Τα δύο ορόσημα των εξετάσεων

Φέτος, συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την καθιέρωση των εισαγωγικών εξετάσεων και εξήντα χρόνια από την εφαρμογή των πανελλαδικών εξετάσεων

Από την έναρξη λειτουργίας του Πανεπιστήμιου Αθηνών, το 1837, και μέχρι το 1923, η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο απαιτούσε μόνο την απόκτηση απολυτηρίου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το 1924 διενεργήθηκαν για πρώτη φορά εισαγωγικές εξετάσεις για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας.

Η αιτία ήταν η μεγάλη ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές από τους πρόσφυγες που είχαν εγκατασταθεί στην Ελλάδα δύο χρόνια πριν. Αυτές οι εξετάσεις, οι οποίες διήρκεσαν μέχρι και το 1963, διεξάγονταν από κάθε πανεπιστημιακό τμήμα ανεξάρτητα.

Η μεγάλη αλλαγή έγινε με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Παπανούτσου, όταν για πρώτη φορά, το 1964, οι εξετάσεις έγιναν σε πανελλαδικό επίπεδο και με τον τίτλο «Μεταβατικό Ακαδημαϊκό Απολυτήριο».

Το πλήρες «Ακαδημαϊκό Απολυτήριο», που είχε ως εξεταστέα ύλη τη διδακτέα ύλη δέκα μαθημάτων και των έξι τάξεων του τότε Γυμνασίου, εφαρμόστηκε για δύο μόνο έτη, το 1965 και το 1966. Από το 1967 και μέχρι σήμερα, πέρα από τις πολλαπλές αλλαγές ονόματος των εξετάσεων, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις τροποποιήθηκαν επτά φορές.

Φέτος, συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την καθιέρωση των εισαγωγικών εξετάσεων και εξήντα χρόνια από την εφαρμογή των πανελλαδικών εξετάσεων. Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι δεκαετιών, προσέφεραν εκπαίδευση σε περίπου 3,6 εκατομμύρια νέους, ανοίγοντας τον δρόμο για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους ανάπτυξη.

Με αφορμή τη συμπλήρωση εξήντα ετών από τις πρώτες εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η Ανεξάρτητη Αρχή «Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων» (ΕΟΕ) παρουσιάζει την ιστορία του εξεταστικού συστήματος όπως ξεκίνησε το 1964. Εκείνη την εποχή, το εξεταστικό αυτό μοντέλο υπήρξε καινοτόμο, καθώς προσέφερε σαφή διαδικασία διεξαγωγής και διασφάλιση της διαφάνειας και της ποιότητας των εξετάσεων.

Καθώς πέρασαν δεκαετίες, και με την εξέλιξη της κοινωνίας και της τεχνολογίας, το αρχικό αυτό μοντέλο προσαρμόστηκε και εξελίχθηκε για να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες κάθε εποχής. Το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι οι σύγχρονες Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Στο πλαίσιο της αποστολής του, ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (ΕΟΕ) προχώρησε ήδη και σε μια επετειακή ηλεκτρονική έκδοση για την ανάδειξη των διαφορετικών πτυχών της ιστορικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που αφορά στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το 1964 ως σήμερα.

Ο κ. Γιώργος Δάσιος είναι πανεπιστημιακός, πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.