Σπάει όλα τα ρεκόρ η κρουαζιέρα διεθνώς και στη χώρα μας καθώς κερδίζει έδαφος μεταξύ του πληθυσμού ως εναλλακτικός τρόπος διακοπών.

Το 2023 τα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως μετέφεραν πάνω από 31,7 εκατ. επιβάτες ξεπερνώντας τα μεγέθη του 2019 κατά 7%, σύμφωνα με την ετήσια Εκθεσή της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA). Το 2023 ήταν χρονιά ρεκόρ και στη χώρα μας, με πάνω από 5.230 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων και 7.003.150 επιβάτες, δηλαδή επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022. Αντίστοιχα σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών.

Η ετήσια έκθεση για την κατάσταση του κλάδου δείχνει, επίσης, τη συνεχιζόμενη ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας, καταγράφοντας την πρόθεση συμμετοχής σε κρουαζιέρα στο 82%. Η πρόβλεψη για τη χωρητικότητα επιβατών δείχνει αύξηση 10% από το 2024 έως το 2028, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας σημειώνουν συνεχή, απτή πρόοδο στην επιδίωξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Ηγετική θέση

«Η κρουαζιέρα συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους και πιο ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού – που ανακάμπτει ταχύτερα από τις διεθνείς αφίξεις τουριστών – και συμβάλλει σημαντικά στις τοπικές και εθνικές οικονομίες. Το 2022, ο τουρισμός κρουαζιέρας είχε το 90% του οικονομικού αντικτύπου που κατέγραψε το 2019, παρότι ο όγκος των επιβατών την ίδια χρονιά δεν ξεπέρασε το 70% των επιπέδων του 2019. Τα τελευταία 50 χρόνια η κρουαζιέρα έχει αποδείξει την ηγετική της θέση στον τουρισμό και είναι ένας κλάδος που έχει πολλά περιθώρια για συνεχή υπεύθυνη ανάπτυξη, δεδομένου ότι τα ταξίδια κρουαζιέρας αποτελούν μόλις το 2% των συνολικών ταξιδιών και της τουριστικής δραστηριότητας» δήλωσε η Kelly Craighead, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της CLIA.

Τα κυριότερα σημεία από την Εκθεση της CLIA για την Κατάστασης της Κρουαζιέρας το 2024:

Η κρουαζιέρα βρίσκεται στην ακμή της:

  • Το 2023 ο τουρισμός κρουαζιέρας έφτασε το 107% των επιπέδων του 2019, με 31,7 εκατομμύρια επιβάτες να ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια – σχεδόν δύο εκατομμύρια περισσότεροι από το 2019.
  • Το 2024 προβλέπεται να έχουμε 35,7 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας.
  • Η πρόθεση για κρουαζιέρα είναι 6% υψηλότερη από το 2019, με τους Millennials να είναι οι πιο ενθουσιώδεις μελλοντικοί ταξιδιώτες κρουαζιέρας.
  • Η παγκόσμια χωρητικότητα επιβατών προβλέπεται να αυξηθεί από 677.000 κλίνες το 2024 σε 745.000 κλίνες το 2028.

Η συνεισφορά στην παγκόσμια οικονομία το 2022. Το 2022, η κρουαζιέρα συνεισέφερε:

  • 138 δισεκατομμύρια δολάρια στην παγκόσμια οικονομία.
  • 1,2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας – αύξηση 4% σε σύγκριση με το 2019.
  • 43 δισ. δολάρια σε μισθούς.
  • 63% όσων έχουν κάνει κρουαζιέρα δηλώνουν ότι έχουν επιστρέψει σε προορισμό που επισκέφθηκαν αρχικά με κρουαζιερόπλοιο για διαμονή μεγαλύτερης διάρκειας, επεκτείνοντας τον οικονομικό αντίκτυπο.

Για το 2023, η συνεισφορά στην οικονομία προβλέπεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη, δεδομένης της αύξησης κατά 50% του αριθμού των επιβατών το 2023 σε σύγκριση με το 2022.

