Τελικώς, οι υποκλοπές φαίνεται να έγιναν για τον… κανέναν και χωρίς λόγο, από απλούς ιδιώτες. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει σχεδόν αβίαστα για όποιον διαβάσει τη σχετική δικογραφία.
Κι εύλογα γεννάται το ερώτημα: Είναι έτσι; Ιδού λοιπόν τα 15 κρίσιμα κενά που διαπιστώνονται στις έρευνες των Αρχών για τη συγκεκριμένη μείζονα υπόθεση. Και είναι αυτά που προκαλούν τις πολιτικές δηλώσεις των τελευταίων ημερών από την πλευρά της αντιπολίτευσης, και όχι μόνο, για «προσπάθεια συγκάλυψης».
1. Οι Αρχές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το παράνομο λογισμικό Predator στην Ελλάδα για την παρακολούθηση περίπου 100 πολιτικών, στελεχών του Μαξίμου, υπηρεσιακών παραγόντων μέχρι και δικαστικών λειτουργών, στρατιωτικών ή και αστυνομικών, ενεργοποίησαν μόνο δύο Έλληνες και δύο ισραηλινοί ιδιώτες (οι Ι. Λαβράνος, Φ. Μπίτζιος, Τ. Ντίλιαν και Σάρα Χαμού), που ασχολούνται με θέματα τεχνολογίας και επικοινωνιακά συστήματα.
Χωρίς να δίνεται μία στοιχειώδης απάντηση στο καίριο ερώτημα: Ποιον λόγο θα είχαν τα συγκεκριμένα πρόσωπα να παρακολουθούν με το εν λόγω σύστημα αυτά τα πρόσωπα. Όταν μάλιστα οι περισσότεροι από αυτούς δεν έχουν καμιά σχέση με τις όποιες δραστηριότητές τους και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους.
2. Οι ερευνητές της υπόθεσης δεν εξέτασαν καθόλου και δεν συνεκτίμησαν ότι οι δύο Έλληνες επιχειρηματίες – και κυρίως ο κ. Λαβράνος – που κατηγορούνται για τη διαχείριση του Predator είχαν πολυετή γνωριμία με ορισμένα στελέχη του Μαξίμου, αλλά και με κρατικούς αξιωματούχους. Ούτε ότι με μερικούς από αυτούς υπήρχαν έμμεσες εταιρικές σχέσεις, όπως προκύπτει και από το πόρισμα της Οικονομικής Αστυνομίας τον Οκτώβριο του 2023, που προχώρησε σε ενδελεχή έρευνα.
3. Οι λειτουργοί που ερεύνησαν την υπόθεση άφησαν κυριολεκτικά για την τελευταία στιγμή την αναζήτηση στοιχείων για τους κοινούς «στόχους» παρακολούθησης (που, όπως αποδείχθηκε, ήταν 28 τελικά) της ΕΥΠ και του Predator. Αν και αποτελεί ένα σαφές ενδεικτικό στοιχείο για τις σχέσεις των διαχειριστών τους. Κι αυτό ενώ υπήρχε από τις 15 Απριλίου 2024 επιστολή της ΑΔΑΕ προς την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου ώστε να προχωρήσει άμεσα στη σχετική διασταύρωση.
Δεν υπήρξε καμιά απάντηση. Τελικά η σύνταξη της κοινής λίστας πραγματοποιήθηκε από δύο διορισμένους ιδιώτες πραγματογνώμονες που επισκέφθηκαν την ΕΥΠ στις 17 Ιουνίου 2024 κι ενώ είχε ήδη κλείσει ο κύριος κύκλος των καταθέσεων κρίσιμων προσώπων. Χωρίς να τους υποβληθούν σχετικές ερωτήσεις. Ο δικαστικός φάκελος είχε κλείσει.
4. Δεν εξετάσθηκε ποτέ γιατί οι μυστικές υπηρεσίες είχαν θέσει υπό παρακολούθηση τους 28 κοινούς στόχους. Δεν ερευνήθηκε ποτέ με ποιο σκεπτικό έγινε η παρακολούθησή τους κι αν υπήρξε ενημέρωση των αρμόδιων εισαγγελέων της ΕΥΠ. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», δικαστικοί λειτουργοί υποστηρίζουν τα τελευταία 24ωρα ότι ενδεχομένως να υπήρξε παραπλάνησή τους, υπό την έννοια ότι δεν γνώριζαν αυτές τις υφαρπαγές. Πώς; Η υποκλοπή συνομιλιών αυτών των «στόχων» μπορεί να έγινε με το τρικ ένταξης των αριθμών των τηλεφώνων τους σε άσχετες δικογραφίες (π.χ. για το οργανωμένο έγκλημα κ.λπ.). Κι έτσι να μην έγιναν αντιληπτές.
5. Ο τότε διοικητής της ΕΥΠ, Παναγιώτης Κοντολέων, κλήθηκε ως μάρτυρας στις 22 Μαΐου 2024. Δηλαδή, προ του ελέγχου των κοινών παρακολουθήσεων ΕΥΠ και Predator και συνεπώς δεν του υποβλήθηκε τότε καμιά σχετική ερώτηση για να εξηγήσει πώς εξηγούνταν. Ακόμη, ενώ ο ίδιος ανέφερε αόριστα ότι γνώριζε εδώ και 15 χρόνια έναν εκ των ιδιωτών που κατηγορούνται για το κατασκοπευτικό λογισμικό, δεν δέχθηκε καμιά ερώτηση για σειρά συναντήσεων που φέρεται να είχε μαζί του σε περιόδους… υπερ-δραστηριοποίησης του Predator, όπως είχε κατατεθεί από μάρτυρες ήδη από τον Νοέμβριο του 2022.
6. Σημαντική παράλειψη αποτελεί ότι κ. Κοντολέων δεν ρωτήθηκε και για το προσχέδιο μνημονίου συνεργασίας που επρόκειτο να υπογράψει η ΕΥΠ με την αρμόδια υπηρεσία της Βόρειας Μακεδονίας για την κυβερνοασφάλεια. Εκεί βρέθηκαν ψηφιακά ίχνη των διορθώσεων που έκανε ο ισραηλινός εργαζόμενος της εταιρείας Intellexa που εμπλέκεται στη διαχείριση του Predator.
7. Ενώ από τα τέλη του 2022 υπήρχαν μαρτυρίες: α) για τον «συνδετικό» κρίκο (Έλληνα μεσάζοντα όπλων) ισραηλινών κι Ελλήνων επιχειρηματιών που έφεραν από την Κύπρο στην Ελλάδα το Predator, β) όπως και για τα γραφεία εταιρείας στη λεωφόρο Κηφισίας, όπου έγιναν οι σχετικές συναντήσεις γ) αλλά και για τις μεταγενέστερες επαφές με πολιτικά πρόσωπα και υπηρεσιακούς παράγοντες, πάλι δεν υπήρξε καμιά σχετική έρευνα. Τον Δεκέμβριο του 2022 εκλήθη για κατάθεση κι είχε αυτόν τον συνεκτικό ρόλο. Αλλά δεν εξετάσθηκαν συνεργάτες του, ούτε έγινε έλεγχος στα γραφεία της εταιρείας όπου έγιναν οι συναντήσεις, ούτε υποβλήθηκαν σχετικές ερωτήσεις σε άλλους συμμετέχοντες στην «προεργασία» για την ενεργοποίηση του Predator στην Ελλάδα.
