Με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του καταλόγου της έκθεσης Πύλη/Portals από τον οργανισμό ΝΕΟΝ στο καπνεργοστάσιο της Λένορμαν στην Αθήνα, αξίζουν ακόμη αναφορές σε αυτό το εμβληματικό πολιτιστικό γεγονός. Ο συνειρμός ανάμεσα στη Βουλή των Ελλήνων που παραχώρησε το κτίριο, στη φιλοδοξία του ΝΕΟΝ για μια δράση σχετική με την Επανάσταση του 1821 και σε μια έκθεση διεθνούς σύγχρονης τέχνης θα μπορούσε να προκαλέσει εννοιολογικό βραχυκύκλωμα, στιγμιαίο ευτυχώς χάρη στο επιτυχημένο, όπως φάνηκε, αποτέλεσμα.
Το ένα τρίτο περίπου του διατηρητέου κτιρίου που ανήκει στη Βουλή (και που αναμένει ακόμη τη συνολική του αποκατάσταση) παραχωρήθηκε στο ΝΕΟΝ για την παρουσίαση μιας έκθεσης 59 συνολικά ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Η έκθεση αποτελεί πραγματικό σεισμογράφο της σύγχρονης συνθήκης: μια ανατομία των ατομικών και συλλογικών διαστρώσεων της μνήμης, της οδύνης της απομόνωσης (που εντάθηκε με την πανδημία) και της δυσοίωνης επερώτησης ενός διόλου ακτινοβόλου μέλλοντος. Το εγχείρημα του ΝΕΟΝ εμπνέεται από μια οικουμενικότητα και έναν ανθρωπιστικό συμβολισμό που αποδεικνύονται επιτέλους αντάξιοι εκείνων οι οποίοι σημασιοδότησαν την επανάσταση των προγόνων μας, πριν από διακόσια χρόνια. Αναφέρεται σε πανανθρώπινες αξίες, μιλώντας για το σήμερα ή και για το αύριο. Οπως επισημαίνει η συνεπιμελήτρια της έκθεσης Madelein Grynsztejn, η έκθεση αυτή είναι μια ισχυρή ώθηση «στο μέλλον που επιθυμούμε» ή, όπως τονίζει ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ως γεγονός πολιτισμού αποτελεί «κινητήρια δύναμη για τη θετική αλλαγή» καταρχήν στον τόπο μας αλλά και στον κόσμο.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.