Μια δύσκολη μάχη με τον χρόνο και με «στοιχειωμένα» προβλήματα δίνει με το «καλημέρα» ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. Στη θητεία του «συναντά» έναν δικαιολογημένα απαιτητικό πολίτη, μάλλον θυμωμένο και καχύποπτο λόγω λαθών, αδυναμιών και ολιγωριών πολλών ετών και σίγουρα όχι διατεθειμένο να δώσει μεγάλη πίστωση χρόνου. Αλλωστε και ο ίδιος πρόσφατα έχει πει πως «η Θεσσαλονίκη πρέπει να σταματήσει να είναι η πόλη των ματαιωμένων σχεδίων».

Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από το μετρό της Θεσσαλονίκης δύσκολα να βρει κανείς στην Ελλάδα. Ουδεμία ευθύνη, βέβαια, φέρει ο ίδιος, αλλά αυτή είναι η μοίρα των δημάρχων. «Θα συνομιλώ με τους πολίτες σε καθημερινή βάση» μας λέει. «Δεν σκοπεύω να κλειστώ στο δημαρχείο, θα είμαι στις γειτονιές».

Εχετε «πρόγραμμα 100 ημερών»;

«Εχουμε πρόγραμμα πέντε ετών. Μη ξεχνάτε πως έχουμε να διαχειριστούμε μια νέα, σύνθετη πραγματικότητα όπως διαμορφώνεται από τη μη ψήφιση του Προϋπολογισμού και τις πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις που φέρνει το 2024 για τα ταμεία όλων των δήμων της χώρας.

Τους πρώτους μήνες της θητείας μας θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα στους Θεσσαλονικείς πως κάτι, επιτέλους, αλλάζει, πως η πόλη βγαίνει από τη στασιμότητα. Ηδη έχει τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιό μας για την αποκομιδή εκατοντάδων τόνων απορριμμάτων και ογκωδών αντικειμένων, ένα σχέδιο το οποίο φιλοδοξούμε πως θα έχει μέσα στους επόμενους τρεις μήνες ορατά αποτελέσματα. Το ίδιο θα πράξουμε και με το μείζον ζήτημα της προστασίας του δημόσιου χώρου και την εφαρμογή του νόμου σε ό,τι αφορά τα τραπεζοκαθίσματα. Σεβόμαστε το έργο των επαγγελματιών αλλά οφείλουμε να προστατέψουμε και τα δικαιώματα των πεζών. Είμαι βέβαιος πως μπορούμε και θα πετύχουμε την πολυπόθητη ισορροπία, μια ισορροπία που στηρίζεται στην ισονομία. Αυτό που μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι πως κανείς δεν θα είναι «πιο ίσος από τον ίσο» σε αυτή την πόλη».

Πώς θα ανιχνεύετε πλέον τις «πραγματικές ανάγκες των πολιτών» στις οποίες δώσατε προτεραιότητα προεκλογικά;

«Συνομιλώντας σε καθημερινή βάση μαζί τους. Δεν σκοπεύω να κλειστώ στο δημαρχείο, θα είμαι στον δρόμο, σε κάθε γειτονιά, κοντά στους πολίτες, να έχω ο ίδιος εικόνα των προβλημάτων που τους απασχολούν.

Η πόρτα στο γραφείο μου θα είναι πάντα ανοιχτή για να δέχομαι όσους περισσότερους συνδημότες μου είναι εφικτό, ενώ τις επόμενες ημέρες εγκαινιάζουμε και την Ωρα του Δημάρχου: Οπως είχα δεσμευτεί προεκλογικά, κάθε μήνα θα επισκέπτομαι τα γραφεία των πέντε δημοτικών κοινοτήτων και τη δημοτική Κοινότητα Τριανδρίας όπου, παρουσία των αντιδημάρχων, θα έχουμε μια ανοιχτή, διαλογική συζήτηση με τους πολίτες για τα ζητήματα της περιοχής τους».

Φοβάστε το μέγεθος των προβλημάτων σε συνδυασμό με το ύψος των προσδοκιών που υπάρχουν στον κόσμο από εσάς;

«Εάν φοβόμουν δεν θα διεκδικούσα την ψήφο των συμπολιτών μου. Αγαπώ την ευθύνη, θέλω να δω την πόλη μας να προοδεύει, να κοιτάει μπροστά, με ελπίδα, με αισιοδοξία και με αυτοπεποίθηση. Η πιο πειστική απάντηση στην πέρα ως πέρα δικαιολογημένη απογοήτευση και καχυποψία των Θεσσαλονικέων είναι να σπρώξουμε εμείς τους δείκτες του ρολογιού, να δουλέψουμε μεθοδικά, να υλοποιήσουμε το σχέδιό μας. Είναι χρέος μας να πείσουμε τους Θεσσαλονικείς πως δεν είναι όλοι ίδιοι. Η καθήλωση στη μεμψιμοιρία, η πεποίθηση πως τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει, αυτοί είναι οι μεγαλύτεροί μας εχθροί».

Πόσο στοιχειωμένα είναι κυκλοφοριακό και το πρόβλημα με τα σκουπίδια στη Θεσσαλονίκη; Τι και ποιοι τα κατέστησαν «ανθεκτικά» στον χρόνο;

«Θα μου επιτρέψετε να μην αναλωθούμε σε μια συζήτηση που δεν οδηγεί πουθενά. Προφανώς υπάρχουν διαχρονικές ευθύνες που δεν αφορούν μόνο τις προηγούμενες δημοτικές αρχές αλλά επεκτείνονται και στην εκάστοτε κεντρική εξουσία. Αλλά αν μείνουμε να δείχνουμε με το δάχτυλο στο παρελθόν και εγκλωβιστούμε σε ένα διαρκές blame game, στο τέλος θα χάσουμε το μείζον, που δεν είναι άλλο από το παρόν και το μέλλον της πόλης.

