Είναι θέμα βιτρίνας; Είναι ζήτημα μάρκετινγκ; Αρκεί μόνο το περιεχόμενο; Τα μηνύματα ποια είναι; Ποιος είναι ο στόχος; Ποιοι οι δέκτες και οι πομποί των μηνυμάτων; Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που έχουν τεθεί τις τελευταίες ημέρες στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για το κατά πόσο έπρεπε να αλλάξει η δημόσια εικόνα του κόμματος προς την κοινωνία. Από την πρώτη στιγμή η απάντηση ήταν μονολεκτική: «Αλλαγή άμεσα» – και δεν υπήρξε δεύτερη σκέψη. Ως εκ τούτου, ήταν μονόδρομος να επέλθει σε πολύ μεγάλο βαθμό αλλαγή στα πρόσωπα που θα εμφανίζονται στα ΜΜΕ και αυτό έγινε με τη σύνθεση της νέας εκλογικής επιτροπής.
Και αυτή η αλλαγή εντάσσεται στο πλαίσιο της επιχείρησης άμεσης ανασυγκρότησης που είναι σε πλήρη εξέλιξη εδώ και λίγες ημέρες στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μετά τη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής και στη σκιά της συντριπτικής ήττας στις εκλογές της 21ης Μαΐου.
Και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας το είπε και το ζήτημα είναι να το κατανοήσουν και οι πολίτες, όσοι τουλάχιστον ψηφίζουν ή σκέπτονται να στηρίξουν τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. «Ακούσαμε το μήνυμα των πολιτών εν κινήσει» ήταν το μήνυμα του κ. Τσίπρα μετά την, πρώτη, προ ημερών συνεδρίαση της νέας εκλογικής επιτροπής. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σημείωσε ότι η απάντηση του κόμματος είναι μία: «Βάζουμε τον πήχη ψηλά και κινητοποιούμε κάθε ανθρώπινο πόρο προκειμένου να πετύχουμε τον μεγάλο μας στόχο που είναι η ανατροπή των συσχετισμών της 21ης Μαΐου εν όψει των επόμενων εκλογών. Μιας νέας εκλογικής αναμέτρησης που έχουμε μπροστά μας».
Και το κρίσιμο ερώτημα είναι κατά πόσο αυτή η νέα αρχή μπορεί να δημιουργήσει θετικό κλίμα στην κοινωνία για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που έδειξε σε πολλά σημεία γηρασμένος, χωρίς φρεσκάδα, με ξύλινο πολιτικό λόγο.
Ολα είναι θέμα τακτικής και στρατηγικής και στον πολιτικό σχεδιασμό της Κουμουνδούρου μπαίνουν πλέον και στοιχεία πολιτικού μάρκετινγκ, κάτι που είναι αναγκαιότητα στη σημερινή εποχή για να προωθηθεί καλύτερα το πολιτικό μήνυμα.
Φρέσκα πρόσωπα
Επίσης, θα αλλάξει η βιτρίνα του κόμματος προς τα ΜΜΕ με φρέσκα πρόσωπα, ώστε να δοθεί το μήνυμα πως και στελέχη υπάρχουν αξιόλογα και με σοβαρότητα. Αρα, υπάρχει σιωπητήριο σε παλαιά στελέχη και ο χώρος δίνεται στους νέους. Σκέψεις να αλλάξουν τα ψηφοδέλτια και να τοποθετούν σε εκλόγιμες θέσεις πρόσωπα που δεν εξελέγησαν στις εκλογές της 21ης Μαΐου δεν υπάρχει. Στην εκλογική επιτροπή, όπου συντονιστής είναι ο εργατολόγος Διονύσης Τεμπονέρας, συμμετέχουν στελέχη με μεγάλη εμπειρία ακόμη και από την περίοδο των μνημονίων, πολιτικά στελέχη, στελέχη που συνδυάζουν την τεχνοκρατική επάρκεια με την πολιτική στράτευση και ήταν στη δεξαμενή σκέψης που είχε δημιουργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ξεχάστηκε γρήγορα.
Στη νέα εκλογική επιτροπή συμμετέχουν οι Ράνια Σβίγκου, Πόπη Τσαπανίδου, Αλέξης Χαρίτσης, Κατερίνα Νοτοπούλου, Ράνια Θρασκιά, Κώστας Ζαχαριάδης, Διάνα Βουτυράκου, Νικόλας Φαραντούρης, Διονύσης Τεμπονέρας, Ευάγγελος Αποστολάκης, Γρήγορης Θεοδωράκης, Χάρης Μαμουλάκης, Εφη Αχτσιόγλου, Αθηνά Λινού, Δημήτρης Λυρίτσης, Τζένη Λειβαδάρου, Κινυούα Μάινα Νικόδημος, Μακρίνα-Βιόλα Κώστη, Γιώργος Χουλιαράκης, Γιώργος Καραμέρος και Στέφανος Κασελάκης.
Και ήδη τις πρώτες ημέρες λειτουργίας της νέας επιτροπής υπάρχει αλλαγή εικόνας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ειδικά με εμφανίσεις όπως του κ. Τεμπονέρα που κερδίζει πόντους με τον νηφάλιο, συγκροτημένο και με επιχειρήματα λόγο του που δεν θυμίζει παρωχημένες επιλογές. Παράλληλα, εδώ μπαίνουν και πρόσωπα όπως ο πρώην βουλευτής Κ. Ζαχαριάδης, ο Αλ. Χαρίτσης που έχει θετική απήχηση στην Κεντροαριστερά, ο καθηγητής Ν. Φαραντούρης και προφανώς η Εφη Αχτσιόγλου που έχει και πολύ καλή δημόσια παρουσία. Από κοντά και άλλα πρόσωπα, όπως ο δικηγόρος και μέλος του ΔΣ Αθηνών Δ. Λυρίτσης που ξέρει το θέμα των κόκκινων δανείων κ.ά. Επί της ουσίας θα μιλάνε και ευρύτερα για τα πολιτικά θέματα, αλλά κυρίως και για ζητήματα που γνωρίζουν με καθαρή στόχευση την προγραμματική αντιπαράθεση.
