Μπορεί να είναι η χρονική περίοδος κατά την οποία οι υποψήφιοι φοιτητές περιμένουν με αγωνία τη βαθμολογία τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά υπάρχουν και άλλοι που βαθμολογούνται. Εν προκειμένω, τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (ΑΕΙ) τα οποία έλαβαν πρόσφατα την κατάταξή τους βάσει του συστήματος αξιολόγησης QS (Quacquarelli Symonds World University Ranking), ίσως το πλέον αξιόπιστο σύστημα βάσει του οποίου αξιολογούνται πάνω από 1.500 ΑΕΙ από όλο τον κόσμο.
Διαχρονικά, πρώτο παγκοσμίως κατατάσσεται το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), πράγμα που έγινε και εφέτος. Και όπως είναι αναμενόμενο, στην κορυφή της λίστας φιγουράρουν, μεταξύ άλλων, τα ιστορικά βρετανικά πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Κέμπριτζ, καθώς επίσης και τα αμερικανικά Χάρβαρντ, Στάνφορντ και το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καλιφόρνιας (Caltech).
Μεταξύ των εγχώριων ΑΕΙ, η κατάταξη έχει ως εξής: πρώτο είναι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), το οποίο καταλαμβάνει την 321η θέση στην παγκόσμια κατάταξη, δεύτερο, στην 393η θέση, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), τρίτο, στην 508η θέση, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και ακολουθούν το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
«Το 62% των φοιτητών του ΕΜΠ βρίσκει εργασία πριν από την αποφοίτηση».
Τι αξία έχουν άραγε αυτού του είδους οι βαθμολογήσεις; Κατ’ αρχάς αποτελούν μια έξωθεν καλή μαρτυρία για το έργο των ΑΕΙ και μια πυξίδα για τη βελτίωσή τους. Ωστόσο, για να αξιολογήσει κανείς το ίδιο το σύστημα αξιολόγησης θα πρέπει να γνωρίζει τα κριτήρια βάσει των οποίων γίνεται η κατάταξη. Μαζί με τη βιωσιμότητα (απαραίτητο στοιχείο στην αβέβαιη εποχή μας), ένα από τα σημαντικότερα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη στο σύστημα QS είναι η προσληψιμότητα (employability) των αποφοίτων. Δεν προκαλεί έκπληξη λοιπόν το γεγονός ότι μεταξύ των ελληνικών ΑΕΙ το ΕΜΠ είναι σταθερά πρώτο στη συγκεκριμένη κατάταξη καθώς, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το 62% των φοιτητών του βρίσκει εργασία πριν από την αποφοίτηση, ενώ σε διάστημα τεσσάρων μηνών μετά την απόκτηση πτυχίου έχει βρει απασχόληση το 98% των αποφοίτων του. Και είναι πράγματι πολύ σημαντικό για τα παιδιά που τόσο κοπιάζουν για να εισαχθούν στο ΕΜΠ, να γνωρίζουν ότι το πτυχίο τους έχει αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Θα πρέπει πάντως να τονίσουμε ότι, ανεξαρτήτως κατάταξης, σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας υπάρχουν νησίδες αριστείας. Και τίποτε δεν μαρτυρεί καλύτερα την αριστεία από το πού γίνονται δεκτοί για να συνεχίσουν τις σπουδές τους οι απόφοιτοι ενός τμήματος. Όπως αποδεικνύεται διαχρονικά, ο δρόμος από το αιωνόβιο ΕΜΠ στο ΜΙΤ είναι πολύ σύντομος, ομοίως όμως και ο δρόμος από το νεαρό Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης για το Στάνφορντ ή το Caltech.
Αφιερωμένο, με τις ευχές μας να εκπληρώσουν τα όνειρά τους, στα παιδιά που αναμένουν βαθμολογίες.