Λοιπόν, εμάς μας έδωσαν την εντολή οι Θεσσαλονικείς να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα, να τολμήσουμε ρήξεις και υπερβάσεις. Ιδιαίτερα στο ζήτημα των σκουπιδιών, ξεκινήσαμε από την πρώτη, κυριολεκτικά, ημέρα τη μάχη για να καθαρίσουμε την πόλη μας. Εφαρμόζουμε ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης, ώστε το συντομότερο δυνατό να δουν οι συμπολίτες μας απτά αποτελέσματα, να μπουν άμεσα τέλος σε αυτές τις εικόνες σκουπιδότοπου που παρουσιάζει η πόλη μας. Δεν έχουμε κάποιο μαγικό ραβδί, απλά κάνουμε τη δουλειά μας. Οσον αφορά το κυκλοφοριακό, στο μερίδιο της ευθύνης που αναλογεί σε μια δημοτική αρχή, έχουμε εξαγγείλει και θα υλοποιήσουμε ένα βιώσιμο και ρεαλιστικό σχέδιο, διεκδικώντας από την πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της. Και αναφέρομαι κυρίως στην τήρηση των δεσμεύσεων για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό αλλά και της άμεσης δρομολόγησης των επεκτάσεών του».

Παρά την ερεβώδη καθημερινότητα, η Θεσσαλονίκη είναι περιέργως και σταθερά sold out στη διαμονή, την εστίαση, τον τουρισμό. Υπάρχει παράδοξο;

«Sold out δεν είμαστε, αλλά έχουμε τις προϋποθέσεις να γίνουμε. Και θα το πετύχουμε διορθώνοντας τα προβλήματα που οι ίδιοι οι επισκέπτες της πόλης μας αναδεικνύουν στις έρευνες που δημοσιοποιούνται, όπως την καθαριότητα, την προσβασιμότητα, τα κατεστραμμένα πεζοδρόμια, την έλλειψη χώρων στάθμευσης και δημόσιων τουαλετών.

Η πόλη μας είναι χωρίς αμφιβολία ένας αγαπημένος προορισμός, οι επισκέπτες αξιολογούν πολύ θετικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες, αλλά προφανώς αυτό δεν φτάνει. Ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί σημαντικά, οφείλουμε ως Δήμος Θεσσαλονίκης να τρέξουμε για να στηρίξουμε το τουριστικό προϊόν. Τουρισμός στη Θεσσαλονίκη σημαίνει περισσότερα έσοδα, σημαίνει ισχυρή τόνωση της τοπικής οικονομίας, σημαίνει νέες θέσεις εργασίας».

Με τι θα είστε ικανοποιημένος στη λήξη της θητείας σας;

«Με το να έχουμε κερδίσει μια πόλη πιο ανθρώπινη, πιο καθαρή, πιο «πράσινη», πιο λειτουργική, πιο φωτεινή, πιο προσβάσιμη, χωρίς αποκλεισμούς, πιο φιλική προς τους πολίτες και πιο ελκυστική προς τους επισκέπτες της.

Να επιστρέψουν το χαμόγελο και η ελπίδα στους Θεσσαλονικιούς, να έχουμε δώσει πειστικές απαντήσεις στα προβλήματά της. Να έχει απαλλαγεί η Θεσσαλονίκη μας από αυτό το πέπλο της μιζέριας και της εσωστρέφειας, να έχει κάνει βήματα προς τα εμπρός, να έχει εξελιχθεί σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Μια Θεσσαλονίκη με καλύτερη ποιότητα ζωής, μια πόλη, τέλος, που δεν θα ζει με ευχολόγια και υποσχέσεις, αλλά με αλήθειες. Πιστεύω το δικαιούμαστε».

Κατασκευή του fly over: άρχισε σε λάθος timing;

«Μένουμε σταθεροί σε ό,τι είπαμε προεκλογικά, η κατασκευή του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου θα έπρεπε να ξεκινήσει όταν η Θεσσαλονίκη έπαιρνε ανάσες από την παράδοση της βασικής γραμμής του μετρό σε λειτουργία και την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ με τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Ακόμη, βασικό προαπαιτούμενο θα όφειλε να είναι η εκπόνηση μιας κυκλοφοριακής μελέτης που θα έθετε στο επίκεντρο το ζήτημα της διαχείρισης των πολλαπλών προβλημάτων που ανακύπτουν από την κατασκευή του έργου.

Ως νέα δημοτική αρχή είμαστε υποχρεωμένοι να προστατέψουμε την καθημερινότητα των πολιτών, να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα συμβάλουν στην αποκλιμάκωση των συνεπειών. Το fly over είναι προφανώς ένα έργο που χρειάζεται η πόλη, αλλά θα έπρεπε να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι χρόνιες αγκυλώσεις που ταλανίζουν τη Θεσσαλονίκη στο κυκλοφοριακό προτού ληφθούν αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση, ένα λάθος δεν διορθώνεται με ένα άλλο λάθος. Εξάλλου, δεν είναι αργά να αποκαταστήσουμε την κανονικότητα στην κυκλοφορία».