Κώστας Μπακογιάννης: Η Αθήνα δεν πρέπει να γίνει αρχαιολογική Disneyland

Ο δήμαρχος Αθηναίων και εκ νέου υποψήφιος αναγνωρίζει λάθη και παραλείψεις, αναλύει τις νέες προκλήσεις όπως το κυκλοφοριακό και ο υπερτουρισμός και ζητεί από τους Αθηναίους να τον «προσλάβουν» έως το τέλος του 2028.

Την ίδρυση ενός νέου, ενιαίου φορέα για τον συνολικό συντονισμό και έλεγχο του κυκλοφοριακού και ένα πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας προτείνει ο δήμαρχος Αθηναίων και εκ νέου υποψήφιος Κώστας Μπακογιάννης. Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» λίγες ώρες προτού ανοίξουν οι κάλπες, αναγνωρίζει λάθη και παραλείψεις, περιγράφει τις προκλήσεις για την επόμενη πενταετία, βλέπει προοπτικές συνεργασίας με τους αντιπάλους του και εκτιμά ότι η υποψηφιότητα Κασιδιάρη «θα αυταναφλεγεί σαν πασχαλινή στρακαστρούκα».

Κύριε δήμαρχε, θα ξεκινήσω από τον Μεγάλο Περίπατο ή ανάπλαση της Πανεπιστημίου. Παρατηρώντας τις τελευταίες σας συνεντεύξεις, βλέπω ότι ναι μεν το αναγνωρίζετε ως ένα πρόβλημα, το ξεπερνάτε όμως στη λογική ότι «εντάξει, καθυστερήσαμε, ταλαιπωρήσαμε τον κόσμο, αλλά άξιζε τον κόπο». Τελικά άξιζε τον κόπο ένα τέτοιο έργο ή θα έπρεπε να προταχθούν άλλα; Για παράδειγμα, ένα πιο εκτεταμένο πρόγραμμα από αυτό που είχατε για τα πεζοδρόμια της Αθήνας;

«Σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνώ τίποτα. Το αντίθετο. Κάνω πολύ συνειδητά δημόσια την αυτοκριτική μου, για δύο λόγους. Πρώτον, διότι θεωρώ ότι είναι και ηθική μου υποχρέωση να επικοινωνήσω το τι πήγε λάθος και έχω μιλήσει για αυτό αναλυτικά. Δεύτερον, διότι μας έχει απασχολήσει πάρα πολύ εσωτερικά και δεν υπάρχει καμία περίπτωση το πάθημα να μη γίνει μάθημα. Το Θέατρο του Λυκαβηττού είναι μια απόδειξη. Ενα εξαιρετικά πολύπλοκο και σύνθετο τεχνικό έργο, το οποίο ολοκληρώθηκε στην ώρα του, χωρίς ουδεμία όχληση. Ως προς τα πεζοδρόμια: Εχουμε ολοκληρώσει ανακατασκευές πεζοδρομίων σε 59 δρόμους, αναβαθμίσαμε 10 πλατείες και 30 πεζοδρόμους. Και συνεχίζουμε. Το δίλημμα «Κέντρο ή γειτονιές» είναι τεχνητό».

Υπάρχουν γειτονιές με πολλά παράπονα, πάντως. Για παράδειγμα, στους Αμπελοκήπους ή στην Κυψέλη είναι ορατές πολλές παραλείψεις, μεγάλα προβλήματα, στην καθαριότητα και αλλού.

«Και στα Πατήσια και στον Νέο Κόσμο και αλλού. Οι γειτονιές είναι 129. Μερικές ήταν χαλάσματα, ορίστε κάποια παραδείγματα από τι έχουμε κάνει:

Καθαριότητα. Νέα μέσα και σύγχρονος εξοπλισμός. Κυρίως νέα φιλοσοφία, με την Αθήνα επιτέλους να πλένεται. Προχωράνε οι υπόγειοι κάδοι. Φτάσαμε τους 41 από τους προγραμματισμένους 350.

Ηλεκτροφωτισμός. 43.500 ηλεκτροφωτιστικά έχει η πόλη. Εχουμε αλλάξει 20.000-22.000. Τους επόμενους μήνες θα τα έχουμε αλλάξει όλα.

Ασφαλτοστρώσεις. Εχουμε ασφαλτοστρώσει 845 δρόμους, τη μισή πόλη. Αρα έχουμε ακόμα μπροστά μας την άλλη μισή.

Παιδικές χαρές. Δέκα νέες τον χρόνο. Συνεχίζουμε με αυτόν τον ρυθμό για τον στόχο μας «μια παιδική χαρά σε απόσταση δέκα λεπτών περπατήματος από κάθε σπίτι».

Σχολεία. Από τα περίπου 350 σχολεία της πόλης έχουμε κάνει σημαντικές εργασίες σε 130 από αυτά. Προχωράμε.

Δημοτικά ιατρεία. 7/7. Ενα σε κάθε διαμέρισμα. 3/7 πολυϊατρεία, στόχος να αναβαθμιστούν όλα».

