Στα μικροοικονομικά, στο κομμάτι της οικονομικής επιστήμης που διερευνά τις συνθήκες λειτουργίας των επιχειρήσεων, δεσπόζει μια γενική αρχή που θέλει το μικρό μέγεθος να αποκτά απεριόριστες δυνατότητες όταν απευθύνεται σε ευρύτερα σύνολα και συγκεκριμένα σε μεγάλες διεθνείς αγορές που ξεπερνούν τα στενά όρια των απείρως μικρότερων τοπικών αγορών.

Υπό τον όρο πάντα ότι διαθέτουν εξωστρεφές όραμα και σχέδιο, η διαχείρισή τους είναι συνετή και αρκούντως αποτελεσματική και επιπλέον τα παραγόμενα προϊόντα ή οι προσφερόμενες υπηρεσίες διακρίνονται για την ανταγωνιστικότητα, την ποιότητα και την καινοτομία που τα συνοδεύει.

Ο Ολυμπιακός ήταν ένας μεγάλος ποδοσφαιρικός σύλλογος για τα μέτρα της μικρής πικρής πατρίδας μας. Ωστόσο για τα ευρωπαϊκά και παγκόσμια ποδοσφαιρικά μέτρα παρέμενε μέχρι πρότινος μια μικρή ομάδα.

Παρά ταύτα, εδώ και 14 χρόνια είχε την τύχη να ορίζεται από μια κατεξοχήν εξωστρεφή διοίκηση, η οποία διαθέτει σχετικές εμπειρίες από την παγκόσμια ναυτιλία, διακρίνεται για το όραμά της να μεγαλώσει και να μεγαλουργήσει εκτός των συνόρων και μαζί εφαρμόζει σύγχρονες πρακτικές συνετούς διαχείρισης και αποτελεσματικής οικονομικής λειτουργίας, απορροφώντας όλα τα πλεονεκτήματα των ισχυρότερων και πλουσιότερων συλλόγων της ποδοσφαιρικής Ευρώπης.

Ετσι όλα αυτά τα χρόνια η ομάδα του Πειραιά βελτίωσε τις υποδομές της και δι’ αυτών το προϊόν της, ανέπτυξε ισχυρό εμπορικό δίκτυο, διαπραγματεύθηκε με κανονικούς όρους βάσει ευρωπαϊκών προδιαγραφών τα τηλεοπτικά της δικαιώματα, διασυνδέθηκε επαρκώς με την παγκόσμια αγορά ποδοσφαιριστών, έγινε μέλος μιας μεγάλης και απαιτητικής αγοράς αθλητών, επένδυσε και οργάνωσε με επάρκεια το φυτώριο ανάδειξης των νέων ποδοσφαιριστών και βεβαίως ανέπτυξε δεσμούς με τους ισχυρότερους των ευρωπαϊκών συλλόγων. Ταυτόχρονα διεκδίκησε με ένταση την εφαρμογή κανόνων δίκαιου πρωταθλήματος χωρίς τις συνήθεις ελληνικές εύνοιες και τα παραμορφωτικά διαιτητικά παραμάγαζα.

Δεν ήταν ανέφελη, ούτε χωρίς κόστος αυτή η διαδρομή. Εμπεριείχε απογοητεύσεις, πλήθος εμποδίων, μα και πείσμα και αγωνιστικότητα μεγάλη. Ο Ολυμπιακός όταν πολλές φορές αντιμετώπισε τα ιδιοτελή εγχώρια σχήματα της ευνοιοκρατίας επέμενε, παρά τις πολλές δυσκολίες και την ανισότητα των όρων, να δίνει κρίσιμες μάχες στη μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά, στο μεγάλο ανταγωνιστικό γήπεδο της Γηραιάς Ηπείρου, μέχρι που την περασμένη Τετάρτη αποζημιώθηκε πλήρως κερδίζοντας το Conference League στην Αθήνα απέναντι στην ισχυρή ιταλική Φιορεντίνα.

Πλέον είναι μεγάλη ομάδα, ξέφυγε από τα στενά ελληνικά όρια, μπορεί να συμπεριλαμβάνεται στον κύκλο των ισχυρών ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών κλαμπ και να αποκτά ζηλευτή διαπραγματευτική θέση, που θα της προσθέσει τόσο δυνατότητες και ευκαιρίες ανάπτυξης όσο και οικονομικής προόδου. Εχει δε εξαιρετικό ενδιαφέρον το γεγονός ότι με την επίδοσή της επέτρεψε σε πέντε συνολικά ελληνικές ομάδες να συμμετάσχουν σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις από την περίοδο 2025-26.

Στην περίπτωση του Ολυμπιακού το μικροοικονομικό δόγμα που θέλει τα μικρότερα εταιρικά σχήματα να αποκτούν απεριόριστες δυνατότητες όταν απευθύνονται σε ευρύτερα σύνολα επιβεβαιώνεται πλήρως και μπορεί να συγκροτήσει ένα νέο πρότυπο λειτουργίας. Οσο και αν ορισμένοι σπεύσουν να το χαρακτηρίσουν υπερβολικό, το «ερυθρόλευκο πρότυπο» μπορεί να έχει ευρύτερη εφαρμογή. Να συνεπάρει και να καθοδηγήσει άσχετα προς το ποδόσφαιρο παραγωγικά εταιρικά σχήματα και να αποτελέσει οδηγό εξωστρεφούς λειτουργίας και διεκδίκησης.

Ακόμη και για την ίδια τη χώρα, που ακόμη ταλαντεύεται ποιον δρόμο θα βαδίσει, μπορεί να αποτελέσει έμπνευση και προτροπή.