Με έναν μήνα να απομένει έως τις κάλπες της 9ης Ιουνίου, οι στρατηγικές και τα «πονταρίσματα» των κομμάτων έχουν λίγο – πολύ ξεκαθαρίσει.
Για τη ΝΔ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η στοιχειώδης επανασυσπείρωση δυνάμεων και η – έστω και βαρύθυμη – νέα εκλογική επιβεβαίωση από τον βασικό κορμό της ΝΔ. Υπό αυτή την έννοια, η αξιοσημείωτη δημοσκοπική κάμψη των προηγούμενων μηνών λειτούργησε αφυπνιστικά και έδειξε να οδηγεί σε προσαρμογές στο πεδίο της στρατηγικής και της τακτικής.
Την ίδια στιγμή, ο ΣΥΡΙΖΑ δείχνει να έχει ξεπεράσει το αρχικό σοκ μετά την εκλογή του Στέφανου Κασσελάκη, αν και θεωρείται βέβαιο ότι η δημοσκοπική του ανάκαμψη και σταθεροποίηση δεν οφείλεται τόσο στην επιστροφή παραδοσιακών αριστερών ψηφοφόρων όσο στην προσέλκυση νέων κοινών, μέσω της ιδιόμορφης, απολιτικής καμπάνιας και δραστηριότητας του αρχηγού του κόμματος.
Η περίπτωση του ΠαΣοΚ στην τελική ευθεία προς την κάλπη δείχνει να είναι η πιο σύνθετη και να διαμορφώνει ένα από τα μεγάλα αινίγματα των εκλογών. Η δεξαμενή από την οποία θα μπορούσε να αντλήσει εκλογικό μερίδιο παραμένει ασαφής, η δυναμική του Νίκου Ανδρουλάκη στις δημοσκοπήσεις δείχνει να έχει εξαντληθεί και η προσπάθεια της ηγετικής ομάδας εξακολουθεί να στρέφεται περισσότερο στην αφύπνιση αντιδεξιών αντανακλαστικών και λιγότερο σε μια συνολική, πειστική πολιτική πρόταση. Σε κάθε περίπτωση η Χαριλάου Τρικούπη θέλει να αξιοποιήσει αυτές τις πέντε εβδομάδες ως τις κάλπες με επικοινωνιακή αντεπίθεση, ρίχνοντας το βάρος σε Αττική και Κρήτη.
ΝΔ: Επιδιώκει κατευνασμό και επανασύνδεση με το δεξιό ακροατήριο
Η ανάλυση των δημοσκοπικών στοιχείων των τελευταίων μηνών διαμόρφωσε και τις βασικές απαιτήσεις της στρατηγικής της ΝΔ εν όψει των ευρωεκλογών. Κύριος στόχος είναι ο κατευνασμός της δυσαρέσκειας του βασικού πυρήνα των δεξιών ψηφοφόρων, οι οποίοι πήραν τις αποστάσεις τους, ειδικώς έπειτα από τους πολιτικά άκομψους χειρισμούς για την ψήφιση του γάμου των ομοφύλων.
Υπό αυτό το πρίσμα, το κεντρικό επιτελείο του Μεγάρου Μαξίμου εστίασε την προσοχή του στη διαδικασία προσέγγισης αυτών των συγκεκριμένων ομάδων, οι οποίες και διαμορφώνουν τον εκλογικό πυρήνα της ΝΔ διαχρονικά (με την εξαίρεση του σοκ του Μαΐου 2012).
Με αυτόν τον στόχο, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός προέταξε το στοίχημα της πολιτικής σταθερότητας και ανέλαβε ρόλο πρωταγωνιστή σε μια καμπάνια η οποία στηρίζεται, αφενός, στην επίθεση κατά του «απολιτικού λαϊκισμού» του ΣΥΡΙΖΑ και του Στέφανου Κασσελάκη, και, αφετέρου, στην έντονη κριτική κατά του ΠαΣοΚ και του Νίκου Ανδρουλάκη, με την κατηγορία ότι δεν έχουν στηρίξει μεταρρυθμίσεις, ακόμα και εκείνες στις οποίες κατά το παρελθόν είχαν πρωταγωνιστήσει, έστω και αν δεν είχαν προχωρήσει.
Το τρίτο μέτωπο στο οποίο έστρεψε την προσοχή του ο Πρωθυπουργός είναι αυτό της Ακροδεξιάς, την οποία κατηγορεί με αιχμή το «εμπόριο πίστης» και τον πατριωτικό λαϊκισμό.
Ως προς αυτά, ιδιαίτερη έμφαση κατά τη διάρκεια των προηγούμενων εβδομάδων δόθηκε στην προσπάθεια αποκλιμάκωσης της έντασης μεταξύ κυβέρνησης και Εκκλησίας, η οποία φάνηκε να επιτυγχάνεται με τη συνάντηση του Πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου την προηγούμενη Παρασκευή. Παράλληλα, με την προσοχή στραμμένη στο δεξιό και πιο συντηρητικό ακροατήριο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση επιχειρούν στην τελική ευθεία προς την κάλπη να δώσουν έμφαση στο πεδίο της ασφάλειας και της νομιμότητας. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάστηκε μεταξύ των άλλων το νομοσχέδιο για τον σχολικό εκφοβισμό και την παραβατικότητα των νέων, ενώ έχουν ενταθεί οι πάσης φύσεως επιχειρήσεις της Αστυνομίας.