Αύξηση επιβατών

Οι τάσεις στην κρουαζιέρα:

  • Ο αριθμός όσων συμμετέχουν για πρώτη φορά σε κρουαζιέρα αυξάνεται – το 27% των επιβατών κρουαζιέρας τα τελευταία δύο χρόνια συμμετέχουν για πρώτη φορά, καταγράφοντας αύξηση 12% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
  • Οι κρουαζιέρες αποτελούν κορυφαία επιλογή για ταξιδιώτες όλων των ηλικιών – σε πάνω από 30% των οικογενειών που κάνουν κρουαζιέρα εκπροσωπούνται δύο γενιές, ενώ στο 28% των ταξιδιωτών ταξιδεύουν μαζί τρεις έως πέντε γενιές.
  • Οι εξορμήσεις και οι εξερευνήσεις είναι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενοι τομείς του τουρισμού κρουαζιέρας, με αύξηση 71% στους επιβάτες που ταξίδεψαν σε τέτοια δρομολόγια από το 2019 έως το 2023.
  • Οι προσβάσιμες εκδρομές περιήγησης αυξάνονται – με το 45% των επιβατών κρουαζιέρας να κάνουν κράτηση για μια προσβάσιμη περιήγηση στην πιο πρόσφατη κρουαζιέρα τους.
  • Το 73% των ταξιδιωτών κρουαζιέρας λένε ότι οι ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν σημαντική επιρροή στην απόφασή τους να κάνουν κρουαζιέρα.

«Η κρουαζιέρα είναι η καλύτερη μορφή διακοπών που υπάρχει, με απίστευτες εμπειρίες επισκεπτών που παρέχονται από ένα ταλαντούχο και αφοσιωμένο πολυεθνικό εργατικό δυναμικό σχεδόν 300.000 ναυτικών. Για να αναδείξει τις τεράστιες ευκαιρίες απασχόλησης που προσφέρει ο τουρισμός κρουαζιέρας σε όλον τον κόσμο, η CLIA δημοσίευσε μια νέα έκδοση σχετικά με τις δεξιότητες και το εργατικό δυναμικό, με τίτλο «An Ocean of Opportunities». Με τουλάχιστον 56 νέα πλοία να ξεκινούν ταξίδια μεταξύ 2024 και 2028, υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες για καριέρα στην κρουαζιέρα, η οποία μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα εντυπωσιακό ποσοστό διατήρησης εργαζομένων άνω του 80%» δήλωσε η κυρία Craighead.

Απασχόληση

Τα κυριότερα σημεία από την έκθεση εργατικού δυναμικού της CLIA «An Ocean of Opportunities»:

  • Το 2024, οι εταιρείες κρουαζιέρας θα απασχολούν ένα πολυεθνικό εργατικό δυναμικό περίπου 300.000 ναυτικών που εκπροσωπούν περισσότερες από 150 χώρες, καθώς και δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους στην ξηρά.
  • Το 94% των γυναικών ναυτικών εργάζονται στον κλάδο της κρουαζιέρας.
  • Περίπου το 40% των ανώτερων ηγετικών θέσεων σε εταιρείες κρουαζιέρας κατέχουν γυναίκες.
  • Ανάμεσα στις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες εργατικού δυναμικού είναι οι πράσινες δεξιότητες.

Σύγχρονα πλοια

Στο μεταξύ, οι παγκόσμιοι ηγέτες της κρουαζιέρας που συναντήθηκαν πρόσφατα στη Γένοβα της Ιταλίας απηύθυναν έκκληση  προς τις κυβερνήσεις να ενεργήσουν για να αυξήσουν την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων πλοίων. Η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, εκτιμά ότι θα χρειαστούν 44.000 τόνοι βιώσιμων καυσίμων πλοίων στην Ευρώπη έως το 2025 για να ευθυγραμμιστεί ο κλάδος με τους στόχους της ΕΕ για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2030.

Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής που διοργάνωσε στη Γένοβα, η CLIA αποκάλυψε ότι 55 κρουαζιερόπλοια βρίσκονται υπό παραγγελία, αντιπροσωπεύοντας επένδυση 33,9 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Ωστόσο, ενώ οι επενδύσεις στην τεχνολογία των πλοίων συνεχίζονται, η διαθεσιμότητα βιώσιμων καυσίμων πλοίων σε ευρεία κλίμακα είναι το κομμάτι που λείπει από το παζλ. Η CLIA καλεί τις κυβερνήσεις να βοηθήσουν στην επιτάχυνση της μετάβασης, θέτοντας πιο φιλόδοξους στόχους παραγωγής, ιδιαίτερα για τα συνθετικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα.

Ο Jason Liberty, πρόεδρος της CLIA, δήλωσε: «Η βιομηχανία κρουαζιέρας κάνει τεράστιες επενδύσεις για να θέσει τα θεμέλια για ένα μέλλον καυσίμων χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Η συνεργασία με τους παγκόσμιους ηγέτες του κλάδου μας και με τους φορείς που συμβάλλουν στην αλλαγή είναι κρίσιμη για να διασφαλίσουμε ότι τα βιώσιμα καύσιμα πλοίων είναι διαθέσιμα, οικονομικά προσιτά και μπορούν να αναπτυχθούν σε ευρεία κλίμακα».

