Από τις κλεμμένεςράγες, στις μίζες με… σαλάμι

Πολλά από τα υλικά του σιδηροδρομικού δικτύου καταλήγουν εδώ και δεκαετίες σε επιχειρήσεις ανακύκλωσης (σκραπ), σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας, με την ετήσια ζημιά για τον ελληνικό σιδηρόδρομο να υπολογίζεται σε εκατομμύρια ευρώ, ενώ τίθεται σε κίνδυνο και η ασφάλεια των επιβατών.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι την ημέρα της τραγωδίας των Τεμπών είχε προηγηθεί μονοδρόμηση της γραμμής από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα γιατί είχε υπάρξει πτώση κομμένου καλωδίου. Μάλιστα, οι διάλογοι στη δικογραφία μεταξύ δύο σταθμαρχών δείχνει ότι είκαζαν ότι αιτία ήταν ότι κάποιοι είχαν κόψει τα καλώδια με σκοπό την κλοπή τους.

Ακολουθεί ο χαρακτηριστικός διάλογος:

– Κόψαν τα καλώδια. Πέσαν πάνω στο τρένο.

– Σώπα, ρε. Γύφτοι;

– Ξέρω γω; Πέσαν πάνω στο τρένο.

– Τι καλώδια; Από πάνω; Ηλεκτροκίνησης;

– Ναι, ρε.

– Α, ρε.

– Πέσαν πάνω στο τρένο. Γίνεται πόλεμος εδώ.

Η αποψίλωση
στην Πελοπόννησο

Το ρεκόρ αποψίλωσης της δημόσιας περιουσίας κατέχει το δίκτυο της Πελοποννήσου, ιδίως μετά την απόφαση να ανασταλεί η λειτουργία του το 2010. Το 2014 έγινε αποξήλωση και κλοπή από αγνώστους περίπου 200 μέτρων της κυρίας σιδηροδρομικής γραμμής κυκλοφορίας στην περιοχή Χιλιομοδίου – Αγίου Βασιλείου στον Νομό Κορινθίας. Η εντυπωσιακή εκείνη κλοπή είναι ενδεικτική του… επαγγελματισμού αλλά και των μέσων που χρησιμοποιούν οι δράστες. Την ίδια χρονιά, επιπλέον, άγνωστοι ξήλωσαν και σιδηροδρομική γραμμή 100 μέτρων κοντά στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Αντίστοιχα, το 2013 και το 2017 σπείρα στα Μέγαρα διέπραττε συστηματικά κλοπές μετασχηματιστών της ΔΕΗ, ενώ το 2021 η «μαφία του χαλκού» χτύπησε στη Θήβα κλέβοντας μέχρι και βίδες.

Η συμμορία με
τους επιόρκους

Το πλιάτσικο στον σιδηρόδρομο περιλαμβάνει από μικρές συμμορίες μέχρι οργανωμένα κυκλώματα που δρουν σε αρκετές περιπτώσεις με τη βοήθεια υπαλλήλων του ΟΣΕ.

Το 2017 προφυλακιστέοι κρίθηκαν οκτώ υπάλληλοι του ΟΣΕ που κατηγορήθηκαν ότι συμμετείχαν σε κύκλωμα 19 ατόμων, με συμμετοχή Ρομά, που οργάνωνε απάτες με ανακυκλώσιμο υλικό του Οργανισμού. Οι κατηγορούμενοι αρνήθηκαν κάθε εμπλοκή, ωστόσο δεν έπεισαν. Μετά τις απολογίες τους οι 11 κατηγορούμενοι (8 υπάλληλοι του ΟΣΕ και 3 Ρομά) κρίθηκαν προφυλακιστέοι και οι υπόλοιποι 8 αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους.

Οι 3 Ρομά κατηγορούνται ότι είχαν στήσει ισάριθμες επιχειρήσεις για διαχείριση, εκμετάλλευση και πώληση παλιών σιδήρων και μετάλλων σε Θεσσαλονίκη, Βόλο και Λαμία. Από τον Φεβρουάριο του 2015 κατηγορούνται ότι δωροδοκούσαν υπαλλήλους του ΟΣΕ για να παραλαμβάνουν χωρίς νόμιμες αποδείξεις μεγαλύτερες ποσότητες άχρηστου ανακυκλώσιμου υλικού από τις αποθήκες του Οργανισμού.

Το γλωσσάρι
του κυκλώματος

Τα μέλη του κυκλώματος με τους στημένους διαγωνισμούς σκραπ είχαν αναπτύξει, μάλιστα, και το δικό τους λεξιλόγιο:

Με τον όρο «παιχνίδι» εννοούσαν τη συμφωνία, «πέντε γεμιστήρες με λουκάνικο» ήταν το λάδωμα ύψους 5.000 ευρώ, «μαύρο-άσπρο φορτίο» ήταν το φορτίο χωρίς ζύγιση και «σαλάμι» ήταν τα μετρητά.

Χρήματα της οργάνωσης βρέθηκαν σε δεσμίδα με ταινία βουλγαρικής τράπεζας, ενώ ο «κοριός» της ΕΛ.ΑΣ. είχε καταγράψει τις συνομιλίες τους που «έδεσαν» την υπόθεση. Σύμφωνα με τα κατηγορητήρια, η ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου από τη δράση της σπείρας είχε ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ στα δύο χρόνια δράσης του κυκλώματος, χρήματα που, όπως φαίνεται, έφευγαν προς Κύπρο και Βουλγαρία. Οπως είχε αποκαλύψει ο τότε επικεφαλής της Οικονομικής Αστυνομίας, η «μίζα» των επίορκων υπαλλήλων κυμαινόταν από 100 ευρώ έως 40.000 ευρώ.

Με αφορμή τη διαχρονική αυτή παθογένεια αλλά και περιστατικά του τελευταίου 20ημέρου, ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας δήλωσε ότι ετοιμάζονται νέες διατάξεις που θα αυστηροποιούν περαιτέρω τις ποινές για τα αδικήματα της κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού, με τις προβλεπόμενες ποινές να φτάνουν υπό προϋποθέσεις ακόμη και στα ισόβια δεσμά.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.