Την ίδια στιγμή, προφανής είναι και η εκλογική στόχευση των πρόσφατων ανακοινώσεων για το μπόνους παραγωγικότητας 15% στο Δημόσιο, όπως και οι συναντήσεις του Πρωθυπουργού (κατά ομάδες) με τους βουλευτές της ΝΔ εν όψει των διακοπών του Πάσχα και των εκλογών.
Το τελευταίο σκέλος της εκλογικής στρατηγικής της ΝΔ αναμένεται να υλοποιηθεί με τις περιοδείες του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη σε θεωρούμενες «δύσκολες» περιοχές, όπως η Κεντρική και Δυτική Μακεδονία, αλλά και πολυπληθείς περιοχές, όπως η Δυτική Αττική και η Β’ Περιφέρεια του Πειραιά, όπου η ΝΔ είχε επικρατήσει σε όλες τις τελευταίες αναμετρήσεις, όμως σήμερα δείχνει να παρουσιάζει κάμψη και απώλειες, για μια σειρά λόγων, όπως η ακρίβεια και η έξαρση της εγκληματικότητας.
ΣΥΡΙΖΑ: Στόχος η ανατροπή με «όπλα» Τέμπη και καθημερινότητα
Στην Κέρκυρα, όπου ο Στέφανος Κασσελάκης βρίσκεται για το Πάσχα, συνηθίζουν να ρίχνουν κανάτια για να ξορκίσουν το κακό και να γιορτάσουν την πρώτη Ανάσταση. Από την πλευρά του, για να ξορκίσει ένα πιθανό κακό αποτέλεσμα στις ευρωεκλογές ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, πρέπει να σπάσει τα δικά του κανάτια, ώστε να διώξει το τείχος της επιφυλακτικότητας και της αδιαφορίας ή και του αρνητισμού για τον ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο μια εκλογική ανάσταση.
Ο κ. Κασσελάκης έχει μπροστά του 35 μέρες έως τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου, μια μέρα-σταθμό και ορόσημο για τον ίδιο, καθώς από το εκλογικό αποτέλεσμα θα κριθούν πολλά για την πορεία του και παράλληλα θα αναδειχθούν και οι νέες συντεταγμένες του εκλογικού χάρτη της χώρας, αλλά και οι συνθήκες στις οποίες θα κληθεί να πραγκατοποιήσει τις επόμενες κινήσεις του.
Η εκλογική ανάσταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προϋποθέτει ένα ποσοστό σίγουρα πάνω από το 17,83% που έλαβε το κόμμα υπό τον Αλέξη Τσίπρα στις εθνικές εκλογές του περασμένου ον Ιουνίου. Αν δεν καταφέρει να φτάσει σε αυτόν τον στόχο, τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αρχίσει η εσωτερική γκρίνια. Ο ίδιος πιστεύει στην ανατροπή, όπως λέει, αν και σε συνεντεύξεις του στέλνει αντιφατικά μηνύματα: π.χ. σε μια πρόσφατη μίλησε για ολική ανατροπή, μετά έδειξε να πιστεύει σε ένα ποσοστό της τάξης του 29% η ΝΔ και 20% ο ΣΥΡΙΖΑ και εν τέλει είπε ότι «δεν είναι εκλογές για να συγκριθούν ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Στέφανος Κασσελάκης, αλλά ψηφίζουμε για το ποια Ευρώπη θέλουμε».
Βέβαια, μια άλλη παράμετρος είναι ότι τα αντιφατικά αυτά μηνύματα αφορούν κυρίως τους αμιγώς πολιτικοποιημένους, αλλά το κοινό που στοχεύει ο Στ. Κασσελάκης δεν ασχολείται με αυτά. Εχει άλλες προσλαμβάνουσες και θα ψηφίσει με άλλα κριτήρια, εάν προσέλθει στις κάλπες βέβαια. Και εδώ είναι ένα άλλο ζήτημα για τον Στ. Κασσελάκη, που φτάνει στα όρια του «στοιχήματος»: κατά πόσο θα καταφέρει να κινητοποιήσει αυτό το κοινό που περιγράφεται ως «απολιτίκ».
Ο κ. Κασσελάκης σε αυτές τις 35 μέρες έως τις κάλπες θα στοχεύει ευθέως τον Κ. Μητσοτάκη με αρκετές προσωπικές αναφορές. Επενδύει, όπως ήδη φαίνεται, και στην τραγωδία των Τεμπών, στο ζήτημα του κράτους δικαίου, αλλά και στα ζητήματα της καθημερινότητας.
