικά την Περιφέρεια. Το τρίτο στάδιο θα αφορά ανοιχτές συγκεντρώσεις και εκδηλώσεις σε όλους τους νομούς.