Στο τέλος Αυγούστου ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση 11 κρίσιμες αλλαγές για το νέο σχολικό έτος, οι οποίες ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες των μαθητών, των μαθητριών και των εκπαιδευτικών. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ο επιτελικός, επιστημονικός και ερευνητικός φορέας του υπουργείου Παιδείας, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο σε πολλές από αυτές τις αλλαγές. Ποιες είναι αυτές;

Διαδραστικά Συστήματα Μάθησης: Κάθε χρόνο, το ΙΕΠ παρέχει οδηγίες διδασκαλίας στους/στις εκπαιδευτικούς. Φέτος, οι οδηγίες εμπλουτίστηκαν με προτάσεις για τη χρήση διαδραστικών συστημάτων και κατάλληλου εκπαιδευτικού περιεχομένου. Στόχος είναι η ενσωμάτωσή τους στην εκπαιδευτική πράξη, ώστε να αποτελέσουν μέσο εκπαίδευσης.

Δράσεις Αντιμετώπισης της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού: Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr εμπλουτίστηκε με νέα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Ταυτόχρονα, η έρευνα που διεξάγει το ΙΕΠ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης παρέχει δεδομένα για την εφαρμογή πολιτικών βάσει στοιχείων. Επιπλέον, η εκπαίδευση των ομάδων δράσης και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία ασφαλών και συμπεριληπτικών σχολικών περιβαλλόντων.

Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείων: Η εισαγωγή του νέου κανονισμού σηματοδοτεί μια στροφή προς σύγχρονες, μαθητοκεντρικές προσεγγίσεις. Ο κανόνας «Το κινητό στην τσάντα» αντικατοπτρίζει τη δέσμευση για μείωση των περισπασμών και προώθηση ενός σχολικού περιβάλλοντος εστιασμένου στη μάθηση.

Αναμόρφωση του Μαθήματος της Πληροφορικής: Με τη συμμετοχή 20 συμβούλων Εκπαίδευσης Πληροφορικής και στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μαζί για την Εκπαίδευση» του ΙΕΠ, δημιουργήθηκε σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα της Πληροφορικής στο γυμνάσιο. Τα 19 στελέχη της δημόσιας εκπαίδευσης εργάστηκαν εθελοντικά για την ολοκλήρωση του έργου. Το ανανεωμένο βιβλίο Πληροφορικής και το νέο πιστοποιητικό στην επιστήμη της Πληροφορικής θα «εξοπλίσουν» τους/τις μαθητές/τριες με απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες για έναν τεχνολογικά προηγμένο κόσμο.

Ψηφιακό Φροντιστήριο: Σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών ευκαιριών. Μέσω σύγχρονων βίντεο, οι μαθητές και οι μαθήτριες από την Ε’ Δημοτικού έως τη Γ’ Λυκείου θα μπορούν να παρακολουθούν τη σχολική ύλη όποτε το επιθυμούν. Επιπλέον, οι υποψήφιοι και οι υποψήφιες για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις αποκτούν τη δυνατότητα να παρακολουθούν «ζωντανά» διαδικτυακά μαθήματα.

Μάθημα Λογοτεχνίας: Οι αλλαγές στο μάθημα της Λογοτεχνίας, που εστιάζουν στην ανάγνωση ολόκληρων έργων, αντικατοπτρίζουν μια βαθύτερη παιδαγωγική μετατόπιση. Το νέο πλαίσιο προάγει την ενασχόληση των μαθητών/τριών με τη λογοτεχνία, ενισχύοντας την κριτική ανάλυση και την εκτίμηση της πολιτιστικής και πνευματικής κληρονομιάς που διαθέτουμε.

Δράσεις Ενεργού Πολίτη: Από το νέο σχολικό έτος, οι μαθητές/τριες θα συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν την κοινωνική ευθύνη και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, σύμφωνα με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. Εμπλουτίσαμε τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, αναπτύξαμε δράσεις σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και ενισχύσαμε τις εκδηλώσεις στα σχολεία. Οι δράσεις αυτές επεκτείνουν την εκπαίδευση πέρα από την τάξη, διαμορφώνοντας κοινωνικά συνειδητοποιημένους και περιβαλλοντικά υπεύθυνους πολίτες.

Με τα παραπάνω προσπαθούμε να διασφαλίσουμε το δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση ενισχύοντας το έργο και των εκπαιδευτικών.

Ο κύριος Σπύρος Δουκάκης είναι ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.