Τελικά αλλάζει ή όχι η ισορροπία δυνάμεων στην περιοχή του Αιγαίου μετά την ταυτόχρονη έγκριση από το Κογκρέσο 20+20 F-35 μαχητικών στελθ 5ης γενιάς για την Ελλάδα και την προμήθεια F-16 νεότερης γενιάς για την Τουρκία; Και υπέρ ποιας χώρας; Ενα ισοζύγιο το οποίο είχε ανατραπεί εις βάρος της χώρας μας εδώ και χρόνια, αλλά ξαφνικά τα δεδομένα άλλαξαν, με την αγορά από την Τουρκία δύο ρωσικών συστοιχιών αντιαεροπορικών S-400. Το αμερικανικό Κογκρέσο ως απάντηση επέβαλε εμπάργκο στην πώληση F-35 στην Τουρκία, η οποία ήταν έτοιμη ως συμπαραγωγός χώρα να υποδεχθεί τα πρώτα το 2019.
Επιπλέον, κατά την κρίση του «Oruc Reis» το 2020 η Ελλάδα με μια κίνηση-ματ κατάφερε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να προμηθευτεί τα Rafale, αεροσκάφη 4,5 γενιάς με υπερσύγχρονα ραντάρ και πυραύλους μεγάλης εμβέλειας, ενώ είχε ήδη αρχίσει την αναβάθμιση των F-16 σε Vipers. Η υπεροχή στο Αιγαίο άρχισε τότε να γέρνει υπέρ της Ελλάδας. Την ώρα που η Τουρκία έψαχνε ανταλλακτικά για τα F-16 της, ώστε να είναι ικανά να πετάξουν, η Ελλάδα αποκτούσε υπεροπλία στον ουρανό του Αιγαίου. Εκανε μέσα σε λίγους μήνες αρκετά βήματα μπροστά από την τουρκική αεροπορία. Και τούτο γιατί η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ήδη Rafale, ενώ προχωρεί με σχετικά ικανοποιητικό βαθμό η αναβάθμιση 84 F-16 σε μετατροπή Viper, δίχως να υπολογίζεται ότι έως το 2030 θα έχουν προσγειωθεί (κατά πάσα πιθανότητα στην Ανδραβίδα ή στην Κρήτη) και τα πρώτα F-35. Κι εάν ακόμα λυθούν σύντομα ορισμένα προβλήματα συνεργασίας (που εύκολα επιλύονται) ανάμεσα στα συστήματα ηλεκτρονικής αυτοπροστασίας και τα ραντάρ, τότε η ΕΑΒ θα επιταχύνει το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16.
Ανώτατη πολιτική πηγή στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας έλεγε ότι ακόμα και με τα Rafale έχουμε υπεροπλία στο Αιγαίο. Πρόβλημα ίσως υπάρξει με την παραλαβή από την Τουρκία των πρώτων καινούργιων F-16 (και με τους 900 πυραύλους που θα τα συνοδεύουν), αλλά έως τότε θα έχουμε παραλάβει τα πρώτα F-35, τα ιπτάμενα στρατηγεία μάχης.
Η αμυντική βιομηχανία
Ωστόσο η Τουρκία έχει επιτύχει σημαντικά βήματα στην αμυντική βιομηχανία (κατασκευάζει άρματα μάχης, πλοία, ακόμα και μαχητικά), αλλά και στα drones όπου έχει σαφές προβάδισμα έναντι της Ελλάδας. Ωστόσο με την αλλαγή τακτικής στα εξοπλιστικά των Ενόπλων Δυνάμεων που προωθεί ο Νίκος Δένδιας, θέτοντας ως πρώτη προτεραιότητα την κατασκευή drones (για αέρα, θάλασσα και κάτω από τη θάλασσα) από ελληνικές βιομηχανίες σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα, ελπίζεται ότι έως το 2030 θα επέλθει ένα είδος ισορροπίας και στον τομέα αυτόν με την Τουρκία. Υπεροχή έως τώρα η Τουρκία είχε και στα Air Tankers, στον ανεφοδιασμό δηλαδή μαχητικών στον αέρα. Διαθέτει δύο KC-135, τα οποία χρησιμοποιούσε και στις προκλήσεις στο Αιγαίο. Η επιστολή Μπλίνκεν όμως αναφέρεται και στην έγκριση KC-135 προς στην Ελλάδα, αυξάνοντας την εμβέλεια των ελληνικών μαχητικών και επαναφέροντας ισορροπία στον ανεφοδιασμό στον αέρα.
Η ενίσχυση του στόλου
Στο Πολεμικό Ναυτικό ο στόλος εμφανίζεται έως τώρα να είναι μεν ισχυρός, πλην όμως γερασμένος, ενώ πέραν τούτου η χώρα μας έως σήμερα έχει περιορισμένες ναυπηγικές ικανότητες. Ωστόσο η ισορροπία στο Αιγαίο μπορεί να ανατραπεί υπέρ μας με τις τρεις φρεγάτες Belh@rra, ενώ βεβαίως θα πρέπει σε αυτές να προστεθούν τα «μπόνους» που περιλαμβάνονται στην επιστολή Μπλίνκεν. Ητοι 4 αμερικανικές φρεγάτες (που μόλις παραληφθούν θα τοποθετηθούν σε αυτές πύραυλοι Χαρπούν), πολεμικά δηλαδή παράκτιων επιχειρήσεων τύπου LCS, αλλά και η ναυπήγηση άλλων επτά φρεγατών σε ελληνικά ναυπηγεία, όπως εξήγγειλε ο κ. Δένδιας.
Επιπλέον λεπτομέρειες απομένουν για τη συμμετοχή της χώρας μας στο πρόγραμμα φρεγατών Constellation, που θα φέρει σε πλεονεκτική θέση τη χώρα μας στην περιοχή. Εν ολίγοις, η ισορροπία στο Αιγαίο σε καμιά περίπτωση δεν ανατρέπεται ούτε με την έγκριση του Κογκρέσου για πώληση 40 και αναβάθμιση 79 F-16 στην Τουρκία.
Εξάλλου, οι ΗΠΑ παραχωρούν στην Ελλάδα δωρεάν στρατιωτικό εξοπλισμό, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τέσσερις φρεγάτες LCS, δύο μεταγωγικά C-130, 60 θωρακισμένα οχήματα μάχης, περιπολικά πλοία, δύο αεροσκάφη EDA C-130H, δέκα κινητήρες EDA για αεροσκάφη P-3 και 60 οχήματα μάχης πεζικού Bradley ως EDA καθώς και προτεραιότητα εάν η Ελλάδα το επιθυμήσει στην αγορά σύγχρονων C-130j, με ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης.