Ενα νέο εντυπωσιακό κτίριο του Frank Gehry εγκαινιάστηκε στην Ευρώπη. Μεγάλη προβολή και διαφήμιση του έγινε, ως ένα δεύτερο «μουσείο Γκουγκενχάιμ», μετά από εκείνο του Μπιλμπάο. Πρόκειται για το Luma Arles, το νέο πολιτιστικό και εκθεσιακό κέντρο της Αρλ, στη Νότια Γαλλία. Υπέροχα, αν δεν επρόκειτο για μια νέα εξαιρετικά συζητήσιμη «δημιουργία» του διάσημου καναδοαμερικανού αρχιτέκτονα, που με την πάροδο των ετών επεξεργάστηκε μια εντελώς προσωπική προσέγγιση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, ανάμεσα στην τέχνη και την αρχιτεκτονική, με την αρωγή τις τελευταίες δεκαετίες της ψηφιακής σχεδιαστικής τεχνολογίας. Εδώ ωστόσο έχουμε να κάνουμε με την καταλληλότητα ανάλογων επεμβάσεων σε ευρωπαϊκά ιστορικά κέντρα, έχουμε δηλαδή να κάνουμε με το περίφημο ζήτημα της ένταξης.
Ο Gehry έπαιξε διεθνώς σημαντικό ρόλο από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 και μετά, απομυθοποιώντας την προγραμματική φόρτιση του μοντέρνου κινήματος σε περιβάλλον μεταμοντερνισμού, με την εναλλακτική χρήση φτωχών οικοδομικών υλικών και με ένα γοητευτικό παιχνίδι μορφοπλασίας. Ενίσχυσε την ιδεολογική απελευθέρωση του σχεδιασμού μετατρέποντας την αρχιτεκτονική σε ό,τι προσφιλέστερο καταρχήν για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες Αρχιτεκτονικής, δηλαδή σε ένα φαινομενικά ανέμελο παιχνίδι. Κυρίως όμως ο Gehry σχεδίασε καταρχήν για την αμερικανική πόλη, και τούτο είναι το βασικό ζήτημα. Εδρασε με κέντρο το Λος Αντζελες, μια αχανή μητρόπολη με απροσδιόριστη ταυτότητα, μια μητρόπολη μακροδομικών υποδομών, αστικών κενών και οικοδομικών συγκεντρώσεων χαμηλής πυκνότητας. Οι παιγνιώδεις και ταυτόχρονα φορμαλιστικές αναζητήσεις του Gehry βρήκαν εδώ ιδανικό πεδίο εφαρμογής: ο ίδιος διαμόρφωσε σιγά-σιγά ένα γοητευτικό ιδίωμα αστικών σκηνογραφιών τεχνολογικά προηγμένων, που ήταν σε θέση να μετατραπούν σε αστικούς πυκνωτές, σε σημεία αναφοράς για μια πόλη δίχως παρελθόν, σε αέναη αναζήτηση χαρακτήρα. Εδώ οι προτάσεις του Gehry μπορούσαν να έχουν νόημα. Δεν υπάρχει τίποτα πιο εύγλωττο για τις προθέσεις του και τον μητροπολιτικό ρόλο της αρχιτεκτονικής του από το Walt Disney Hall στο Λος Αντζελες, ένα από τα πιο διάσημα έργα του στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη έγινε γνωστός από το Vitra Design Museum στο Βάιλ Αμ Ράιν του τέλους της δεκαετίας του 1980 και στη συνέχεια με το θρυλικό πλέον Μουσείο Γκουγκενχάιμ στο Μπιλμπάο. Ας σημειωθεί ότι η τέχνη του Gehry έχει να κάνει κυρίως με το εξωτερικό ένδυμα των κτιρίων, με την ευφάνταστη εξωτερική συσκευασία, ενώ το εσωτερικό είναι συχνά εντελώς συμβατικό, τόσο ως χωρική οργάνωση όσο και ως κατασκευαστική τεχνολογία.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.