Μολονότι ήταν ήδη γνωστό ότι οι θάνατοι στη χώρα μας είναι περισσότεροι από τις γεννήσεις, δύο νούμερα απεικονίζουν επακριβώς αυτή τη δυσμενή εικόνα. Το 2023 ο αριθμός των γεννήσεων στη χώρα μας ήταν 71.455, αλλά οι θάνατοι που καταμετρήθηκαν την ίδια χρονιά ανήλθαν σε 127.581, δηλαδή σχεδόν διπλάσιοι των γεννήσεων.
Η διαπίστωση είναι συγκλονιστική, καθώς αποδεικνύει ότι ο πληθυσμός της χώρας μας μειώνεται με ρυθμούς που προαναγγέλλουν – αν συνεχιστούν – την ουσιαστική ερημοποίηση της χώρας μας, τουλάχιστον από Ελληνες, καθώς πληθυσμιακά ένα ποσοστό αυτών των θανατηφόρων απωλειών αναπληρώνεται από την εισροή μεταναστών.
Θα πρέπει επίσης να συνυπολογιστεί στα αρνητικά αυτής της δραματικής εξέλιξης ότι ένα σημαντικό ποσοστό θανάτων αφορά εφήβους και γενικά άτομα νεαρής ηλικίας, που οφείλεται στην ανεύθυνη και σε βάρος τους συμπεριφορά τους, καθώς κατά το ίδιο έτος 2023 οι θάνατοι από τροχαία ανήλθαν σε 621, χωρίς να συνυπολογιστούν οι βαρείς τραυματισμοί, που καταλήγουν σε θανάτους ή σε σοβαρές αναπηρίες.
Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι το προσδόκιμο ζωής για τις γυναίκες στη χώρα μας είναι τα 82,8 έτη έναντι 77,4 ετών για τους άνδρες, προστίθεται ένα ακόμα στοιχείο, που τείνει σε ακόμα λιγότερο ανδρικό πληθυσμό σε σύγκριση με τον γυναικείο. Αυτό το τελευταίο στοιχείο θα μπορούσε να αποδειχθεί ενθαρρυντικό, καθώς οι γυναίκες φέρνουν στον κόσμο τον νεότερο πληθυσμό, αν δεν συνοδευόταν από τη θλιβερή διαπίστωση ότι όλο και λιγότερες είναι οι γυναίκες που φέρνουν στη ζωή νέα τέκνα καθώς οι εκτρώσεις συνεχώς αυξάνονται.
Οι αρνητικές αυτές τάσεις του δημογραφικού προβλήματός μας θα μπορούσαν να περιοριστούν αν στη χώρα μας δεν είχε αφεθεί σχεδόν ανεξέλεγκτη η συμπεριφορά των οδηγών κάθε είδους οχημάτων. Μπορεί η νομοθεσία να προβλέπει διάφορες απαγορεύσεις, που εφόσον ίσχυαν θα περιόριζαν αρκετά τα θανατηφόρα δυστυχήματα, για να έχουν όμως αποτέλεσμα οι απαγορεύσεις αυτές θα έπρεπε να υπάρχουν αρκετοί τροχονόμοι, που νυχθημερόν να ελέγχουν και να επιβάλλουν τις όποιες ποινές στους παραβάτες.
Ωστόσο οι τροχονόμοι τουλάχιστον στην πρωτεύουσα είναι σχεδόν άφαντοι και παρουσιάζονται μόνο αν πρέπει να ρυθμίσουν την κυκλοφορία λόγω εκτάκτων γεγονότων (παρελάσεις, επισκέψεις ξένων προσωπικοτήτων, διέλευση επισήμων από κεντρικούς δρόμους, κ.ο.κ.).
Να υπενθυμίσω τι επιβάλλεται από τη νομοθεσία αλλά δεν εφαρμόζεται σχεδόν κατά κανόνα: η υποχρεωτική ζώνη στα καθίσματα των αυτοκινήτων, η οδήγηση με τα δύο χέρια στο τιμόνι και η απαγόρευση χρήσης κινητού τηλεφώνου, όταν το όχημα κινείται. Επίσης το κράνος στους επιβαίνοντες δικύκλων και ποδηλάτων. Επιπλέον ο σεβασμός στα όρια ταχύτητας, όπως και η υπακοή στους φωτεινούς σηματοδότες. Οι οδηγοί φυσικά οφείλουν να έχουν και άδεια οδήγησης.
Οι ποινές των παραβατών θα έπρεπε να είναι επίσης αποτελεσματικές. Μικρά πρόστιμα και αυστηρές συστάσεις αγνοούνται. Οπως και η στέρηση άδειας οδήγησης, αφού οι παραβάτες κυκλοφορούν και χωρίς άδεια. Οι ποινές για τις παραβιάσεις αυτές για να είναι αποτελεσματικές θα έπρεπε να συνεπάγονται κατάσχεση του οχήματος για κάποιο διάστημα και σε περίπτωση υποτροπής οριστική κατάσχεση. Οσο αυτά δεν εφαρμόζονται, και μάλιστα με αυστηρότητα, ο πληθυσμός της Ελλάδας θα μειώνεται ασυγκράτητα και ιδιαίτερα στις νεανικές ηλικίες.