Τι κάνει ο δήμος για το κυκλοφοριακό της Αθήνας; Εχετε σκεφτεί την εκπόνηση κάποιας νέας μελέτης ή και τον συνολικό συγκοινωνιακό ανασχεδιασμό της πόλης;

«Καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο 15 προτάσεων στο υπουργείο Μεταφορών, μάλιστα το έθεσα και στον νέο υπουργό, τον κ. Σταϊκούρα, πριν από δύο μήνες περίπου.

Οι θέσεις μας ταυτίζονται με εκείνες του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και θα σταθώ κυρίως σε μία, που θεωρώ εξαιρετικά σημαντική. Είναι ανάγκη να δημιουργηθεί επιτέλους ένας ενιαίος φορέας, υπό την εποπτεία του υπουργείου, υπεύθυνος για τον σχεδιασμό των κυκλοφοριακών μέτρων και τη λειτουργία του δικτύου στο Λεκανοπέδιο.

Τι θέλω να πω: Εάν αυτή τη στιγμή αναζητήσετε κάποιον υπεύθυνο για το κυκλοφοριακό στην πόλη, δεν υπάρχει.

Δεν υπάρχει ο αρμόδιος με όνομα, επώνυμο, τηλέφωνο, διεύθυνση. Υπάρχουν πολλαπλές, αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, συναρμόδιοι φορείς που ενδεχομένως να ξεπερνούν και τους 12 στον αριθμό.

Η ζούγκλα στους δρόμους είναι ένας αντικατοπτρισμός της ζούγκλας στο θεσμικό πλαίσιο. Δεν μπορεί για τις πιάτσες ταξί να αποφασίζει ο ΟΑΣΑ, για την ελεγχόμενη στάθμευση ο Δήμος Αθηναίων – με έγκριση της Αποκεντρωμένης, – το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας να είναι στην Περιφέρεια Αττικής, η αστυνόμευση των δρόμων στην Τροχαία. Πρόκειται περί θεσμικού ανεκδότου. Θα συνεχίσω να πιέζω για λύση».

Η επίπτωση του υπερ-τουρισμού στην πόλη είναι ορατή. Είναι π.χ. γενική απορία το γιατί πρέπει να υπάρχει αυτό το καθεστώς ασυδοσίας στην κυκλοφορία και στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων.

«Ασυδοσία δεν υπάρχει. Αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης ακόμα, ναι.

Τα καλά νέα είναι ότι η Αθήνα είναι πλέον προορισμός και σπάμε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στην επισκεψιμότητα.

Τα κακά νέα είναι ότι αυτό δημιουργεί πολλές πιέσεις και στις υπηρεσίες μας και στις υποδομές μας. Δεν έχει νόημα να μιλάμε με ουτοπίες. Δεν υπάρχει τουρισμός χωρίς τουριστικά λεωφορεία, όπως δεν υπάρχει καθαριότητα χωρίς απορριμματοφόρα. Ακόμα και αν δημιουργούν κυκλοφοριακά θέματα.

Στις αρχές του καλοκαιριού, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και έπειτα από διαβούλευση με τους επαγγελματίες, καταλήξαμε σε συγκεκριμένα σημεία για τη στάση και για τη στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων. Αυτό έχει βοηθήσει. Ενδεχομένως όχι όσο θα θέλαμε. Συζητούμε πάλι με την Τροχαία και τους επαγγελματίες για να δούμε πώς θα βελτιώσουμε την επόμενη χρονιά».

«Η αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, που έχει συμβάλει και στην άνοδο των τιμών, δεν μπορεί να είναι αρρύθμιστη. Κάποιες γειτονιές έχουν ξεπεράσει τα όρια του κορεσμού, και εκεί χρειάζεται ένα φρένο»

Εχετε κάποια πρόταση για το στεγαστικό πρόβλημα και την αλλοίωση του χαρακτήρα του Κέντρου;

 «Ο χαρακτήρας δεν έχει αλλοιωθεί. Αν μείνουμε άπραγοι, σε λίγα χρόνια θα συμβεί. Να συμφωνήσουμε ότι έχουμε έναν κοινό στόχο. Θέλουμε η Αθήνα να αλλάξει, αλλά χωρίς να χάσει το DNA της.

«Ναι» στον εκσυγχρονισμό, αλλά όχι με τίμημα την αλλοίωση της ταυτότητας της πόλης, που ακόμα κι αν το δείτε με τους όρους της βιομηχανίας τουρισμού, θα διαπιστώσετε ότι είναι και το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Οσο εσείς κι εγώ δεν θέλουμε να ζούμε σε μια σύμμεικτη Disneyland άλλο τόσο και ο επισκέπτης δε θέλει να έρχεται σε μια αρχαιολογική Disneyland.

Η αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, που έχει συμβάλει και στην άνοδο των τιμών, δεν μπορεί να είναι αρρύθμιστη. Κάποιες γειτονιές έχουν ξεπεράσει τα όρια του κορεσμού και εκεί χρειάζεται ένα φρένο, χωρίς βεβαίως να θίγουμε τα υφιστάμενα δικαιώματα.

