Λέγεται ότι την ιστορία τη γράφουν οι νικητές. Στον πόλεμο για την επικράτηση στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης, ωστόσο, οι χαρακτηρισμοί θα πρέπει να αποφεύγονται καθώς οι ρόλοι είναι εξαιρετικά δυσδιάκριτοι. Μέχρι τώρα οι περισσότεροι θεωρούσαν ότι η αμερικανική Tesla έχει ένα ισχυρό τεχνολογικό και εμπορικό προβάδισμα έναντι των ευρωπαίων – και άλλων – κατασκευαστών. Δημοσιογραφικά, όσο και αν είμαι υποχρεωμένος να αναγνωρίσω τη διορατικότητα του ιδρυτή της Ελον Μασκ και το ενδιαφέρον που προσέθεσαν στην καθημερινότητά μας τα οράματα, η τόλμη, ακόμη και οι παλινωδίες του, δεν μπορώ να αγνοήσω τις πληροφορίες που φέρνουν την εταιρεία του σε δυσμενή θέση μετά τις συνεχείς οικονομικές απώλειες και τα πρόσφατα προβλήματα ποιότητας και αξιοπιστίας που προκάλεσαν διακοπές στη γραμμή παραγωγής και καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων.
Αποτελεί κοινό μυστικό στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας ότι με ξεκάθαρα οικονομοτεχνικούς όρους η Tesla δεν θα μπορούσε να επιβιώσει μέχρι σήμερα αν το αμερικανικό οικονομικό κατεστημένο δεν προσπαθούσε με κάθε τρόπο να τη στηρίξει. «Αναμενόμενο» θα σκεφτεί κάποιος, κυρίως αν θυμηθούμε ότι η Tesla διέσωσε την τετράτροχη τιμή της χώρας της όταν οι «Big Three» του Ντιτρόιτ (GM, Chrysler και Ford) έχαναν τον δρόμο κάτω από τα πόδια τους.
Το τι θα συμβεί από εδώ και πέρα πάντως θα έχει τεράστιο ενδιαφέρον, καθώς η σχεδόν ταυτόχρονη παρουσίαση των ηλεκτροκίνητων Mercedes EQC και Audi e-tron πριν από μερικές ημέρες, σε συνδυασμό με την υλοποίηση των σχεδίων τους για την παρουσίαση δεκάδων ηλεκτρικών μοντέλων ως το 2025, μπορεί να αλλάξει άρδην τα δεδομένα. Μια αλλαγή που κατά τη γνώμη μου δεν σχετίζεται μόνο με το ύψος των επενδύσεων, αλλά κυρίως με το ειδικό βάρος κάθε παραδοσιακού κατασκευαστή και των δυνατοτήτων που αυτός έχει στους τομείς της παραγωγής και της προώθησης προϊόντων.
Πιστεύετε ότι με τις Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Nissan, Audi και τις υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου VW στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης η Tesla θα τα καταφέρει; Οποια και αν είναι η άποψη που έχετε ή θα διαμορφώσετε, αξίζει να συνυπολογίσετε αυτό: στις ΗΠΑ, στην Κίνα και αλλού η ιδιοκτησία ευρωπαϊκών – και κάποιων ιαπωνικών αυτοκινήτων – θεωρείται μια υπεύθυνη δήλωση για το υψηλό κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο στο οποίο ανήκεις. Κυρίως, δε, θεωρείται απόδειξη αντίληψης της κατασκευαστικής υπεροχής των ευρωπαίων έναντι των εγχώριων, αμερικανών εν προκειμένω, κατασκευαστών. Κανείς, για παράδειγμα, δεν διανοήθηκε ποτέ να συγκρίνει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού μια Ferrari ή μια Lamborghini με μια Chevrolet Corvette. Πιστεύετε ότι θα το κάνει τώρα προτιμώντας ένα Tesla από μια EQC ή ένα e-tron αντίστοιχων προδιαγραφών αν έχει τα χρήματα για να τα αποκτήσει; Αμφιβάλλω!