8. Παρότι από το φθινόπωρο του 2022 είχαν κατατεθεί στο πλαίσιο της δικαστικής έρευνας τα ονόματα περίπου 10 αστυνομικών που είχαν αποσπασθεί στην ΕΥΠ (μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου επέστρεψαν άρον-άρον σε υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ.) και υπήρχαν σαφείς υπόνοιες ότι συμμετείχαν στο σύστημα των από κοινού παρακολουθήσεων ΕΥΠ και Predator, μόνο δύο από αυτούς (πρόκειται για δύο γυναίκες αξιωματικούς) κλήθηκαν να καταθέσουν. Και οι δύο δήλωσαν άγνοια για το Predator. Χωρίς ωστόσο να τους υποβληθούν κρίσιμες ερωτήσεις. Η μία εξ αυτών κατέθεσε ότι είχε επισκεφθεί τρεις φορές το παράρτημα της ΕΥΠ στην Αγία Παρασκευή, που είχε αναφερθεί ως βάση της ομάδας των πρακτόρων που συνεργάζονταν με τους διαχειριστές του Predator. Ομως υποστήριξε ότι οι επισκέψεις της έγιναν για λόγους εκπαιδευτικούς, χωρίς να ζητηθούν περαιτέρω διευκρινίσεις.
9. Στη διάρκεια της έρευνας δεν κλήθηκαν να καταθέσουν κι άλλα σημαντικά πρόσωπα, όπως ο αστυνομικός-φρουρός ενός από τους βασικούς κατηγορουμένους για τη διαχείριση του Predator, αλλά κι άλλοι στενοί συνεργάτες του. Για τον εν λόγω αστυνομικό υπήρχαν καταθέσεις, από τα τέλη του 2022, ότι μεσολάβησε για την επιλογή και τη μεταγενέστερη απόσπαση στην ΕΥΠ αστυνομικών που συμμετείχαν στην ομάδα «κρούσης» των παράνομων παρακολουθήσεων. Ακόμη φέρεται να γνώριζε για μυστικές συναντήσεις που είχε ο εν λόγω κατηγορούμενος για το παράνομο λογισμικό με πολιτικά πρόσωπα, κρατικούς υπαλλήλους κ.λπ. Όμως και πάλι δεν ρωτήθηκε σχετικά.
10. Δεν κλήθηκαν για εξέταση υπάλληλοι της εταιρείας Intellexa και όχι μόνο που φαίνεται να σχετίζονται με τη διαχείριση του παράνομου λογισμικού Predator. Εκτός των άλλων, δεν κλήθηκαν τρεις Έλληνες υπάλληλοι της Intellexa που φέρεται να μετέβησαν στα γραφεία της εταιρείας στο Μαρούσι, όταν αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο κι αφαίρεσαν υπολογιστές και άλλο εξοπλισμό που πιθανολογείται ότι σχετιζόταν με το εν λόγω σύστημα υφαρπαγής δεδομένων από κινητά.
11. Δεν διερευνήθηκε ενδελεχώς η «μόλυνση» 11 κινητών (από τον πολιτικό, οικονομικό, δημοσιογραφικό, δικαστικό χώρο) με το λογισμικό Predator, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της 26ης Ιανουαρίου 2021 με παραπλανητικό link σε «ευχαριστήριο» SMS που εμφανιζόταν ότι προέρχεται από τον αριθμό τότε στενού συνεργάτη του Πρωθυπουργού, την ημέρα της ονομαστικής εορτής του.
Ο ίδιος, όταν κλήθηκε προ μερικών εβδομάδων για κατάθεση από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, ανέφερε αυτό που ήταν ήδη γνωστό, ότι δηλαδή αυτά τα 11 SMS έχουν αποσταλεί μέσω υπηρεσιών Διαδικτύου με χρήση προπληρωμένων καρτών και με παραπλανητικά στοιχεία του αποστολέα.
12. Το πόρισμα των διορισμένων από τον Άρειο Πάγο πραγματογνωμόνων που ανέλαβαν να διασταυρώσουν τις λίστες παρακολουθήσεων ΕΥΠ και Predator ελέγχεται για ένα μαθηματικό «τρυκ». Έτσι αρχικά εντοπίζουν ότι 28 από τους 87 στόχους του Predator ήταν και στόχοι νόμιμης παρακολούθησης από την ΕΥΠ, γεγονός που καταδεικνύει ότι το 31% των παρακολουθήσεων είναι κοινοί και παραπέμπει σε συσχέτιση των δύο συστημάτων.