Με τις αλλαγές στα πρόσωπα θέλει να πετύχει τους εξής, κατά τον Αλ. Τσίπρα, ρεαλιστικούς στόχους, την 25η Ιουνίου: α) την ανατροπή των δυσμενών συσχετισμών που προέκυψαν από την πρώτη κάλπη της 21ης Μαΐου, β) την ισχυροποίηση της προοδευτικής εναλλακτικής για τη διακυβέρνηση της χώρας και την υπεράσπιση των συμφερόντων της κοινωνικής πλειονότητας και γ) τη δημιουργία ενός ισχυρού θεσμικού αντίβαρου, του μόνου που δεν είναι βολικό για το σύστημα, σε μια παντοδύναμη και ανεξέλεγκτη δεξιά κυβέρνηση υπό τον Κ. Μητσοτάκη, που έχει δώσει σαφή δείγματα γραφής για τον αλαζονικό και καθεστωτικό τρόπο διακυβέρνησής της.
Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι άλλαξε και την ευρύτερη ομάδα και γι’ αυτό συγκροτήθηκε η προαναφερθείσα νέα εκλογική επιτροπή, η οποία έχει ως συντονιστή τον Δ. Τεμπονέρα, ένα πρόσωπο της νεότερης γενιάς με πολύ καλή δημόσια παρουσία και σημείο αναφοράς για την Αριστερά, καθώς ο πατέρας του δολοφονήθηκε από μέλη της ΟΝΝΕΔ στην Πάτρα την περίοδο της διακυβέρνησης της ΝΔ επί πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Η επιλογή Τεμπονέρα ήταν σε μια λογική διόρθωσης πολλών λαθών ώστε να δοθεί ένα μήνυμα σε τμήμα της κοινωνίας ότι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ στις 25 Ιουνίου έχει θετικό χαρακτήρα.
Γι’ αυτό οι συνεργάτες του λένε ότι στη μάχη αυτή αξιοποιεί και μια σειρά από νέα πρόσωπα με κοινωνική γείωση και τεχνοκρατική – επιστημονική επάρκεια, όπως αποτυπώθηκε και στην πρώτη συνεδρίαση της νέας εκλογικής επιτροπής. Ουσιαστικά όμως είναι στρατηγική επιλογή η καθαρότητα του πολιτικού μηνύματος του ΣΥΡΙΖΑ, σε αντίθεση με λάθη του πρόσφατου παρελθόντος, που είχαν ως αποτέλεσμα ένα «θολό» μήνυμα που δικαίως δεν έπεισε τους πολίτες.
Το καθαρό σύνθημα πλέον είναι «στρίψατε προς τ’ αριστερά!». Αυτό θα μπορούσε να είναι το παράγγελμα του Αλέξη Τσίπρα προς τα κομματικά μέλη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία μετά την προ ημερών παρουσία του στη Νίκαια και τα όσα είπε στους συγκεντρωμένους ψηφοφόρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Η επιρροή του Ν. Μαραντζίδη ήταν εμφανής.
Ηταν η πρώτη κεντρική ομιλία μετά την εκλογική ήττα και επελέγη η λαϊκή περιοχή της Β’ Πειραιά που έχει και έντονο λαϊκό και προσφυγικό στοιχείο. Εκεί ο Αλ. Τσίπρας ήταν αυθόρμητος και συναισθηματικός στην αρχή της ομιλίας του. Ηταν σαν να επιζητούσε στήριξη, όχι απλά πολιτική και εκλογική μετέπειτα, αλλά συναισθηματική για τη δύσκολη μάχη που έρχεται. Και αυτό διότι η αναμέτρηση της 25ης Ιουνίου είναι υπαρξιακή για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και για τον ίδιο.
Η παρουσία του στην περιοχή της Νίκαιας είχε συμβολισμούς, όπως π.χ. για το Μπλόκο της Κοκκινιάς, για την αντίσταση στους γερμανούς κατακτητές, την αντιδιδακτορική πάλη, τον κόσμο της εργασίας και των διεκδικήσεων, αλλά και ως περιοχής του Παύλου Φύσσα, συμβόλου του αγώνα κατά των φασιστών και της Χρυσής Αυγής.
Ολα ήταν επιμελημένα, όπως θα έπρεπε καιρό τώρα, συνέχεια και της παρουσίας του κόμματος στα ΜΜΕ τις τελευταίες ημέρες με φρέσκα πρόσωπα. Αυτό έγινε και πριν από μερικές μέρες: χαμηλό πόντιουμ και άμεση επαφή με τους συγκεντρωμένους και όχι μια εξέδρα και απόσταση. Περισσότερο να δίνει την αίσθηση της συντροφικότητας και πίσω του ακριβώς μια εξέδρα με νέους ανθρώπους, θέλοντας να τονίσει ότι το κόμμα συναντάται με τη νεολαία που δεν τον στήριξε όπως περίμενε στις πρώτες εκλογές.
Τα διλήμματα συγκεκριμένα και ο λόγος όχι τοξικός, αλλά πιο προγραμματικός και με το βλέμμα στο μέλλον, αν και οι συγκρίσεις με τη ΝΔ είναι αναμενόμενες.