Η προσφορά της Διώρυγας του Σουέζ

Συνολικά το 12% των διακινούμενων αγαθών παγκοσμίως διέρχεται από τη Διώρυγα

Βουβή αγωνία διακατέχει την παγκόσμια κοινότητα μήπως ο πόλεμος που μαίνεται στη Μέση Ανατολή πλήξει τη λειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ. Μέχρι τώρα η Διώρυγα λειτουργεί κανονικά και η κίνησή της επηρεάζεται αρνητικά μόνο λόγω αραίωσης στη διέλευση πλοίων, καθώς πολλά από αυτά προτιμούν την ασφαλή διαδρομή του περίπλου της Αφρικής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης και των σομαλών πειρατών.

Ας υπογραμμιστεί ότι 3.315 ναυτικά μίλια γλιτώνει ένα πλοίο που ταξιδεύει από το Τόκιο στο Ρότερνταμ αν διασχίσει τη Διώρυγα του Σουέζ σε σύγκριση με τον περίπλου της Αφρικής. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η Διώρυγα είναι σε λειτουργία 365 μέρες τον χρόνο.

Αυτό το τόσο σημαντικό για το παγκόσμιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομία έργο ξεκίνησε μετά την κατάληψη της Αιγύπτου από τον Μέγα Ναπολέοντα, αλλά ανεστάλη η προώθηση του έργου από τους φόβους που διατυπώθηκαν τότε ότι η εκτέλεσή του θα προκαλούσε καταστροφική υπερχείλιση του Νείλου ποταμού. Τελικά το έργο πραγματοποιήθηκε το 1869 με βάση σχέδια και την ενθουσιώδη πρωτοβουλία του γάλλου διπλωμάτη Φερδινάνδου Ντε Λεσέπς. Το 1875 η Μεγάλη Βρετανία αγόρασε το 44% της εταιρείας, αλλά η Γαλλία διατήρησε το πλειοψηφικό πακέτο.

Η γαλλοαγγλική κυριαρχία στη Διώρυγα τερματίστηκε το 1956 από τον τότε πρόεδρο της Αιγύπτου Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ, ο οποίος προέβη σε εθνικοποίησή της. Το 2015 η Διώρυγα υφίσταται την πιο εκτεταμένη ανακαίνιση στην ιστορία της. Τα έργα, που διήρκεσαν ένα έτος, κόστισαν 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα κατασκευάστηκε ένας δεύτερος παράλληλος διάδρομος με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι διελεύσεις πλοίων και φυσικά τα έσοδα της Αιγύπτου.

Σήμερα το συνολικό μήκος της Διώρυγας ανέρχεται σε 193,3 χιλιόμετρα, ενώ την πρώτη μέρα λειτουργίας της ήταν 164 χιλιόμετρα. Το όριο ταχύτητας των διερχόμενων πλοίων περιορίζεται σε 8 ναυτικά μίλια την ώρα προκειμένου να μην παράγονται απόνερα που θα αλλοίωναν τις όχθες της Διώρυγας. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο ο διάπλους ενός πλοίου μέσω της Διώρυγας διαρκεί 11 έως 15 ώρες συνήθως.

Η σημαντικότερη προσφορά της Διώρυγας στο παγκόσμιο εμπόριο είναι ότι ένα πλοίο που ταξιδεύει από το Τόκιο στο Ρότερνταμ, εάν διασχίσει τη Διώρυγα, γλιτώνει 3.315 ναυτικά μίλια. Αυτός είναι και ο λόγος που το 30% των εμπορευματοκιβωτίων που διακινούνται μέσω θαλάσσης παγκοσμίως διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ. Συνολικά το 12% των διακινούμενων αγαθών παγκοσμίως διέρχεται από τη Διώρυγα.

Είναι ευτύχημα που παρά τις τότε σφοδρές αντιδράσεις ο Νάσερ εθνικοποίησε την Διώρυγα. Ετσι, λόγω αραβικής πια ιδιοκτησίας, δεν σημειώνονται πολεμικές επιχειρήσεις στην περιοχή, πράγμα που αποβαίνει προς όφελος του παγκόσμιου εμπορίου και των πορτοφολιών των ευρωπαίων κυρίως πολιτών.

Για τον ίδιο λόγο το Ισραήλ δεν προβαίνει σε οποιαδήποτε πολεμική επιχείρηση που θα προκαλούσε προβλήματα λειτουργίας της Διώρυγας, μολονότι πάντα καραδοκεί η επέκταση των εχθροπραξιών στην περιοχή αυτή της Μέσης Ανατολής, πράγμα που θα παρέλυε τη λειτουργία της Διώρυγας με επακόλουθο άλμα του τιμαρίθμου κυρίως στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και συνεπώς και της Ελλάδας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.