Ποτέ τόσο πολλά ρολόγια δεν χτύπησαν χαρμόσυνα για μια επανάσταση. Πρόκειται για τα επιτραπέζια φιλελληνικά ρολόγια, μια αποκλειστικά γαλλική ειδικότητα, που παράγονταν κατά εκατοντάδες στις δεκαετίες του 1820 και του 1830, με παραστάσεις από την Επανάσταση του 1821 (ο ελληνικός αγώνας για την ανεξαρτησία) αλλά και συμβολοποιημένες σκηνές από την αρχαία ιστορία. Τα ρολόγια αυτά, που απευθύνονταν στις αστικές ελίτ, αποτελούν, ακόμα και σήμερα, μείζονα καλλιτεχνική έκφραση του φιλελληνισμού. «Με μια απλή ματιά στο ρολόι, ο καθένας πρέπει να παίρνει ένα μάθημα ήθους και ιστορίας» έλεγε ο ωρολογοποιός Ματιέ Πλανσόν.
Το λεύκωμα «Οι ώρες του αγώνα» του Στεφάν Αντλέρ, που θα κυκλοφορήσει στις 12 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Ολκός (με τη συνεργασία του Γιώργου Τόλια και του Πέτρου Βέργου), παρουσιάζει μια συλλογή 147 ταυτισμένων γαλλικών φιλελληνικών ρολογιών. Ο Στεφάν Αντλέρ είναι ο συλλέκτης. Η έκδοση αποτελεί ταυτόχρονα και την προσωπική ιστορία του συλλέκτη. Και ξέρουμε (ας πούμε και από την περίπτωση του έλληνα συλλέκτη της Ρωσικής Πρωτοπορίας, Κωστάκη) ότι αρκετές φορές η ιστορία του συλλέκτη είναι το ίδιο συναρπαστική με την ιστορία της συλλογής του.
Ο Στεφάν Αντλέρ μετά την αποφοίτησή του από τη Σχολή Πολιτικών Επιστημών του Παρισιού άρχισε να δουλεύει σε μια γαλλική τράπεζα. Αυτό συνέβη στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Η τράπεζα τον έστειλε σε υποκατάστημά της σε χώρα της Δυτικής Αφρικής. Εκεί ο Αντλέρ συνάντησε ως πελάτες του πολλούς εύπορους Ελληνες, που ασχολούνταν με το εμπόριο και τη βιομηχανία. Ανέπτυξε σχέσεις και με τις οικογένειές τους, δημιουργώντας έναν ισχυρό σύνδεσμο. Προφανώς αυτή η γνώση και αυτή η σχέση τον έφεραν στην Ελλάδα, στη δεκαετία του 1980, για να αναλάβει την οργάνωση της πρώτης γαλλικής τράπεζας στην Αθήνα. Μέσα από συγκυρίες και συμπτώσεις γνώρισε στην Αθήνα την Αγγελική Αμαντρί, συλλέκτρια κεραμικών με αναπαραστάσεις από την Ελληνική Επανάσταση. Τέτοια ήταν η δύναμη αυτής της «στιγμής» που ο Στεφάν Αντλέρ παραιτήθηκε από την τράπεζα και έγινε συλλέκτης. Φιλέλληνας συλλέκτης. Τα υπόλοιπα είναι Ιστορία – ή μάλλον η συναρπαστική συλλογή του.