Επανεπενδύσεις

Η CLIA καλεί, επίσης, τις κυβερνήσεις να επανεπενδύσουν τα έσοδα που λαμβάνουν από τη ναυτιλία ως μέρος του Προγράμματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU Emissions Trading Scheme) για να χρηματοδοτηθούν οι απαραίτητες υποδομές και η ανάπτυξη λύσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε προσιτή τιμή.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η CLIA ξεκινά μία μελέτη που, με βάση την υποδομή καυσίμων, την τεχνολογία και τα δρομολόγια των πλοίων, θα προσδιορίσει τις επενδύσεις που απαιτούνται σε τοπικό επίπεδο για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα έως το 2050.

Σε συνεργασία με παραγωγούς καυσίμων και κατασκευαστές κινητήρων, η βιομηχανία κρουαζιέρας επιδιώκει μια ποικιλία βιώσιμων πηγών ενέργειας. Αυτές οι πηγές περιλαμβάνουν διεθνώς πιστοποιημένα βιώσιμα βιοκαύσιμα και συνθετικά e-καύσιμα όπως το e-μεθάνιο και η e-μεθανόλη. Αλλες πηγές που διερευνώνται ως μέρος υβριδικών λύσεων περιλαμβάνουν ηλεκτρικές μπαταρίες, βιο-LNG, e-LNG, μεθανόλη ή κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.

Σημαντική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία

Στη χώρα μας ένα αξιοσημείωτο ρεκόρ θα καταγράψει εφέτος η κρουαζιέρα καθώς από τα 421 ποντοπόρα κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν παγκοσμίως, τα 131 θα πραγματοποιήσουν πλόες σε ελληνικά λιμάνια. Δηλαδή ένα στα τρία κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν ταξίδια κάθε χρόνο θα περάσει από Ελλάδα.

Το επίτευγμα αυτό δείχνει το ενδιαφέρον των παγκοσμίων κολοσσών της κρουαζιέρας για τους ελληνικούς προορισμούς. Να σημειωθεί ότι τα 92 από τα 131 κρουαζιερόπλοια θα πραγματοποιήσουν homeport ή μερικώς homeport σε ελληνικά λιμάνια, ποσοστό 70%.

Η άνθηση του homeport έχει πολύ θετική επίδραση στην οικονομία της χώρας και των τοπικών κοινωνιών. Τα στοιχεία της CLIA για την οικονομική συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στη χώρα μας δείχνουν ότι από 1 δισ. ευρώ το 2019, η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας έφτασε τα 1,4 δισ. το 2022. Από αυτά, 0,8 δισ. ευρώ ήταν άμεσα έσοδα, ενώ τα υπόλοιπα (0,6 δισ. ευρώ) ήταν έμμεση και επαγόμενη συνεισφορά.

Για το 2023 και το 2024 προβλέπεται επιπλέον αξιοσημείωτη αύξηση καθώς είναι χρονιές ρεκόρ για την Ελλάδα. Στην Ελλάδα, το 2022 ο κλάδος της κρουαζιέρας υποστήριξε περισσότερες από 14.300 θέσεις εργασίας.

Η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία προέρχεται από τέσσερις βασικές δραστηριότητες: προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας, ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες και συντήρηση των πλοίων, κατανάλωση επιβατών στην ξηρά και δαπάνες των πληρωμάτων στην Ελλάδα. Το οικονομικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα βασίζεται κυρίως στις δαπάνες επιβατών και στις δαπάνες των εταιρειών κρουαζιέρας, καθώς η χώρα αποτελεί δημοφιλή προορισμό με δυνατότητα επιβίβασης σε κάποια κρουαζιερόπλοια.

Η κατανάλωση των επιβατών συνεισέφερε 324 εκατ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, αντιπροσωπεύοντας το 53% της συνολικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Οι προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας συνεισέφεραν επιπλέον 248 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, ενώ οι δαπάνες των πληρωμάτων και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είχαν μικρότερες συνεισφορές – η καθεμία αναλογούσε σε περίπου 30 και 14 εκατ. ευρώ του συνολικού ΑΕΠ, αντίστοιχα.

Η απασχόληση στις εταιρείες κρουαζιέρας (δηλαδή πληρώματα κρουαζιεροπλοίων και υπάλληλοι κεντρικών γραφείων εταιρειών) αντιστοιχούσε σε περίπου 2.425 θέσεις εργασίας το 2022. Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας δημιούργησαν θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία, με συνολικά 11.915 θέσεις εργασίας μέσω της άμεσης, της έμμεσης και της επαγόμενης συνεισφοράς.