Στην προεκλογική περίοδο, τα κόμματα τα οποία διεκδικούν την ψήφο των πολιτών παρουσίασαν τα προγράμματά τους, μέσα στα οποία είδαμε και τις προτεινόμενες αλλαγές στο φορολογικό σύστημα της χώρας, αλλαγές οι οποίες κοινό παρονομαστή έχουν την ελάφρυνση των πολιτών με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αλλά και την αύξηση των φορολογικών εσόδων. Η αύξηση των φορολογικών εσόδων, απαραίτητη για την αντιμετώπιση υφιστάμενων προβλημάτων, δηλαδή τη διατήρηση ή/και αύξηση των πλεονασμάτων, τη σταδιακή μείωση του δημοσίου χρέους αλλά και την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, απαιτεί την υιοθέτηση ουσιαστικών-ριζοσπαστικών μέτρων κοινωνικά δίκαιων, άμεσα εφαρμόσιμων και με χαμηλό διαχειριστικό κόστος.
Πρέπει λοιπόν να δοθεί άμεση προτεραιότητα στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, διεύρυνση η οποία μπορεί να επιτευχθεί από τον περιορισμό παραοικονομίας – φοροδιαφυγής, πετυχαίνοντας την επιβαλλόμενη από το Σύνταγμα της χώρας μας δικαιότερη επιβολή των φόρων. Με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης οδηγούμαστε σε ουσιαστική μείωση της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης με παράλληλη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της χώρας. Ολες οι παράνομες οικονομικές δραστηριότητες, οι οποίες φυσικά δεν αποτυπώνονται στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, συμβάλλουν στην απόκτηση εισοδημάτων από μια κατηγορία πολιτών, τα οποία δεν φορολογούνται, με αποτέλεσμα την άνιση και άδικη αναδιανομή του πλούτου και την άνιση και άδικη φορολογική επιβάρυνση των υγιώς σκεπτόμενων πολιτών και επιχειρηματιών οι οποίοι δηλώνουν το σύνολο των εισοδημάτων τους.
Συνεπώς απαιτείται να υιοθετηθούν άμεσα μέτρα τα οποία θα καθιστούν ασύμφορη τη φορολογική παραβατική συμπεριφορά, οδηγώντας σε δραματική μείωση των φαινομένων παραοικονομίας – φοροδιαφυγής. Ενδεικτικά, μια σειρά μέτρων τα οποία θα μπορούσαν να ληφθούν, είναι:
α) Ολοκλήρωση των τεχνικής φύσης παρεμβάσεων που απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA έτσι ώστε εκτός των εσόδων και εξόδων των επιχειρήσεων να διαβιβάζονται και τα παραστατικά διακίνησης αγαθών. Αυτή η κίνηση σε συνδυασμό με τη διασύνδεση των αναβαθμισμένων Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών και των τερματικών υποδοχής καρτών (POS) με την ΑΑΔΕ θα περιορίσει στον μέγιστο βαθμό τα φαινόμενα φορολογικής παραβατικής συμπεριφοράς με αποτέλεσμα την αύξηση των φορολογικών εσόδων, ειδικά από τον ΦΠΑ αλλά και τον φόρο εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και τη δυνατότητα περαιτέρω μείωσης των φορολογικών συντελεστών χωρίς δημοσιονομικό κόστος.
β) Ο υπολογισμός του φορολογητέου εισοδήματος των φυσικών προσώπων να γίνεται με έκπτωση από το ακαθάριστο εισόδημα, του συνόλου των δαπανών διαβίωσης που πραγματοποιούνται κατ’ έτος με τη χρήση χρωστικών ή/και πιστωτικών καρτών. Το όφελος θα είναι ο ουσιαστικός περιορισμός του παραεμπορίου και της φοροδιαφυγής γιατί εφεξής οποιαδήποτε συναλλαγή με το παραεμπόριο ή με το παραβατικό εμπόριο θα καθίσταται φορολογικά ασύμφορη για τον καταναλωτή.
γ) Κατάργηση των από τη δεκαετία του ’70 τεκμηρίων και καθιέρωση του ηλεκτρονικού «πόθεν έσχες» σε όλα τα φυσικά πρόσωπα με ειδική δήλωση που θα συνυποβάλλεται με την ετήσια δήλωση φορολογίας εισοδήματος, στην οποία θα περιγράφονται αναλυτικά όλες οι αλλαγές στην περιουσιακή κατάσταση οι οποίες επήλθαν την προηγούμενη χρονιά.
δ) Ενιαία φορολογική αντιμετώπιση του καθαρού εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα ανεξαρτήτως νομικής μορφής άσκησης αυτής (ατομικής ή εταιρικής).
ε) Θέσπιση ουσιαστικών φορολογικών και ασφαλιστικών κινήτρων για τη δημιουργία και διατήρηση νέων θέσεων εργασίας.
Τέλος, αν η νέα κυβέρνηση υιοθετήσει μέτρα για τον περιορισμό της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, όπως αυτά που ενδεικτικά αναφέρονται, τότε θα μπορούμε να μιλάμε για δημιουργία υγιών και όχι ματωμένων πρωτογενών πλεονασμάτων απαραίτητων για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής και τη βαθμιαία μείωση του δημοσίου χρέους.
Ο κ. Γιώργος Κορομηλάς είναι φορολογικός σύμβουλος, πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών.