Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να ιδιωτικοποιηθεί, με το 67% των μετοχών του να είναι υπό πώληση. Ο διαγωνισμός έχει καθυστερήσει οκτώ μήνες να ολοκληρωθεί λόγω γραφειοκρατικών ζητημάτων, όπως οι απαλλοτριώσεις. «Μέχρι το τέλος Μαΐου αναμένεται να ανοίξουν οι προσφορές και να αναδειχθεί ο ανάδοχος, ενώ μέχρι το τέλος του 2022 θα έχει ολοκληρωθεί η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του» δήλωσε προ ημερών ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.
Τα σχήματα που ενδιαφέρονται για την απόκτηση του πακέτου των μετοχών και πέρασαν στη β’ φάση του διαγωνισμού είναι:
1) Quintana Infrastructure & Development.
2) Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis (Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).
3) Κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics.
4) Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ.
Το πρώτο σχήμα, με έδρα στο Τέξας, λίγες ημέρες πριν από τη «δύση» του 2021 ζήτησε – μέσω άλλης εταιρείας – να παραταθεί ο διαγωνισμός. Θεωρητικά πρόκειται για εταιρεία αμερικανικών συμφερόντων. Το δεύτερο σχήμα στο οποίο προΐσταται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (και το οποίο φαίνεται να έχει και την αμερικανική στήριξη) είχε εξασφαλίσει ότι θα χρηματοδοτηθεί από την Αναπτυξιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (DFS) για να προχωρήσει στην αγορά των μετοχών.
Το τρίτο σχήμα, στο οποίο μετέχει και η οικογένεια Κοπελούζου, προβάλλει ισχυρή διεκδίκηση. Πρόσφατα, βέβαια, η Bollore εξαγοράστηκε από την MSI, τη μεγαλύτερη εταιρεία διακίνησης κοντέινερ παγκοσμίως. Το τέταρτο σχήμα είναι του Ιβάν Σαββίδη, το οποίο, σύμφωνα με την αγορά, εκπροσωπεί τα ρωσοκινεζικά συμφέροντα και δεν αναμένεται να έχει καμία τύχη.
Οι φάκελοι με τις προσφορές των τεσσάρων σχημάτων θα ανοίξουν ταυτόχρονα με τις δύο προσφορές ανεξάρτητων εκτιμητών ώστε να καθοριστεί η κατώτατη τιμή.
«Η περιοδική παρουσία αμερικανικών στρατιωτικών δυνάμεων στον λιμένα και οι στενές διμερείς σχέσεις που δομούνται και εμβαθύνονται στην Αλεξανδρούπολη δεν συνεπάγονται αμερικανική επενδυτική παρουσία την επόμενη ημέρα και δεν προεξοφλούν τον νικητή του διαγωνισμού, καθώς η διαδικασία της παραχώρησης είναι αδιάβλητη και προϋποθέτει υψηλό τίμημα και πλειοδοσία» ξεκαθαρίζει ο κ. Χατζημιχαήλ. «Λόγω αποδόμησης δεκαετιών της Αλεξανδρούπολης, η αξία του λιμένα δεν προσδιορίζεται μόνο με οικονομικούς όρους. Μόνο το 2021 το λιμάνι έδειξε μερικές μόνο από τις δυνατότητές του. Για να προσεγγιστεί με ασφάλεια η τιμή του λιμένα, πρέπει να συνυπολογιστούν οι γεωπολιτικές παράμετροι της σημασίας του για τη χώρα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη» προσθέτει ο ίδιος.