Το 2023 είχαμε στην Ελλάδα 621 νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα και δυστυχώς και το 2024 δεν θα έχουμε λιγότερους. Μια πραγματική γενοκτονία και μάλιστα σε εφήβους και νεαράς ηλικίας κυρίως αγόρια. Μια ετήσια θλιβερή συμβολή στο μείζον δημογραφικό πρόβλημα της χώρας, που επιτείνεται καθώς τα θύματα είναι εκείνα από τα οποία προσδοκά κανείς να παραγάγουν παιδιά. Ενα τραγικό φαινόμενο καθώς κανένα σοβαρό μέτρο δεν λαμβάνεται και όσα θεσπίζονται κατά κανόνα δεν εφαρμόζονται προκειμένου να περιοριστεί αυτή η σφαγή της ασφάλτου.

Τι θα έπρεπε να γίνει; Μια καλή απάντηση μας δίνει η Κύπρος, όπως την καταγράφει ο Ανδρέας Δρυμιώτης στην τακτική στήλη του στην «Καθημερινή» (23/6). Υπάρχουν κάμερες παντού, σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου τις απορρίπτει ο κέρβερος των προσωπικών δεδομένων μας, πρόεδρος της Επιτροπής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, κ. Μενουδάκος. Στην Κύπρο με τις κάμερες παντού επιδιώκεται η πειθαρχία των οδηγών οχημάτων στους κανόνες οδήγησης και η μέγιστη δυνατή αποτροπή των παραβάσεων. Οι κάμερες παντού εντοπίζουν την παραβίαση του ορίου ταχύτητας, την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, την παραβίαση της υποχρεωτικής γραμμής στάσης σε φωτοελεγχόμενες συμβολές. Αλλά δεν μένει μόνο σε αυτές τις παραβάσεις. Το σύστημα των πολλαπλών καμερών εντοπίζει επίσης τη μη χρήση ζώνης, τη μη χρήση κράνους για τους μοτοσικλετιστές και ποδηλάτες, την οδήγηση με μη ελεύθερα χέρια και κυρίως με τη χρήση κινητού τηλεφώνου.

Η παράβαση γνωστοποιείται αμέσως στον ιδιοκτήτη του οχήματος, ο οποίος μπορεί να πληρώσει αμέσως ή να αμφισβητήσει την παράβαση. Σε περίπτωση που θα αποδειχθεί αβάσιμη η ένστασή του, το πρόστιμο διπλασιάζεται. Και για να έχουμε σαφέστερη εικόνα των κυρώσεων, το πρόστιμο για παράβαση κόκκινου είναι 300 ευρώ, για μη χρήση ζώνης ασφαλείας 150 ευρώ και για χρήση κινητού εν κινήσει 150 ευρώ. Σε περίπτωση αμφισβήτησης της παράβασης που δεν ευδοκιμεί, η χρηματική ποινή είναι 1.200 ευρώ. Στο αυστηρό αυτό κυπριακό σύστημα προστασίας από τα τροχαία ατυχήματα, εκτός από τις σταθερές κάμερες σε καθορισμένα σημεία, κυκλοφορούν επίσης και κινητές κάμερες τοποθετημένες σε βανάκια, τα οποία ελέγχουν την ταχύτητα στους δρόμους.

Το μυστικό της επιτυχίας του αυστηρού αυτού συστήματος έγκειται, όπως σημειώνει ο κ. Δρυμιώτης, στο ότι έχει ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία υπό μορφή outsourcing. Είναι αυτονόητο ότι μια ιδιωτική εταιρεία ενδιαφέρεται να επιτελεί με αυστηρότητα την αποστολή της, αφού οφείλει να είναι συνεπής στην τήρηση των υποχρεώσεών της, αλλιώς κινδυνεύει να κηρυχθεί έκπτωτη. Είναι προφανές ότι σε περίπτωση εφαρμογής του κυπριακού συστήματος διώξεως των παραβατών στην κυκλοφορία οχημάτων και στη χώρα μας την ευθύνη θα πρέπει να έχει ιδιωτικός φορέας, διότι αν αφεθεί η τήρησή του στο Ελληνικό Δημόσιο, τότε θα συνεχιστούν η αδράνεια και η αδιαφορία που ισχύουν στη χώρα μας, όπου η Τροχαία είναι συνήθως αφανής και μόνο αν πρέπει να διευκολύνει επισήμους στη μετακίνησή τους δίνει και εκείνη το «παρών».

Είναι ντροπή για το πολιτικό μας σύστημα στο σύνολό του ότι δεν δείχνει το παραμικρό ουσιαστικό ενδιαφέρον για την καθημερινά συντελούμενη γενοκτονία της ασφάλτου σε βάρος ιδιαίτερα της νεολαίας μας.