Δεδομένης της διάρκειας των καταλήψεων, η απώλεια της χειμερινής εξεταστικής καθίσταται αναπόφευκτη. Η απώλεια μιας εξεταστικής που δεν γίνεται στην ώρα της είναι ουσιαστική: είναι διαπιστωμένο από το παρελθόν ότι η χρήση συνταγών «καπακωτών» εξεταστικών (προκειμένου να διασωθεί αυτή που δεν έγινε) είναι μειωμένης απόδοσης για την πλειονότητα των φοιτητών γιατί εξετάζονται σε πολλά μαθήματα υπό πίεση χρόνου ενώ στην κανονική εξεταστική το φορτίο είναι πιο διαχειρίσιμο. Επιπλέον, ο προγραμματισμός ανατρέπεται, ειδικά όσων φοιτητών είναι στο πτυχίο, και η προετοιμασία σχεδόν εξανεμίζεται όταν μια εξεταστική δεν γίνεται στην ώρα της.
Εξετάζεται η δυνατότητα διεξαγωγής εξετάσεων εξ αποστάσεως εξ αιτίας των καταλήψεων και δεδομένης της εμπειρίας/τεχνογνωσίας των πανεπιστημίων από την περίοδο της πανδημίας. Οι εξ αποστάσεως εξετάσεις έχουν σοβαρά προβλήματα ακεραιότητας, όπως διαπιστώθηκε παγκόσμια επί πανδημίας, ειδικά στα μαθήματα με μεγάλο αριθμό εξεταζομένων όπου η επιτήρηση είναι ανεπαρκέστατη ακόμη και με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα. Οταν οι εξεταζόμενοι μπορούν να οργανώνουν μαζικές «συνεργασίες» κάτω από τα ραντάρ και οι εξεταστές παριστάνουν τους επιτηρητές, αλλοιώνεται σοβαρά το κύρος και η ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι συνάδελφοί μου στο ΕΜΠ, σε μεγάλο ποσοστό, δεν θέλουν τις εξ αποστάσεως εξετάσεις. Επιπλέον, όπως προκύπτει από τις αποφάσεις πολλών Σχολών, οι καθηγητές εκφράζονται με παρρησία και υπευθυνότητα, έναντι των φοιτητών, για τις ζημιές και τους κινδύνους από τις καταλήψεις.
Πέραν της εξεταστικής, υπάρχει το επικείμενο εαρινό εκπαιδευτικό εξάμηνο. Είναι, κατά τη γνώμη μου, απαραίτητο να εκπέμψουν οι Σχολές άμεσα και με σαφήνεια το μήνυμα ότι το εξάμηνο θα ξεκινήσει στην ώρα του, με βάση το ακαδημαϊκό ημερολόγιο, μαζί και το ωριαίο πρόγραμμα και ότι η διεξαγωγή του θα διασφαλιστεί με εξ αποστάσεως διδασκαλία για όσο/αν χρειαστεί. Αυτό δεν καλύπτει τα εργαστηριακά μαθήματα αλλά η διαχείριση των απωλειών τους είναι ευχερέστερη αν δεν συνυπάρχουν απώλειες της από έδρας διδασκαλίας.
Η αντιμετώπιση τώρα – με αφορμή την τρέχουσα αναστάτωση – του όλου θέματος καταλήψεις-χαμένες εξεταστικές-χαμένα εξάμηνα (υπήρξαν στο παρελθόν και πολύ πρόσφατα στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε σύντομα να εκλείψουν αυτά τα φαινόμενα που βασανίζουν, δυσφημούν και υπονομεύουν το πανεπιστήμιο. Δεν είναι μόνο η υποχρηματοδότηση – αν και είναι η κυριότερη – πηγή υπονόμευσης του πανεπιστημίου που, παρά τη χρονική απόσταση από την τελευταία οικονομική κρίση, δεν φαίνεται να απασχολεί όσο πρέπει την κυβέρνηση. Είναι και η αυθαιρεσία και η βία των καταληψιών και δορυφορικών καιροφυλακτούντων «απρόσωπων», που στο όνομα της προστασίας του από τα μη κρατικά πανεπιστήμια του επιβάλλουν παράλυση. Ας κατατεθεί μια ώρα αρχύτερα το νομοσχέδιο…
Ο κ. Ανδρέας Μπουντουβής είναι καθηγητής Σχολής Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ, τ. πρύτανης.