Σε κάποιες άλλες έχουμε περιθώρια και ενδεχομένως για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους να θέλαμε και περισσότερη βραχυχρόνια μίσθωση. Υπάρχει και η θετική της πλευρά, προσφέρει στο εισόδημα, βοηθάει με την αποκατάσταση των ακινήτων, δεν είναι μαύρο – άσπρο. Βλέπω άλλες μεγάλες πόλεις, Φλωρεντία, Βενετία, Λισαβόνα, να παίρνουν μέτρα. Το μελετάμε. Δεν θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια.

Πρέπει επίσης και να διευρύνουμε τα προγράμματα των οικονομικών ενισχύσεων, όπως το κυβερνητικό πρόγραμμα «Σπίτι μου», αλλά και επιτέλους να μιλήσουμε ανοιχτά για την κοινωνική κατοικία. Είναι κάτι πάρα πολύ διαφορετικό από την Εργατική Εστία του ’80 και βρίσκεται στην αιχμή της αστικής εξέλιξης σε όλη την Ευρώπη. Εχουμε πολλά κενά ακίνητα στην Αθήνα και αρκετά από αυτά ανήκουν στο ευρύτερο Δημόσιο. Μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε».

Βλέπετε δυνατότητες συνεργασίας ή έστω συνεννόησης με τους ανθυποψηφίους σας;

 «Εξ ορισμού ναι, αν μιλάμε για αυτοδιοίκηση και το εννοούμε.Μου δίνετε την ευκαιρία να τους ευχαριστήσω δημόσια. Μπορεί να ακούγεται παράδοξο αυτό την ημέρα των εκλογών ή, αν μη τι άλλο ασυνήθιστο, αλλά θέλω να τους ευχαριστήσω διότι πιστεύω ότι όλοι μας, αναφέρομαι πάντα στο δημοκρατικό τόξο, κάναμε πράξη τον πολιτικό πολιτισμό και κρατήσαμε ένα υψηλό επίπεδο. Νομίζω ότι οι θεμιτές και εποικοδομητικές διαφορές μας δεν μας απαγορεύουν να έχουμε κοινούς στόχους. Βεβαίως, υπάρχει μια προϋπόθεση: Οποιος έρχεται στον Δήμο Αθηναίων να μένει στον Δήμο Αθηναίων».

«Η ζούγκλα στους δρόμους είναι ένας αντικατοπτρισμός της ζούγκλας στο θεσμικό πλαίσιο. Θα συνεχίσω να πιέζω για λύση»

Τώρα με βάζετε σε πειρασμό. Εσείς θα παραμείνετε στον δήμο; Δηλαδή θα διεκδικήσετε και τρίτη θητεία αν κερδίσετε σε αυτές τις εκλογές;

«Το 2028 εγώ θα είμαι 50 χρονών. Πέντε χρόνια μπροστά, στη σημερινή εποχή, είναι μια αιωνιότητα, δεν νομίζετε; Εξάλλου δεν έχω την επιτυχία μιας δεύτερης θητείας – εάν προκύψει – εξασφαλισμένη. Πρέπει να δουλέψουμε καλά και διπλά γιατί έχουμε βάλει οι ίδιοι τον πήχη ψηλά. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι παίρνω πάρα πολύ στα σοβαρά αυτό το οποίο κάνω και ότι εάν και εφόσον οι Αθηναίοι με τιμήσουν με την εμπιστοσύνη τους, θα γνωρίζουν ότι με προσλαμβάνουν να δουλέψω για αυτούς με κλειστό συμβόλαιο μέχρι και την 31η του Δεκέμβρη 2028».

Πώς βλέπετε την υποψηφιότητα Κασιδιάρη; Η Χρυσή Αυγή έκανε την πρώτη, εκρηκτική της εμφάνιση στον Δήμο της Αθήνας το 2010. Θεωρείτε ότι θα έπρεπε να εμποδιστεί τελικά από το να είναι υποψήφιος με κάποια διάταξη;

«Το 2010 έκανε την πρώτη της, όπως τη χαρακτηρίσατε, εκρηκτική εμφάνιση και πιστεύω ότι την τελευταία της θα την κάνει το 2023, πάλι στην Αθήνα. Μόνο που αυτή τη φορά θα αυταναφλεγεί. Είναι σαν πασχαλινή στρακαστρούκα. Η Αθήνα έχει ένα βαθιά δημοκρατικό DNA, το οποίο δεν πρέπει ποτέ να το υποτιμούμε. Και επιπλέον, η Αθήνα του 2023 δεν είναι η Αθήνα του 2019. Πρώτος εγώ θα σας πω πόσα ακόμα πρέπει να γίνουν, αλλά νομίζω ότι και πρώτοι οι Αθηναίοι θα σας πουν ότι έχουν γίνει βήματα στις γειτονιές. Κάθε αποτέλεσμα που πετυχαίνουμε στις γειτονιές είναι και μια επένδυση στη δημοκρατία. Ανύπαρκτο είναι το θέμα της επιπλέον διάταξης. Ας μην ασχολούμαστε με τον εγκληματία».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.