Όμως επιχειρούν σμίκρυνση αυτού του ποσοστού στο… 1%, συνυπολογίζοντας και τις 15.304 διατάξεις άρσης απορρήτου της ΕΥΠ τη συγκεκριμένη περίοδο. Ωστόσο δεν συνεκτιμούν ότι η λίστα των 28 κοινών «στόχων» αφορά κορυφαία πολιτικά πρόσωπα (όπως τον πρόεδρο του ΠαΣοΚ, Νίκο Ανδρουλάκη) και όχι μόνο. Οι πραγματογνωμοσύνες προχώρησαν σε αναγωγές με τις 15.000 διατάξεις της ΕΥΠ που αφορούν παρακολουθήσεις διακινητών λαθρομεταναστών, μελών συμμοριών της νύχτας, υπόπτων για κατασκοπεία, τζιχαντιστών κ.λπ., που δεν είναι συγκρίσιμα ποιοτικά «μεγέθη».
13. Το σκεπτικό περί… σύμπτωσης για την κοινή λίστα παρακολουθήσεων ΕΥΠ και Predator, που θεωρείται ο βασικός άξονας της δικογραφίας που ανάγει το Predator σε ιδιωτική υπόθεση δεν λαμβάνει υπόψη ότι στις περισσότερες από αυτές τις 28 περιπτώσεις κοινών παρακολουθήσεων υπάρχει «διαδοχή» των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων αρχικά από την ΕΥΠ και σε δεύτερη φάση – σε κοντινά χρονικά διαστήματα – από το Predator.
Κάτι που μειώνει καθοριστικά την πιθανότητα να είναι συμπτωματικοί. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως όταν ένας δημοσιογράφος είχε απευθυνθεί στην ΑΔΑΕ για να πληροφορηθεί αν η ΕΥΠ του παρακολουθεί το τηλέφωνο, σταμάτησε η υποκλοπή των συνομιλιών του από τις μυστικές υπηρεσίες και ξεκίνησε με το… παράνομο λογισμικό.
14. Από την έρευνα δεν εξηγείται πώς βρέθηκαν στο στόχαστρο του Predator πράκτορες της ΕΥΠ που είχαν πέσει σε δυσμένεια από διοικητικά στελέχη των μυστικών υπηρεσιών.
15. Το πλέον καταλυτικό στοιχείο που ουσιαστικά καταρρίπτει την εκδοχή της τυχαίας παρακολούθησης των 28 από ΕΥΠ και Predator και δεν ερευνήθηκε είναι ότι οι επτά από αυτούς είχαν παγιδευτεί με παραπλανητικό SMS που αφορούσε τον εμβολιασμό τους κατά της COVID-19 (με πραγματικά όμως στοιχεία, για το εμβολιαστικό κέντρο, τον χρόνο προσέλευσής τους κ.λπ.) λίγη ώρα αφού είχαν λάβει κανονικό επίσημο μήνυμα από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.
Κι αυτό με το δεδομένο ότι η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων είχε πραγματοποιήσει πολυήμερη έρευνα στα συστήματα της ΗΔΙΚΑ (Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης) ΑΠ όπου διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε διαρροή των σχετικών στοιχείων εμβολιασμού των επτά «στόχων» του Predator και της ΕΥΠ. Κάτι που οδηγεί με ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι ο μοναδικός τρόπος για να είχαν πληροφορηθεί τα σχετικά στοιχεία εμβολιασμού των υπό παρακολούθηση ατόμων ήταν να είχαν αντλήσει τα σχετικά στοιχεία από τη «γέφυρα» που φαίνεται ότι υπήρχε με την ΕΥΠ που παρακολουθούσε κι εκείνη τα κινητά τους και διευκόλυνε την παγίδευσή τους με το άλλο λογισμικό.