Εκατό εκατ. ευρώ απογειώνουν το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport Greece τέθηκε σε πλήρη ανάπτυξη με τη θεμελίωση του νέου τερματικού σταθμού, στις 19 Σεπτεμβρίου 2018, που θα ανοίξει μια ολοκαίνουργια σελίδα για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βόρειας Ελλάδας. Ο νέος αεροσταθμός, τα έργα αναβάθμισης των εγκαταστάσεων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, καθώς και η ανακαίνιση του υφιστάμενου terminal θα μεταμορφώσουν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης σε έναν αεροπορικό κόμβο διεθνών προδιαγραφών.
Το έργο-ορόσημο για το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport Greece στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, συνολικής αξίας 415 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2021. Ο νέος τερματικός σταθμός του «Μακεδονία» θα έχει έκταση 34.033 τ.μ. αυξάνοντας τη δυναμικότητα ενός αεροδρομίου που το 2017 διακίνησε 6,24 εκατ. επιβάτες, αυξημένους κατά 8,9% σε σχέση με το 2016.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2018 στο «Μακεδονία» έχουν διακινηθεί 5,22 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 5,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό εννεάμηνο.
Το όραμα της Fraport Greece για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» αποκάλυψε, κατά την τελετή θεμελίωσης, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Αλεξάντερ Τσινέλ. «Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί την αυγή μιας νέας εποχής ανάπτυξης για την Ελλάδα. Δεν υπάρχει καταλληλότερο μέρος για να ξεκινήσει αυτή η επόμενη ημέρα από αυτόν τον ιστορικό τόπο. Το νέο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης δεν αποτελεί απλώς μέρος του κατασκευαστικού προγράμματος. 100 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 415 εκατ. ευρώ που θα κοστίσουν τα έργα για την αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων θα διατεθούν εδώ στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Στόχος μας είναι η πλήρης μεταμόρφωσή του σε έναν σύγχρονο κεντρικό κόμβο για τα Νοτιοανατολικά Βαλκάνια» δήλωσε.
Εκτός από την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού, η «νέα εποχή» του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει την ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού, έκτασης 24.000 τ.μ. Επίσης, την κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού, καθώς και την αναβάθμιση της μονάδας βιολογικού καθαρισμού και τη σύνδεσή της με το δίκτυο της πόλης. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη η αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και η ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης/απογείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών. Πρόκειται να εγκατασταθεί και σύγχρονο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου αποσκευών.
Για την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης θα απαιτηθούν 222.900 ανθρωποημέρες και 11.250 ημέρες εργασίας μηχανημάτων και άλλου εξοπλισμού. Ακόμη, θα χρειαστούν 150.000 κυβικά μέτρα εκσκαφής εδάφους, 100.000 κ.μ. έργων σκυροδέματος, 250 χλμ. καλωδίων, 20 χλμ. σωληνώσεων και 2.900 τόνοι μεταλλικών κατασκευών.
Την ίδια στιγμή, οι ιμάντες παραλαβής αποσκευών θα είναι κατά 75% περισσότεροι, με τον συνολικό αριθμό των πυλών του αεροδρομίου να αυξάνεται κατά 50%.
Η υλοποίηση του μεγάλου αυτού κατασκευαστικού έργου θα μετατρέψει το «Μακεδονία» σε μια σύγχρονη πύλη εισόδου για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή.
Εργα σε εξέλιξη και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Το έργο των 14 περιφερειακών αεροδρομίων αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα – καθώς η Fraport Greece κατέβαλε εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ –, αλλά και μια πρόκληση σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι η πρώτη φορά διεθνώς που μια εταιρεία αναλαμβάνει ταυτόχρονα 14 εν λειτουργία αεροδρόμια, στα οποία «απλώνει» ένα παράλληλο επενδυτικό πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών.
Η 40ετής παραχώρηση των αεροδρομίων φέρνει στο προσκήνιο της ανάπτυξης την ελληνική περιφέρεια, καθώς τα 11 από τα 14 αεροδρόμια βρίσκονται σε νησιωτικούς τουριστικούς προορισμούς πρώτης γραμμής. Ετησίως, η παραχωρησιούχος εταιρεία καταβάλλει τίμημα παραχώρησης ύψους 22,9 εκατ. ευρώ, καθώς και 1 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη στο Ελληνικό Δημόσιο. Μετά και την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης υποχρεούται να καταβάλλει και το 28,5% των λειτουργικών της κερδών (ΚΠΤΦΑ).
Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα που εξελίσσεται ήδη και με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2021, θα κατασκευαστούν 5 νέοι τερματικοί σταθμοί σε Θεσσαλονίκη, Κεφαλλονιά, Κω, Μυτιλήνη και Κέρκυρα, θα γίνουν σημαντικές επεκτάσεις στους τερματικούς σταθμούς σε Σάμο, Μύκονο, Σαντορίνη, Ακτιο, Σκιάθο, καθώς και ολική εσωτερική αναδιαμόρφωση στα αεροδρόμια Χανίων, Ρόδου, Καβάλας και Ζακύνθου.