Η προεκλογική καμπάνια θα είναι εστιασμένη αρκετά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα βίντεο που προβάλλονται κυρίως μέσω του TikTok, αλλά και με μπαράζ συνεντεύξεων σε εκπομπές, όχι μόνο πολιτικές αλλά και ανάλαφρες και λάιφσταϊλ, αν και δηλώνει πως ο όρος τον ενοχλεί.
Στόχος βασικός η δεύτερη θέση, η εκλογή τεσσάρων ευρωβουλευτών, η ενίσχυση της ομάδας του στο ευρύτερο πολιτικό πεδίο και η εδραίωση του ΣΥΡΙΖΑ στον ευρύτερο χώρο, που θα σημάνει και τον «εξοβελισμό» του ΠαΣοΚ.
ΠαΣοΚ: Ρίχνουν το βάρος σε Κρήτη, Αττική και… επικοινωνία
Κάθε ημέρα μέχρι τις ευρωεκλογές θα είναι και μία μάχη που θα δίνει το ΠαΣοΚ, με διπλό στόχο. Από τη μία να αναδειχθούν οι θέσεις του κόμματος και από την άλλη να προκαλέσει ρωγμές στο σύστημα εξουσίας του Μεγάρου Μαξίμου. Ολες αυτές οι μάχες συνθέτουν έναν πόλεμο 35 ημερών, σε όλα τα επίπεδα, που θα κορυφωθεί το βράδυ της 9ης Ιουνίου.
Για τη Χαριλάου Τρικούπη σε αυτόν τον πόλεμο δεν περισσεύει κανείς. Με επικεφαλής τον Νίκο Ανδρουλάκη, οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές οργώνουν την Ελλάδα και πραγματοποιούν στοχευμένες εξορμήσεις με σκοπό να επικοινωνήσουν τις προτάσεις του ΠαΣοΚ για θέματα όπως η ακρίβεια, η κοινωνική κατοικία, η Υγεία και η Παιδεία. Θέματα με κοινωνικό πρόσημο που αφορούν οριζόντια την κοινωνία και χαρακτηρίζονται ως ταυτοτικά της παράταξης.
Οι βουλευτές με τους συνεργάτες τους κινούνται θεσμικά μέσα στο κοινοβούλιο με επίκαιρες ερωτήσεις, αλλά και διάβασμα όλων των νομοσχεδίων και των τροπολογιών που φέρνει η κυβέρνηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δράσης αυτής αποτελεί η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠαΣοΚ τη Μ. Δευτέρα για τροπολογία που έφερε η κυβέρνηση σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής και όχι του υπουργείου Υγείας. Με βάση την ένσταση του ΠαΣοΚ, η τροπολογία αυτή επιτρέπει σε ιδιώτες γιατρούς να χρησιμοποιούν τα δημόσια νοσοκομεία για δικό τους, ιδιωτικό, όφελος. Με τέτοιες ενέργειες πιστεύουν θα αναδειχθεί η ποιότητα του ανανεωμένου στελεχιακού δυναμικού του κόμματος και πως θα αποτυπωθεί στο συλλογικό υποσυνείδητο ότι το ΠαΣοΚ ασκεί σοβαρή αντιπολίτευση.
Παράλληλα, στα τηλεοπτικά πάνελ έχει δοθεί η εντολή να υποστηριχθούν τα χτυπήματα που έχει καταφέρει το ΠαΣοΚ στο προφίλ του Πρωθυπουργού. Οπως στις υποκλοπές που απομακρύνθηκε ο στενότερός του συνεργάτης, στις αυτοδιοικητικές εκλογές, αλλά και στην πρόταση δυσπιστίας, που αποπέμφθηκαν δύο στενοί συνεργάτες του Πρωθυπουργού.
Μία μεγάλη μάχη που πρέπει να κερδηθεί για τη Χαριλάου Τρικούπη είναι κι αυτή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της επικοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζονται πολλά βίντεο προκειμένου να γίνει πιο εύπεπτο το μήνυμα των εκλογών, αλλά και πιο εύκολη η διάχυσή του στους χρήστες των μέσων. Επιπρόσθετα, ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δοθεί το επόμενο διάστημα στην Κρήτη που θεωρείται περιφέρεια-κλειδί, με τους δημοσκόπους να θεωρούν πως είναι μια περιφέρεια από την οποία το ΠαΣοΚ μπορεί να αυξήσει τα ποσοστά του, καθώς και στην Αττική. Ο σχεδιασμός μάλιστα για το Λεκανοπέδιο έχει προχωρήσει και το επόμενο διάστημα οι βουλευτές της περιοχής, μαζί με τους δύο βουλευτές του Επικρατείας και αυτοδιοικητικούς παράγοντες, αναμένεται να κινητοποιηθούν από τους Νίκο Μήλη και Κώστα Παπαδημητρίου που μπαίνουν ως συντονιστές στην προσπάθεια αυτή της αύξησης των ποσοστών.