Η τέχνη είχε διαχρονικά κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα, φιλοσοφικό, κριτικό, πολιτικό, άλλοτε επικριτικό και άλλοτε ανατρεπτικό. Η ζωγραφική της Αναγέννησης επέφερε μια ανατροπή στην τέχνη και τα ήθη με την απεικόνιση του γυμνού ενάντια στον μεσαιωνικό πουριτανισμό. Ο Ντελακρουά με τους πίνακές του στήριζε τον φιλελληνισμό και πρόβαλλε τον Αγώνα των Ελλήνων στην Ευρώπη. Ο Πικάσο με την Γκερνίκα έδωσε παγκόσμια στήριξη στους Δημοκρατικούς της Ισπανίας, αντίθετα με την πολιτική ουδετερότητας των ευρωπαϊκών δημοκρατιών.
Στην κατοχή και την Αντίσταση η Βάσω Κατράκη, ο Τάσσος και άλλοι καλλιτέχνες στρατεύτηκαν στον αγώνα για δημοκρατία και ελευθερία. Ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης αρνήθηκε να δημοσιεύσει μετά την επιβολή του καθεστώτος των συνταγματαρχών στην Ελλάδα και στη συνέχεια με τη δήλωσή του κατά της Δικτατορίας μπήκε επικεφαλής της καλλιτεχνικής και πνευματικής κίνησης.
Η τέχνη δεν επιδέχεται περιορισμούς. Οι περιορισμοί είναι στέρηση της ελευθερίας του καλλιτέχνη και οι απαγορεύσεις είναι παρεμπόδιση της επικοινωνίας του με το κοινό.
Οι καλλιτέχνες υπογράφουν τα έργα τους, άρα αναλαμβάνουν την ευθύνη για το μήνυμά τους και τον προβληματισμό που δημιουργούν. Κάθε εμπόδιο στην παρουσίαση του έργου τους αποτελεί λογοκρισία και βίαιη προσβολή της προσωπικότητάς τους και του δικαιώματός τους στην έκφραση.
Η Ελλάδα πέρασε από αυταρχικά καθεστώτα και από δύο πολύχρονες δικτατορίες που επέβαλαν απαγορεύσεις όχι μόνο στην πολιτική διαφοροποίηση αλλά και στην καλλιτεχνική και πνευματική έκφραση. Ο καλλιτεχνικός και ο πνευματικός κόσμος βρίσκονται πάντα στην πρωτοπορία του πνεύματος και της τέχνης, χωρίς να περιφρονείται η προσήλωση από κάποιους στην παράδοση και τη συντήρηση. Μέσα από τον συντηρητισμό ξεκινούν ως αντίδραση η νεωτερικότητα και η πρωτοπορία.
Η ελεύθερη έκφραση και η δημιουργία αποτελούν βασική προϋπόθεση σε κάθε ευνομούμενη και δημοκρατική πολιτεία. Και αυτή την προϋπόθεση, αυτό το δικαίωμα, έχουμε όλοι χρέος να το υπερασπιστούμε. Ετσι τάσσομαι ανεπιφύλακτα δίπλα στη Γεωργία Λαλέ, απόφοιτο της Σχολής μας, και στο δικαίωμά της να εκθέτει τα έργα της χωρίς παρεμβάσεις και λογοκρισία, καθώς και δίπλα στη σκηνοθέτρια Ελίνα Ψύκου να προβάλλει ανεμπόδιστα την ταινία της.
Η κυρία Ερατώ Χατζησάββα είναι πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.